#MittSyndrom – holdningskampanje

SĂžknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Holdninger basert pĂ„ utdatert informasjon og feilaktige antakelser skaper komplikasjoner for personer med Downs syndrom (DS) i mĂžte med det norske samfunnet. Personer med utviklingshemming (deriblant personer med DS) diskrimineres pĂ„ en rekke omrĂ„der, bĂ„de gjennom direkte forskjellsbehandling og gjennom manglende tilpasning og tilrettelegging (ref NOU 2016:17 og Meld st. 8). Personer med Downs syndrom blir ofte stigmatisert som Ă©n type mennesker, som om de var mer like enn unike. De blir ofte mĂžtt med en forutinntatt holdning – og ikke som unike mennesker med individuelle egenskaper, forutsetninger, meninger, fĂžlelser og interesser. Foreldre som fĂ„r beskjed om at det nyfĂždte barnet har DS, forteller at dette oppleves som en livskrise, hvor de tror at de aldri igjen skal fĂ„ leve et normalt liv. Ordet «syndrom» har skremmende assosiasjoner, og det «uheldige» etternavnet til syndromets oppdager – John Langdon Down – gir assosiasjoner til noe som gĂ„r nedover eller noe som lett kan assosieres som en nedtur. Med kampanjen #MittSyndrom Ăžnsker interesseorganisasjonen Downs syndrom Norge Ă„ lĂžfte opp en ny og mer positiv bevissthet rundt Downs syndrom i offentligheten – og bidra til at personer med Downs syndrom fĂ„r samme verdi, samme muligheter og samme rettigheter som alle andre.

Aktivitet/tiltak/metode

ReklamebyrĂ„et GR&EI har donert en kampanjeidĂš til organisasjonen Downs Syndrom Norge, og vil produsere kampanjen pro bono. Denne sĂžknaden omfatter midler til et annonse- og spredningsbudsjett som gjĂžr at kampanjen kan nĂ„ en bred mĂ„lgruppe i Norge. MĂ„lsetting: Skape en holdningsendring til mennesker med Downs syndrom gjennom Ă„ a) normalisere mennesker med DS, b) vise at mennesker med DS er unike mennesker – med egne unike interesser og egenskaper – som kan leve hverdagslige liv sammen med familien sin vennene sine, medelevene sine og kollegaene sine. c) vise at navnet pĂ„ et syndrom er helt tilfeldig. MĂ„lgruppe: En holdningsendring skapes av menneskene som bor i samfunnet, derfor er alle voksne i Norge i mĂ„lgruppen for denne kampanjen – alt fra studenter til besteforeldre. Kampanjekonsept: Med #MittSyndrom vil vi produsere syv videoer med ulike lengder (60, 30 og 6 sek). Filmene viser kjente nordmenn som ser inn i kamera (i det sĂ„kalte «selfie»-formatet) og sier «Jeg har |etternavn| syndrom». Eksempler: Vi ser Erna Solberg som forteller at «Jeg har Solbergs syndrom» og Martin Ødegaard som formidler at «Jeg har Ødegaards syndrom». Innimellom de kjente personlighetene ser vi personer med Downs syndrom som ogsĂ„ presenterer seg med sitt etternavn. For eksempel en ung mann med Downs syndrom som ser inn i kameraet og sier «Jeg har Edvartsens syndrom». Videoene vil vise personene i forskjellige situasjoner i sin faktiske hverdag. Noen er pĂ„ jobben, noen pĂ„ skolen og andre pĂ„ fritidsaktiviteter eller med venner. Vi ser at personene med Downs syndrom, pĂ„ lik linje med de andre kjente personene i videoen, gjĂžr helt «vanlige» aktiviteter som Ă„ spille fotball eller le sammen med venner. Og at bĂ„de dem selv, og de rundt dem, ser ut til Ă„ leve helt normale liv. RekkeviddemĂ„l: At minst 1 million personer har sett kampanjen innen kampanjeperioden er over. Dette kan vi blant annet mĂ„le via statistiske verktĂžy i sosiale medier/andre medier.

Antall deltakere

1000000

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Å bli sett som den personen vi er – og Ă„ bli gitt muligheter til Ă„ utvikle oss – bedrer psykisk helse og levekĂ„r for oss alle. BĂ„de for mennesker med og mennesker uten et ekstra kromosom. Kampanjen #MittSyndrom vil helt konkret kunne bidra med at foreldre, besteforeldre, sĂžsken, lĂŠrere, fotballtrenere, arbeidsgivere, politikere og statsansatte – vil «vĂ„kne opp» fra sine forutinntatte holdninger nĂ„r de treffer en person med Downs syndrom, og begynne Ă„ se det unike med personen de har fremfor seg. Kampanjen kan skape en bevisstgjĂžring som forandrer mĂžter mellom mennesker, og dermed forandrer menneskers liv – for bĂ„de mennesker med og mennesker uten et ekstra kromosom. Normalisering og ufarliggjĂžring av Downs syndrom» kan pĂ„virke foreldre og andre til Ă„ tenke at nyfĂždte barn med Downs syndrom ikke er en «nedtur» – slik bĂ„de det offentlige ordskiftet og selve syndromnavnet ofte tilsier at det er i dagens samfunn. Kanskje kan opplevelsen av Ă„ vĂŠre i en livskrise nĂ„r det nyfĂždte barnet kommer med et ekstra kromosom pĂ„virkes i retning av Ă„ vĂŠre en mindre psykisk belastende hendelse for foreldre. Dette skaper forbedret helse og livskvalitet – bĂ„de for barnet, foreldrene, familien og andre som stĂ„r barnet nĂŠrt. I en stĂžrre sammenheng vil en ny og mer positiv holdning til Downs syndrom kunne pĂ„virke strukturer i samfunnet ved Ă„ Ăžke toleransen for mangfold og pĂ„virke til handlinger som skaper et varmere og rikere fellesskap. Kampanjen kan bidra med bryte ned stigma og forsterke samfunnsdialogen rundt utenforskap og tilhĂžrighet. I tillegg kan kampanjen redusere diskriminering og fremsnakke inkludering.

Plan for gjennomfĂžring

Fremdriftsplan for kampanjen: Januar 2023: * OppstartsmĂžte prosjektgruppe (Downs syndrom Norge og GR&EI) * Kontakte bidragsytere/kjendiser: Alle involverte i prosjektet bruker sitt utvidede nettverk for Ă„ kontakte bidragsytere til kampanjen (kjendiser og personer med Downs syndrom). I innledende mĂžter med prosjektgruppen i oktober 2022 har vi kartlagt hvilke kjente personer vi har forbindelser til, og vurdert det svĂŠrt sannsynlig Ă„ fĂ„ med et stjernelag til denne kampanjen. Februar 2023: * Samle inn filmopptak fra bidragsytere – hele prosjektgruppen jobber med dette. Ansvarlig; prosjektleder. * Redigere og ferdigstille videoer – ved GR&EI. Mars 2023: * Ferdigstille publiseringsplan og plan for annonsering – ved Prosjektleder og GR&EI (med Los & co) * Kampanjestart i forbindelse med Verdensdagen for Downs syndrom den 21. mars 2023. (hele prosjektgruppen) * Informasjon til medlemmer om kampanjen via nyhetsbrev – ved prosjektleder *PR og arbeid for medieomtale i dagpressen/ukespressen – prosjektleder April 2023: * Visning pĂ„ reklamefri tv i pĂ„sken. Prosjektleder sender inn sĂžknad til Tv2. * Spredning av kampanjen, organisk og betalt – ved hele prosjektgruppen. * MĂžte med hele prosjektgruppen: Status med tanke pĂ„ mĂ„lsetting? Statistikk og legge plan veien videre, evt gjĂžre justeringer for annonsering Mai 2023: * Spredning av kampanjen, organisk og betalt. Ved prosjektleder og GR&EI Juni 2023: * Betalt spredning av kampanje avsluttes. * Oppsummering, utarbeidelse av resultat-statistikk og mĂ„loppnĂ„else for kampanjen. Ved GR&EI og prosjektleder.

Sluttrapport

Bakgrunn, mÄlsetting og metode

Personer med Downs syndrom blir ofte stigmatisert og mĂžtt med forutinntatte holdninger om at de er mer like enn unike. Men sannheten er at de er enkeltpersoner med individuelle egenskaper, forutsetninger, meninger, fĂžlelser og interesser. Hos Downs Syndrom Norge tok vi tak i denne problematikken, og med en idĂš fra reklamebyrĂ„et GR&EI utviklet vi en kampanje som utfordret disse fordommene og Ăžnsket Ă„ skape en holdningsendring. Vi sĂžkte Ăžkonomisk stĂžtte fra Stiftelsen DAM for Ă„ dekke kostnadene knyttet til deler av kampanjen som GR&EI ikke kunne gjennomfĂžre pro bono. Vi Ăžnsket ogsĂ„ midler til et annonse- og spredningsbudsjett som ville muliggjĂžre at kampanjen kunne nĂ„ ut til en bred mĂ„lgruppe i Norge. MĂ„let med kampanjen var Ă„ skape en holdningsendring ved Ă„ normalisere mennesker med Downs syndrom, vise deres unike egenskaper og interesser, og understreke at de kunne leve hverdagsliv sammen med sine familier, venner, medelever og kolleger. Vi Ăžnsket ogsĂ„ Ă„ formidle at navnet pĂ„ et syndrom ikke definerte hele deres identitet. Kampanjekonseptet, kjent som #MittSyndrom, omfattet produksjonen av elleve videoer med ulike lengder. Disse videoene viste kjente nordmenn og mennesker med Downs syndrom som sĂ„ inn i kameraet i det sĂ„kalte “selfie”-formatet og uttalte: “Jeg har [etternavn] syndrom.” Kampanjen ble publisert organisk og betalt pĂ„ Facebook, Instagram, TikToc og SnapChat. Totalt ble kampanjen sett av 2,3 millioner nordmenn.

GjennomfĂžring

Prosjektet forlĂžp i hovedsak som planlagt, med byrĂ„et GR&EI, ledet av Eivind Eidslott, som sto bak idĂ©en og prosjektledelsen for kampanjen. Vi ble glade over at mange kjente personer svarte positivt pĂ„ forespĂžrslene fra bĂ„de Downs Syndrom Norge og GR&EI om Ă„ bidra i kampanjen. Vi samlet inn bidrag fra personer med Downs syndrom via organisasjonens nettverk, hvor bĂ„de Stiftelsen Grobunn, XRay og Fossheim AS bidro med Ă„ samle inn bidrag til kampanjen. MediebyrĂ„et Los&Co utarbeidet en grundig plan for annonsering i sosiale medier for Ă„ sikre best mulig synlighet, og gjennomfĂžrte hele den betalte delen av kampanjen. Totalt ble det produsert 10 korte videoer pĂ„ fire sekunder, i tillegg til en lengre “Hoved-video” hvor alle bidragene var samlet i en film. En kampanjeside ble opprettet pĂ„ downssyndrom.no. Videoene ble publisert organisk pĂ„ Facebook og Instagram dagen fĂžr, samt pĂ„ selve Verdensdagen for Downs syndrom den 21. mars. Den betalte plasseringen av kampanjen var spesielt fokusert rundt 21. mars. Samlet sett var samarbeidet med GR&EI, Los&Co og alle bidragsytere en suksess, og vi er svĂŠrt fornĂžyde med hvordan kampanjen utfoldet seg.

Resultater og virkninger

Vi er veldig begeistret over tallene for den betalte delen av kampanjen, stĂžttet av Stiftelsen DAM. Hele 2,3 millioner unike personer har fĂ„tt med seg kampanjen, og disse har sett kampanjen 3,5 ganger hver – resultert i over 8 millioner eksponeringer. Dette har overgĂ„tt alle forventninger og vĂ„rt mĂ„l om Ă„ nĂ„ 1 million nordmenn. De organiske (ikke betalt) tallene fra Meta (Facebook og Instagram) er ogsĂ„ veldig gode. Rekkevidden for Downs syndrom Norge sine innlegg i mars nĂ„dde ut til 1,05 millioner mennesker – og dette skyldes i stor grad kampanjen. Sammenlignet med gjennomsnittlig rekkevidde pĂ„ rundt 20 000 i andre mĂ„neder, er dette en enorm Ăžkning. De ulike filmsnuttene har ogsĂ„ oppnĂ„dd betydelig organisk rekkevidde hver for seg. “Hovedfilmen” har nĂ„dd ut til 303 622 personer, mottatt 150 kommentarer og blitt delt hele 240 ganger. Disse tallene vitner om et utrolig engasjement og interesse rundt kampanjen, og vi er innmari fornĂžyd med den positive responsen vi har mottatt. Sammen har vi virkelig klart Ă„ Ăžke bevisstheten om Downs syndrom, fremme inkludering og utfordre sosiale stereotypier.

Prosjektleder

Ingrid Marvin

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
#MittSyndrom – holdningskampanje
Organisasjon
Downs syndrom Norge
BelĂžp Bevilget
2023: kr 370 000
Startdato
16.01.2023
Sluttdato
17.07.2023
Status
Avsluttet