Informasjonskampanje til innvandrere

Sluttrapportsammendrag

Vi har formidlet informasjon fra myndighetshold, bÄde lokalt og nasjonalt pÄ flere plattformer. BÄde gjennom KIA Velferd (norskopplÊring for kvinner i 3 byer), norskkurs og sprÄkkafeer, internasjonal kaféer og andre eksisterende aktiviteter.

I perioder med nedstenging har vi bla tatt kontakt én til én (bÄde ved hjelp av ansatte og frivillige), ringt, opprettet grupper pÄ whatsapp og fÄtt deltagerne vÄre pÄ digitale flater i den grad det har latt seg gjÞre. Vi har hengt opp plakater og delt ut infomateriale, bÄde i pandemiens oppstart (FHI og helsemyndighetenes egen info) og utover 2020.

Å fĂ„ info pĂ„ eget sprĂ„k, bĂ„de muntlig og skriftlig er avgjĂžrende for Ă„ kunne fĂžle seg trygg i en sĂ„ krevende tid som vi er i. Vi vet at mange innvandrere sliter med Ă„ stole pĂ„ myndighetenes informasjon. Mange kommer fra land med korrupsjon og maktmisbruk, og har opplevelse av myndighetene som maktpersoner de skal frykte.

Vi begynte derfor med Ä lage noen enkle videoer pÄ 20 sprÄk som nettopp pekte pÄ dette; at man kan stole pÄ at myndighetene vil oss vel. Deretter opprettet vi en egen Covid 19 side, hvor hensikten var Ä gjÞre myndighetsinfo pÄ forskjellige sprÄk (tekster, lydfiler og videoer) sÄ lett tilgjengelig som mulig. Denne infoen har vi samlet fra helsemyndighetene og andre landsdekkende organisasjoner sine hjemmesider. Vi har samlet over 40 sprÄk pÄ denne siden. Gjennom bruk av flagg pÄ hovedsiden sÞker vi Ä la dem intuitivt klikke pÄ eget flagg og der finne info pÄ eget sprÄk. Man trenger derfor bare ett klikk for Ä komme til relevant informasjon og den blir dermed mye lettere tilgjengelig enn andre myndighetssider.

Siden har vÊrt aktivt i bruk pÄ skolen og i alle vÄre aktiviteter med det formÄl Ä praktisk vise hvor man finner info pÄ morsmÄl og hvordan man orienterer seg der. I tillegg har vi laget brosjyrer og plakater pÄ 8 forskjellige sprÄk som videreformidler helsemyndighetenes info om coronaviruset, gir info om testing, sosial distanse, samt forskjellen pÄ isolasjon og karantene. Gjennom alt materiell henvises det videre til Helsenorge og FHI, samt kontakttelefon til legevakt og akutt nÞdhjelp.

Opplevelsen vi sitter igjen med etter 2020 er at deltagerne i vÄre aktiviteter og nettverk har blitt trygge, aktivt har engasjert seg i Ä stille spÞrsmÄl og at mange av dem har endret fokus i sitt syn pÄ informasjonen som deles fra myndighetshold.

HELSEMESSIGE, SOSIALE OG ØKONOMISKE EFFEKTER/MÅLOPPNÅELSE
1. Veiledning: Vi har det siste Äret opplevd Þkt pÄgang i behovet for hjelp i mÞte med det offentlige nÄr flere av tilbudene har blitt digitalisert eller flyttet over til telefon. Manglende digitale ferdigheter og lavt sprÄklig nivÄ gjÞr kommunikasjon med offentlige instanser ekstra krevende. For mange deltakerne er det kultur for Ä mÞte opp pÄ kontoret, hos NAV, boligkontoret, tannlege etc. Det er vanskeligere Ä forstÄ kommunikasjon og veiledning over telefon. Flertallet av deltakerne vÄre pÄ norskkurset fÄr stÞtte av NAV, de erfarer at de trenger en frivillig som kjenner systemet og kan se behovet fra begge sider for Ä hjelpe deltaker pÄ best mulig mÄte og det har vi bistÄtt dem med sÄ langt det var mulig i allerede pressede stillinger.

2. Trygg infodeling. KIAs unike tillit og trygghet i nettverket vÄrt gjÞr det mulig for oss Ä komme tett pÄ. Flere av deltakerne er i risikogruppen og flere har vÊrt redde. Det har vÊrt viktig Ä trygge dem pÄ hva som er trygt og ikke. Mange deltakere kjenner nÄ noen som har vÊrt eller er syke, noen har ogsÄ blitt syke selv. Flere har Þnsket rÄd om smittevern, andre har trengt Ä lufte utfordringer de ikke kan snakke om i eget miljÞ. For eksempel krysspresset mellom Þnske om Ä overholde myndighetenes anbefalinger nÄr de strider med behovet og/eller respekt i miljÞet. Noen har ogsÄ jobber innenfor helse og Þnsker oppfÞlging rundt symptomer, testing, inkludert at man kan informere om arbeid for raskere svar, og nÄr det er trygt Ä dra tilbake til jobben.

3. Forebyggende psykisk helsearbeid: Vi har i denne tiden hatt fokus pÄ Ä drive forebyggende psykisk helsearbeid, bÄde gjennom personlig kontakt og opprettelse av nye aktiviteter for Ä demme opp for den allerede store belastningen isolasjonen har fÞrt med seg for mange innvandrere. Tap av nettverk og mÞteplasser er kritisk nÄr nettverket er lite og den norsksprÄklige kompetansen er lav. Vi har opprettet mange nye aktiviteter som bla turvenn, digitalt matlagingskurs, digitale samtalegrupper, munnbindprosjekt m.m. for Ä forebygge isolasjon, skape mestring og formidle hÄp.

4. Smittevernsutstyr: Vi ser at mange av deltagerne vÄre bor trangbodd, er avhengige av kollektivtransport til jobb, ofte stÄr i utsatte yrker (ressursperson i prosjektet vasker bÄde pÄ lÊringssenter og flyplassen) og kommer fra lavinntektsfamilier. Det har derfor vÊrt viktig for oss Ä vise praktisk omsorg gjennom gratis tilgang pÄ smittevernsutstyr og gi dem opplÊring i hvordan sy munnbind til seg selv og andre.

ERFARINGER
Kia fikk statlige Covidmidler ( 500 000,- ) og har jobbet sammen med 5 andre landsdekkende organisasjoner. Vi valgte tidlig Ă„ trekke sammen for Ă„ snakke om oppdraget og hvordan vi skulle lĂžse det hver for oss og sammen. Det har vĂŠrt veldig nyttig og inspirerende Ă„ jobbe slik pĂ„ tvers – bĂ„de har samarbeidet gitt oss en bredere innsikt i bredden i arbeidet og samt en anledning til sammen spille inn til myndighetene en anbefaling til organisering av arbeidet pĂ„ flere nivĂ„ (hvem bĂžr gjĂžre hva?). Fasen vi nĂ„ gjennomgĂ„r i pandemien synes Ă„ ha et sĂŠrlig behov for gjentakelse, utholdenhet og langsiktighet. SĂŠrlig lavt utdannet og sprĂ„kfattig befolkning vil trenge hjelp til Ă„ holde fokus over tid.


SĂžknadssammendrag

Bakgrunnen er behovet for Ä styrke arbeidet med Ä nÄ ut med informasjon om Coronakrisen og smittevern til sÊrlige grupper i samfunnet. KIA, sammen med RÞde Kors, Folkehjelpen, Caritas og Norske Kvinners Sanitetsforening, har mottatt et oppdrag fra Kunnskapsdepartementet om Ä gjennomfÞre en slik informasjonskampanje, i samarbeid- og hver for oss, via vÄre nettverk og miljÞer.

MÄlgruppen til KIA er innvandrere i norske byer som myndighetene har vanskeligheter med Ä nÄ frem til med livsviktig informasjon om smittevern i forbindelse med den pÄgÄende Coronapandemien.

KIA har en stor kontaktflate inn mot mange ulike innvandrermiljĂžer.

Vi bruker en erfaringsbasert formidlingsstrategi slik at budskapet blir mottatt, forstÄtt og fulgt. Denne enkle, men effektive kommunikasjonsstrategien tar utgangspunkt i at budskapet mÄ vÊre riktig, sant og avstemt. For at budskapet skal ha gjennomslag mÄ informasjonen ogsÄ oppfattes som troverdig og relevant, og aktuelt av mottakeren. Det handler om tillit mellom budbringer og mottaker.For mange tverrkulturelle med liten skolebakgrunn hÞrer man heller pÄ helt enkel info fra en man kjenner, enn 100% seriÞs, fakta- og kunnskapsbasert, og veldig riktig informasjon, fra en offentlig avsender, ogsÄ om informasjonen kommer pÄ morsmÄlet.

Prosjektet inndeles i tre hovedfaser:

  • Forberedelsesfasen (april-mai) brukes til Ă„ kartlegge ressurser og mĂ„lgrupper, logistikkbehov og designe infokampanjen.
  • GjennomfĂžringsfase 1 (juni-juli/august) retter seg mot identifiserte innvandrermiljĂžer i Oslo, Drammen, Kristiansand, Stavanger, Sandnes, Bergen, Molde og Trondheim.
  • GjennomfĂžringsfase 2 (aug-sep/november) er en justert gjennomfĂžringsfase som setter ekstra ressurser inn der hvor behovet er stĂžrst. Det kan hende at tidsvinduet mĂ„ justeres nĂ„r planen treffer virkeligheten, men selvsagt ikke lenger enn det som er satt som maxtid av DAM. Forventet effekt er at informasjonen om Coronakrisen, smittevernstiltak osv. nĂ„r fram, blir forstĂ„tt og etterlevd i de mĂ„lgruppene som KIA nĂ„r frem til.
Prosjektleder

Alf Petter HagesĂŠther

Detaljer
Program
Ekstraprogram i forbindelse med koronaepidemien
Prosjektnavn
Informasjonskampanje til innvandrere
Organisasjon
Kristent Interkulturelt Arbeid
BelĂžp Bevilget
Kr 200.000
Startdato
14.04.2020