AstmaPodden

SĂžknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

For en organisasjon med begrensede ressurser er det stadig utfordrende Ä finne mÄter Ä kommunisere med og formidle informasjon til mÄlgruppen og brukere. Samtidig opplever vi en enorm etterspÞrsel, og et nÊrmest ubegrenset behov for informasjon, bÄde nÄr det gjelder forebygging av astma og allergi, men ogsÄ hvordan leve med disse sykdommene. Det er dessverre en Þkende forekomst av astma og allergisykdommer. NAAF har pÄ denne bakgrunn lyst til Ä lage en podkastserie pÄ 5 episoder. 18-20 % prosent av nordmenn hÞrer nÄ pÄ podkast minst én gang i mÄneden, og veksten forventes Ä fortsette.

MĂ„lsetting for prosjektet

Lage en podkastserie om astma og allergi, og pÄ den mÄten teste ut en ny metode for Ä nÄ ut med informasjon som mÄlgruppen selv sier de Þnsker.

MĂ„lgruppe

Voksne og unge voksne som enten har astma, allergi eller eksem, eller som er pÄrÞrende til noen med sykdommene.

Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ

20000

Beskrivelse av gjennomfĂžring og metode for prosjektet

Vi Þnsker Ä lage en serie med 5 episoder pÄ podkast, som vil bidra til Þkt kunnskap om ulike aspekter ved det Ä ha astma og allergi. Hver episode legges opp som en samtale mellom helsefaglig rÄdgiver i NAAF og en ekspert pÄ temaet som tas opp. NAAF har et godt og bredt nettverk av fagfolk, og flere har gitt uttrykk for at de kan tenke seg Ä stille opp i et prosjekt som dette. Selve produksjonen vil foregÄ i et studio. Dette for Ä sikre god kvalitet, og ikke minst god lyd pÄ innspillingen. Hver episode vil vÊre ca. 30 minutter lang. Mp3-filen med podkasten lastes opp til en distribusjonsside, som SoundCloud. Derfra «sendes» RSS-feeden til Itunes, hvor mÄlgruppen kan abonnere og laste opp. NAAF vil markedsfÞre prosjektet hovedsakelig gjennom sosiale medier. MÄlgruppen i dette prosjektet er aktive i sosiale medier som Facebook og Instagram, og det er der vi som organisasjon i all hovedsak kommuniserer med dem. Episodene vil publiseres med jevne intervaller gjennom Äret. Den enkelte episode vil markedsfÞres pÄ bl.a. Facebook, og mÄlgruppen vil fÄ anledning til Ä stille spÞrsmÄl der som helsefaglig rÄdgiver og eksperten kan ta opp og besvare i podkasten

Fremdriftsplan for prosjektet

Januar: oppstartsmþte Februar: temaer for episodene ferdigstilles. Detaljert fremdriftsplan for hver episode lages (forberedelser, innspilling, maredsfþring, lansering) Februar – November: forberedelse og innspilling av episoder Desember: evaluering og rapportering

Sluttrapport

MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet

MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet For en organisasjon med begrensede ressurser er det stadig utfordrende Ä finne mÄter Ä kommunisere med og formidle informasjon til mÄlgruppen og brukere. Samtidig opplever vi en enorm etterspÞrsel, og et nÊrmest ubegrenset behov for informasjon, bÄde nÄr det gjelder forebygging av astma og allergi, men ogsÄ hvordan leve med disse sykdommene. Det er dessverre en Þkende forekomst av astma og allergisykdommer. Antallet barn med astma og allergi er mangedoblet i lÞpet av noen fÄ tiÄr. Alvorlig barneastma er assosiert med KOLS senere i livet, og ubehandlet pollenallergi kan fÞre til astma. Vi Þnsket derfor Ä bruke et nytt media for Ä nÄ ut til mÄlgruppen unge og voksne. Vi valgte derfor Ä bruke podkast hvor vi kunne snakke om astma og allergi. MÄlgruppen er voksne og unge voksne som enten har astma, allergi eller eksem, eller som er pÄrÞrende til noen med sykdommene.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)

Alle episodene ble spilt av 1926 ganger(28/2-19) – og episoden Tabubelagte Allergier var den som absolutt ble hĂžrt av flest 2100. Poddkasten er levende slik at vi kan fremdeles markedsfĂžre den og fĂ„ flere lyttere. Vi vet ikke om vi traff eksakt pĂ„ definerte mĂ„lgruppe, men nĂ„r sĂ„ mange har lastet disse ned har vi mĂžtt mange som har hatt interesse for Ă„ hĂžre mer om tema. Vi har fĂ„tt satt fokus pĂ„ flere ulike tema, Og vi har oppdaget av det som er tabubelagt mĂ„ fram i lyset.

Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet

1926

ProsjektgjennomfĂžring/Metode

Vi laget 5 episoder hvor vi tok for oss ulike tema. Vi gikk ut Ă„ FB og spurte hva folk ville vite mer om. Vi sĂ„ raskt at dette var ting vi allerede visste via rĂ„dgivning og tidligere spĂžrsmĂ„l sosiale medier. Vi bestemte oss for Ă„ jobbe med de tema vi sĂ„ kunne vĂŠre egnet for podkast – og som vi visste mange lurte pĂ„. I noen episoder brukte vi vĂ„re egne fageksperter som «gjester» – og i andre hadde vi fĂ„tt inn ekstern ekspertise. Prosjektgruppen har bestĂ„tt av: – Hanne Dyran, Key Account Manager, NAAF – Anna Bistrup, helsefaglig rĂ„dgiver NAAF – Lene Gunvaldsen/Ingrid Rise Fry, media- og kommunikasjonsrĂ„dgiver, NAAF – Guro Waage, ernĂŠringsrĂ„dgiver, NAAF Tidlig i prosjektet sluttet vĂ„r kommunikasjonsrĂ„dgiver og vi mĂ„tte i en lenger periode kjĂžpe hjelp i fra byrĂ„et Moderne Media, som ogsĂ„ hadde det tekniske ansvaret for innspilling fĂžr vi fikk ny konsulent, Ingrid Rise Fry. Dette var ogsĂ„ et helt nytt medium for vĂ„r nye kommunikasjonsrĂ„dgiver. Alle innspillinger og kjĂžp av markedsfĂžringsplasser ble gjort av Moderne Media. Prosjektregnskapet ble fĂžrt av Ăžkonomiavdelingen i NAAF. Prosjektet ble startet i februar 2018 og alle episodene ble sendt i januar og februar 2019.

Resultater og resultatvurdering

Alle episodene ble spilt av 1926 ganger – og episoden Tabubelagte Allergier var den som absolutt ble hĂžrt av flest. Vi har ikke jobbet mye med tabubelagte allergier tidligere, men dette er helt klart noe vi bĂžr ha et stĂžrre prosjekt pĂ„ senere. Vi vet ikke om vi traff eksakt pĂ„ definerte mĂ„lgruppe, men de som har lastet ned podden er interessert i tema. Det er viktig at vi fremover bruker episodene og markedsfĂžrer disse slik at vi kan treffe mange flere.

Oppsummering og videre planer

Det er helt klart viktig Ä vÊre i alle kanaler for Ä mÞte mÄlgruppen der de er, men vi ser at det er kan vÊre vanskelig med veldig snevre tema. At episoden Tabubelagte Allergier ble hÞrt mest viser at man mÄ vÊre folkelig og tÞrre Ä bryte noen barrierer inkludert humor. Planen er at vi skal gjÞre et eget prosjekt pÄ dette tema senere. Vi ser at det Ä kombinere flere medier er bra markedsfÞring. Podkast gjÞr seg veldig bra sammen med sosiale medier. Hver enkelt episode vil ogsÄ bli tatt fram igjen og kan brukes enten som en serie eller ogsÄ hver for seg i forhold til de ulike tema.

Prosjektleder

Hanne Dyran

Detaljer
Program
Helse hĂžst (2017)
Prosjektnavn
AstmaPodden
Organisasjon
Norges Astma- og Allergiforbund
BelĂžp Bevilget
2018: kr 236 250
Startdato
01.01.2018
Sluttdato
01.01.2019
Status
Avsluttet