Brukermedvirkere og erfaringskonsulenter

SĂžknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Et av vÄre viktigste virkemiddel for Ä nÄ mÄlene vÄre som organisasjon er Ä synliggjÞre den erfaringsbaserte kunnskapen som medlemmene vÄre innehar, slik at denne kunnskapen kan bidra til bedre helsefremmende tjenester. Vi Þnsker gjennom dette prosjektet Ä slÄ sammen og videreutvikle opplÊring av unge brukere som i dag gjÞres hver for seg i de tre organisasjonene. Som brukerorganisasjon mÄ vi ta vÄr del av ansvaret for Ä sikre god og ikke minst reel brukermedvirkning. Gjennom en konsolidering sikrer vi at vi har trygge medvirkere som har kompetansen til Ä gjÞre en god jobb.

MĂ„lsetting for prosjektet

At alle barn og unge som er brukerrepresentanter og erfaringsformidlere i psykisk helse, rus, barnevern er skolert i det samme kvalitetssikrede programmet for opplĂŠring av unge brukermedvirkere/erfaringsformidlere. Kartlegge hvilke mangler dagens opplĂŠring av brukermedvirkere/erfaringsformidlere har

MĂ„lgruppe

Barn og ungdom mellom 15–30 Ă„r som har opplevd psykiske helseproblemer, som er pĂ„rĂžrende, med tiltak i barnevernet eller pĂ„rĂžrende til foreldre med rusmisbruk.

Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ

5000

Beskrivelse av gjennomfĂžring og metode for prosjektet

Vi opplever en stadig Þkende etterspÞrsel av gode og utdannede brukermedvirkere og erfaringsformidlere. Organisasjonne er dyktige pÄ Ä utdanne brukermedvirkere og organisasjonen, men har svÊrt begrensede ressurser. Dette prosjektet har som mÄl Ä bruke disse ressursene hver og en sitter pÄ, til Ä utarbeide et fremtidsrettet, solid og faglig godt brukermedvirkningsprogram for unge innen psykisk helse-, rus-, og barnevernssektoren i Norge. Gjennom Ä gÄ sammen i et prosjekt, utnytte hverandres styrker, og sikre en god faglig ramme, er mÄlet at dette brukermedvirkningsprogrammet skal ta opp i seg erfaringer fra tidligere mindre prosjekter pÄ brukermedvirkning i organisasjonene, og at dette programmet blir den nye standarden pÄ feltet, ikke bare i psykisk helse-, rus-, og barnevernssektoren, men ogsÄ innen helsevesenet for Þvrig. Prosjektet er et toÄrig prosjekt med involvering og engasjement fra alle organisasjonene. Mental Helse Ungdom vil stÄ som vert for dette samarbeid. Det tilsettes en koordinator som skal ha som oppgave Ä koordinere innsatsen mellom organisasjonene. Det forventes en betydelig egeninnsats i organisasjonene, da dette er arbeid som organisasjonene har stor kunnskap om.

Fremdriftsplan for prosjektet

2018 Jan-feb:Kunnskapsinnhenting, samarb. Mar-mai:Design Jun-jul:Kvant. undersĂžkelse 1. Aug-Sep:Analysere kvantitative res. Okt-Nov: Kval. medv.prosess Nov-des:Analysere kval+kvant. res. Deleval. 2019 Jan-feb:Utvikling av undervisnings- og lĂŠremateriell Mar-apr:Pilot undervisning og program Mai-jul:Ferdig program Aug-okt:GjennomfĂžre ett kurs for brukermedvirkere og ett for erfaringsformidlere. Nov:Kvant. undersĂžkelse 2 Des:Implementering, Eval

Sluttrapport

MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet

For voksne finnes mange kurs i brukermedvirkning, men disse er ikke verken i innhold eller utvikling spesielt godt tilrettelagt for barn og ungdom. Mental Helse Ungdom og Barn av Rusmisbrukere har derfor under to Ă„rs tid arbeidet for Ă„ utvikle en ny standard for opplĂŠring og veiledning av unge medvirkere pĂ„ feltet rus og psykisk helse. Det har det arbeidet for gjennom disse resultatmĂ„lene: 1. En kvantitativ og kvalitativ kartlegging, gjord av Nordlandsforskingen, som skulle gi svar pĂ„ hvilke mangler dagens opplĂŠring av brukermedvirkere har og hvordan disse kan tettes. 2. Utarbeide et konsolidert og faglig sterkt kursmateriell pĂ„ to nivĂ„er: a. Nybegynnere og b. Viderekommende. 3. Holde kurssamlinger for de ulike nivĂ„ene med formĂ„l om Ă„ teste kursmaterialet, revidere for og sĂ„ holde kurs i de begge nivĂ„ene. Prosjektets mĂ„lgruppe er unge alderen 15 – 30 Ă„r som har opplevd psykiske helseproblemer, hatt tiltak i barnevernet og unge pĂ„rĂžrende til foreldre med rusmisbruk.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)

At Landsforeningen for barnevernsbarn valgte Ä trekke seg har en innvirkning pÄ effektmÄlet om at alle barn og unge som opptrer pÄ feltet (se under punkt 1) er skolert i det samme programmet. Det har en innvirkning pÄ den mÄten at mÄlet ikke fÄr den utstrekning som var Þnsket fra starten. Foruten det sÄ kan vi si at nÄr kursmateriellet blir brukt og godt implementert i organisasjonene sÄ vil dette effektmÄlet bli oppnÄdd i en hÞyere grad. Det har vÊrt av stor verdi Ä samarbeide om prosjektet og erfaringsutveksling om syn pÄ brukermedvirkning har vÊrt veldig nyttig. Kartleggingen som gjennomfÞrtes av Nordlandsforskning ga absolutt svar pÄ hvilke mangler dagens opplÊring av brukermedvirkere og erfaringsformidlere hadde, dette var prosjektets andre effektmÄl. Takket vÊre medvirkningsprosesser sammen med organisasjonenes brukermedvirkere og erfaringsformidlere kunne vi finne ut av hvordan hullene kunne sÞkes tettet og pÄ den mÄten nÄ prosjektets andre effektmÄl.

Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet

250

ProsjektgjennomfĂžring/Metode

-Rekruttere deltakere til referansegruppe. -Lage SWOT over organisasjonenes opplĂŠring i brukermedvirkning. -Prosjektkoordinator (PK) og Nordlandsforskning utvikler den kvalitative og kvantitative kartleggingen sammen med referansegruppen. -SpĂžrreundersĂžkelsen blir distribuert blant medvirkere. -Analyserer resultatene fra spĂžrreundersĂžkelse. -Holder medvirkningsprosess med Voksne for Barn. -Kvalitativ kartlegging over telefonintervjuer. -Nordlandsforskning produserer arbeidsnotat. -PK arrangerer en midtveisevaluering. -Startet 2019 med Ă„ etablere et samarbeid med Kompetansesenteret for livsmestring og folkehelse for Ă„ utvikle kursmateriell. -Styrings og- referansegrupp evaluerer fĂžrste utkast av materiell. -Materiell bli testet under pilotsamling -GjennomfĂžrer workshop og evaluering. LFB beslutter seg for Ă„ avgĂ„. -Endrer fremdriftsplanen Ă„ lage en animasjonsfilm. -Arrangerer kurssamling. Deltakere svarer pĂ„ spĂžrreundersĂžkelse lagd av Nordlandsforskning. -Produserer innhold til animasjonsfilm, lagd av Zoaring, -Ferdigstiller kursmateriell designet av ArvĂș. -Lanserer kursmateriell og film. -Sluttevaluerer, rapporterer og planlegger viderefĂžring.

Resultater og resultatvurdering

ResultatmÄl 1: Kartlegging Vi er veldig fornÞyde med den, kvalitative og kvantitative kartleggingen, og Nordlandsforsknings bidrag som har vÊrt av stor verdi. Uten hadde prosjektet ikke kunnet utvikle et materiell basert pÄ mÄlgruppens behov. ResultatmÄl 2: Kursmateriale Vi er fornÞyde med kursmaterialet og dokumentene ble ryddige, oversiktlige og inneholder flere konkrete oppgaver. Kursmaterialets styrker er at det blitt testet mange ganger og det har tatt utgangspunkt i de resultater som kartleggingen viste til. Det hadde stÄtt enda sterkere om kursmaterialet hadde rukket Ä blitt brukt innad i organisasjonene fÞr ferdigstilling. ResultatmÄl 3: En animasjonsfilm Vi er veldig fornÞyde med hvordan filmen ble. Vi tror at filmen er viktig da den dekker et behov hos flere mÄlgrupper gjennom Ä lett forklare hva reel brukermedvirkning innebÊrer.

Oppsummering og videre planer

Vi har fremdeles en vei Ä gÄ nÄr det kommer til Ä nÄ mÄlet om at alle barn og ungdom som opptrer som brukerrepresentanter og erfaringsformidlere pÄ feltet psykisk helse og rus er skolert i det samme kvalitetssikrede programmet. Men dette prosjektet har gjort oss bevisste pÄ hvordan vi skal jobbe for Ä sikre at vi har trygge medvirkere og representanter som har kompetansen til Ä gjÞre en god jobb. En jobb som BAR og MHU gjÞr bÄde hver for seg og gjennom samarbeid. Som en del av viderefÞringen av prosjektet planlegger BAR og MHU en evaluering og erfaringssamling i 2020.

Prosjektleder

Thisbe Agnes Maria Verner-carlsson

Detaljer
Program
Helse hĂžst (2017)
Prosjektnavn
Brukermedvirkere og erfaringskonsulenter
Organisasjon
Mental Helse Ungdom
BelĂžp Bevilget
2018: kr 598 000, 2019: kr 687 000
Startdato
02.01.2018
Sluttdato
31.12.2019
Status
Under gjennomfĂžring