Animasjon for organdonasjon

SĂžknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Alle kan si ja til organdonasjon, men mange ekskluderer seg selv fordi de tror de ikke kan bli organdonorer. I en holdningsundersÞkelse utfÞrt i 2017 sier 74 % at de er positive til organdonasjon, men 50 % av disse har ikke fortalt det til sine nÊrmeste. 22 % svarer at de ikke har nok informasjon om temaet. Vi har behov for Ä nÄ ut slik at flere fÄr kunnskap om hvem, hvorfor, og hvordan man blir organdonor pÄ en mÄte som skaper interesse og engasjerer. Dette slik at de formidler sitt standpunkt til sine nÊrmeste og flere liv blir reddet.

MĂ„lsetting for prosjektet

Å gi befolkningen kunnskap og trygghet pĂ„ hvem, hvorfor og hvordan man blir organdonor, slik at de velger Ă„ si ja til organdonasjon og deler dette med sine nĂŠrmeste. Dette for Ă„ Ăžke samtykke til donasjon pĂ„ sykehusene slik at flere liv blir reddet.

MĂ„lgruppe

Mennesker 16+ som ikke har tenkt pÄ, eller som ikke har nok informasjon om organdonasjon. Samt de som er positive, men enda ikke har formidlet det.

Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ

1200000

Beskrivelse av gjennomfĂžring og metode for prosjektet

Vi Þnsker Ä lage en animasjonsfilm med ca. to minutters lengde som forteller hvem som kan bli, hvorfor og hvordan man blir organdonor. Animasjon er et effektivt virkemiddel som bÄde kan brukes til Ä fortelle en historie, benyttes som et pedagogisk verktÞy og som kan gi visuell forsterkning av vanskelige budskap og fakta. Animasjonsfilmen produseres slik at den enkelt kan deles inn i flere snutter, sÄnn at vi ender opp med flere kortere klipp i tillegg til en fullversjon av filmen. De korte snuttene vil vÊre bedre tilpasset deling og annonsering pÄ enkelte sosiale medier. Animasjonsfilmen skal oversettes og tekstes til engelsk, somali, polsk og urdu slik at filmen kan nÄ ut til enda stÞrre deler av befolkningen. Etter endt produksjon skal filmen publiseres pÄ vÄre hjemmesider og deles med vÄre tilknyttede pasientorganisasjoner, samt deles og annonseres i sosiale medier. I tillegg vil filmen distribueres til vÄre frivillige undervisningskonsulenter slik at de har et pedagogisk verktÞy nÄr de reiser rundt til skoler og bedrifter for Ä holde foredrag. Informasjonen vi Þnsker Ä formidle forandrer seg ikke og filmen vil derfor kunne brukes i lang tid fremover.

Fremdriftsplan for prosjektet

01.03.19–15.04.19: Utvikling av idĂ©, tekst og manus. 16.04.19–15.05.19: Utvikling av storyboard og illustrasjoner. 15.05.19–10.06.19: Oversettelser til engelsk, somali, polsk og arabisk. Utvelgelse av voiceover og lyd spilles inn i studio. 01.06.19–31.08.19: Utvikling av animasjon. 01.09.19–31.10.19: Filmen publiseres og deles pĂ„ sosiale medier, vĂ„re hjemmesider og med vĂ„re frivillige. 01.11.19–31.12.19: MĂ„ling av rekkevidde og antall visninger.

Sluttrapport

MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet

MĂ„lsetning: Å gi befolkningen kunnskap og trygghet pĂ„ hvem, hvorfor og hvordan man blir organdonor, slik at de velger Ă„ si ja til organdonasjon og deler dette med sine nĂŠrmeste. Dette for Ă„ Ăžke samtykke til donasjon pĂ„ sykehusene slik at flere liv blir reddet. MĂ„lgruppe: Mennesker 16+ som ikke har tenkt pĂ„, eller som ikke har nok informasjon om organdonasjon. Samt de som er positive, men enda ikke har formidlet det. Det stĂ„r til enhver tid rundt 500 pasienter pĂ„ venteliste for et nytt, livreddende organ, og ventelisten Ăžker stadig. Derfor er det sĂ„ viktig at befolkningen sier ja til Ă„ donere organer. Mange vet fortsatt ikke nok om tematikken og har mange feilantagelser om organdonasjon. Resultatet er en animasjonsfilm i en kort versjon pĂ„ 30 sekunder og en langversjon pĂ„ 1,5 minutt. Filmene er laget pĂ„ fem ulike sprĂ„k og levert i tre ulike formater tilpasset ulik bruk pĂ„ storskjerm og i sosiale medier.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)

Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ i lÞpet av 5 Är: 1 200 000 Totalt antall personer i denne mÄlgruppen i Norge er ca. 3 300 000. Filmen ble vist pÄ TV2 under reklamefrie dager julaften og 1. juledag 2021. Antatt antall seere er 504 000. Vi planlegger Ä sÞke om ny visning av filmen under reklamefrie dager de kommende Ärene. Youtube: 550 Fire Facebook-innlegg med bilde/lenke til Youtube eller video 17. desember 2021: Bilde 25. desember 2021: Video 1:35 10. april 2022: Lenke Youtube 10. september 2022: Video Totalt rekkevidde Facebook: 115 905 / Engasjement: 899 To Instagram innlegg med bilde Total rekkevidde Instagram: Rekkevidde: 6807 / Engasjement: 261 Det planlegges ogsÄ for en stÞrre kampanje med filmene i sosiale medier hÞsten 2022.

Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet

627000

ProsjektgjennomfĂžring/Metode

Ved prosjektstart ble det opprettet en intern prosjektgruppe med tre prosjektdeltagere, inkludert prosjektleder. Prosjektgruppens deltakere var informasjonssjef Aleksander Sekowski og daglig leder Hege Lundin Kuhle i Stiftelsen Organdonasjon. Prosjektgruppen ble brukt i forbindelse med viktige milepĂŠler i prosjektet. Utvelgelse av retning for manus, formsprĂ„k i filmene, utvelgelse av voice-over er eksempler pĂ„ hvor alle medlemmene i prosjektgruppen var involvert. Manuset er skrevet i samarbeid med reklamebyrĂ„et Per HĂžj, og filmene er illustrert og animert av animasjonsbyrĂ„et Fluks. Lyden er spilt inn og produsert av produksjonsselskapet Clockwork. Manuset er oversatt til engelsk, polsk, urdu og somali, som er gjort via eksterne oversettelsesbyrĂ„er. De er ogsĂ„ kvalitetssjekket av ressurspersoner i Stiftelsen Organdonasjons nettverk – personer som har de ulike sprĂ„kene som morsmĂ„l og sidemĂ„l, og som samtidig har kjennskap til tematikken. Den norske versjonen av filmen ble laget helt ferdig fĂžr vi la pĂ„ voice med de andre sprĂ„kene. Underveis tok vi hele tiden hensyn til potensielle kulturelle forskjeller og forstĂ„else av tematikken, da vi Ăžnsket at filmen skulle nĂ„ bredt ut.

Resultater og resultatvurdering

Prosjektet resulterte i en visuelt sterk animasjonsfilm i totalt Ă„tte versjoneringer. Disse ble i tillegg levert i formatene 16:9 og 1×1 og 4×5. Filmen svarer pĂ„ hvem som kan si ja til organdonasjon, at medisiner, alder, legning eller tro ikke utelukker en fra Ă„ si ja til organdonasjon, med et humoristisk tilsnitt. I tillegg forteller den at det Ă„ fĂ„ behov for et nytt organ selv ogsĂ„ er noe som kan skje uventet, noe som gjĂžr saken enda mer aktuell. Å si ja til organdonasjon er noe vi gjĂžr for hverandre. “For hvis alle sier ja, har vi en felles forsikring, om at hvis en dag selv skulle trenge et nytt organ sĂ„ hjelper vi hverandre. ” Filmene ble hedret med en nominasjon i Visuelt konkurransen 2022 – en Ă„rlig konkurranse innen visuell kommunikasjon arrangert av bransjeorganisasjonen Grafill. Prisen lĂžfter frem det beste av arbeider innen grafisk design, illustrasjon, digital design og moving image.

Oppsummering og videre planer

Filmene skal brukes videre i vÄr kommunikasjon utad. Vi planlegger bl.a. en stÞrre kampanje i sosiale medier hÞsten 2022. Filmene skal forankres i Undervisningplattformen, et prosjekt som ble ferdigstilt i 2021 med midler fra Stiftelsen Dam. Filmene er ogsÄ aktuelle Ä bruke i sÞknader knyttet til Reklamefrie dager pÄ TV. Versjonen pÄ urdu skal brukes mot vÄre samarbeidspartnere i nettverk med norsk-pakistanere, moskeer og nye potensielle samarbeidspartnere. De Þvrige fremmedsprÄklige vil vi ogsÄ benytte opp mot nye samarbeidspartnere der det er naturlig.

Prosjektleder

Cathrine Kildal

Detaljer
Program
Helse vÄr (2018)
Prosjektnavn
Animasjon for organdonasjon
Organisasjon
Stiftelsen Organdonasjon
BelĂžp Bevilget
2018: kr 277 500
Startdato
01.03.2019
Sluttdato
31.10.2021
Status
Under gjennomfĂžring