De usynlige – CP som ingen ser

SĂžknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Det har over lang tid blitt etterlyst mer oppmerksomhet rundt utfordringer for de med sÄkalt lett CP, eller usynlig CP, som prosjektet har som mÄlgruppe. Vi har ogsÄ fanget opp et sterkt Þnske om en mer aktiv tilnÊrming til mÄlgruppen via pasienter vi har mÞtt i spesialisthelsetjenesten. Det er pÄ hÞy tid at dette behovet blir mÞtt. De mÄ tas pÄ alvor, slik at de kan ta seg selv pÄ alvor. Dette er en gruppe som ikke er lett Ä nÄ, og vi satser derfor pÄ profesjonelt produserte informasjons- og motivasjons filmer med positive rollemodeller, ved bruk av kampanje i sosiale medier som metode.

MĂ„lsetting for prosjektet

NÄ ut til personer med usynlig CP, med informasjon, motivasjon og ikke minst stÞtte til Ä ta egne utfordringer pÄ alvor

MĂ„lgruppe

Personer med usynlig CP 15-35 Är, andelen av diagnosegruppen som har grovmotorisk lav alvorlighetsgrad (er gÄende), men kan ha kognitive og psykiske vansker

Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ

16000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomfĂžring av prosjektet

FĂžlgende tiltak skal utvikles/produseres i prosjektet: ● Rekrutteringsfilm pĂ„ ca. 30 sekunder, for Ă„ sĂžke etter helter som kan delta i kampanjen samtidig som informasjon om kampanjen blir spredt. ● Filmer til sosiale medier, 10–12 profesjonelt produserte korte filmer pĂ„ 15–25 sekunder. ● Introduksjons-/ presentasjonsfilm av de 3–4 heltene. Hver film pĂ„ 3–5 minutter. Disse legges pĂ„ egen nettside under cp.no og pĂ„ YouTube. ● Kampanjefilmer og bilder produsert av vĂ„re helter + publiserte filmer og bilder fra mĂ„lgruppen – publiseres og deles pĂ„ Instagram. ● Innhold til temaside pĂ„ cp.no for publisering av filmer og fagtekster ● MarkedsfĂžring: Film av prosjektet til distribusjon pĂ„ sosiale medier og reklamefrie dager pĂ„ TV Vi lar oss inspirere av positiv psykologi (Seligman), og setter kamera pĂ„ ressursene. VĂ„re helter vil jobbe i team og sammen er de “De usynlige”. (Se for dere Disneys “De utrolige/The Incredibles” eller Marvels “De fantastiske 4/ Fantastic Four”). De fĂ„r egne film-introer ala “Stjernekamp” og “Skal vi danse”. I NRK-serien Skam fikk karakterene ogsĂ„ et liv utenfor sendetid, med egne kontoer pĂ„ Instagram. Vi vil spille pĂ„ de samme mekanismene ved Ă„ rendyrke dette som et innholdskonsept i CP-foreningens kanaler.

Fremdriftsplan for prosjektet

Januar-februar 2022 MilepĂŠl: Rekrutteringsfilm sendes ut i sosiale medier Feb- mars MilepĂŠl: Medvirkende pĂ„ plass og ferdig kampanjefilm for reklamefrie dager Mars-april MilepĂŠl: Alle opptak gjennomfĂžrt April-mai MilepĂŠl: alle filmer ferdigstilt, nettside etablert, kampanje lansert Juni – september MilepĂŠl: Siste filmer til sosiale medier lansert Oktober MilepĂŠl: Sluttrapportering gjennomfĂžrt

Sluttrapport

MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet

MĂ„let har vĂŠrt Ă„ nĂ„ ut til unge mennesker med usynlig CP i alderen 15–35 Ă„r. Det har over lang tid blitt etterlyst mer oppmerksomhet rundt utfordringer for de med lett motorisk grad av CP, eller usynlig og lite synlig cerebral parese. Til tross for lav alvorlighetsgrad av CP, har de betydelige utfordringer i sin hverdag. Disse forverres ofte i tidlig voksenliv. Prosjektets sekundĂŠre mĂ„lgrupper har vĂŠrt personer med lett grad av CP i alle aldre og deres nĂŠrpersoner. Videre har vi ogsĂ„ Ăžnsket Ă„ nĂ„ ut til fagfolk og andre som arbeider med og er i kontakt med denne gruppen. MĂ„let har vĂŠrt Ă„ bidra til at mĂ„lgruppen fĂ„r den informasjonen og det fellesskapet de trenger. Brukerrepresentasjon stĂ„r helt sentralt, fordi mennesker med CP fĂ„r bĂŠrende roller i prosjektet. Det er ogsĂ„ en oppfordring til mer Ă„penhet, som gir mer kunnskap og som kan vĂŠre med pĂ„ Ă„ bygge ned fordommer, nyansere bildet av hva CP er og skape en stĂžrre grad av forstĂ„else for de utfordringene mĂ„lgruppen har.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)

Det kan vĂŠre utfordrende Ă„ nĂ„ ut til bestemte mĂ„lgrupper med organisk innhold i dagens digitale informasjonsjungel, og et strategisk grep har vĂŠrt Ă„ bruke CP-foreningens Facebook-side som hovedkanal. Vi har generelt hatt god rekkevidde og mye engasjement rundt filmene. I tillegg til denne statistikken opplever vi ogsĂ„ stĂžrre grad av kontakt med og engasjement fra personer i det som har vĂŠrt prosjektets mĂ„lgruppe. Responsen har vĂŠrt god gjennom kampanjeperioden, og vi har blitt kontaktet av flere som forteller at serien har utgjort en forskjell for dem, bl.a. unge som selv har lett grad av CP og forteller at de fĂžler seg mindre alene nĂ„r de ser noen de kan identifisere seg med, og foreldre til barn med lett grad av CP som synes det er betryggende og nyttig med et lite “innblikk” i fremtiden med tanke pĂ„ hvordan den kan se ut for deres barn. Vi har fĂ„tt vist at det finnes flere i “samme bĂ„t”, at hjelp og stĂžtte finnes – og vurderer det som at prosjektet har lykkes i Ă„ nĂ„ sine mĂ„l.

Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet

15000

ProsjektgjennomfĂžring/Metode

De fÞrste fire mÄnedene gikk til planlegging av kampanjen og rekruttering av deltakere. Vi hadde 40 interesserte i alderen 15-35 Är, som alle har lett grad av CP. Blant alle interesserte valgte vi ut tolv kandidater, som ble innkalt til digitale samtaler. Blant disse var det til slutt seks stykker som ble valgt ut. Parallelt med rekrutteringen jobbet Filmkonsulentene med planlegging av kampanjen, og hadde en plan klar i mai. Kampanjen ble mer omfattende enn fÞrst planlagt, fordi vi sÄ en mulighet for at deltakerne ogsÄ kunne samles, bli kjent og utveksle erfaringer. Hver deltaker ble filmet for seg, i sitt miljÞ. Deretter mÞttes deltakerne og ble filmet sammen. Denne dagen var det forberedt et opplegg med ulike oppgaver knyttet til ulike samtaletemaer. For Ä bygge videre pÄ det store engasjementet vi sÄ i rekrutteringsperioden, fikk de andre interesserte tilbud om Ä vÊre med videre som ambassadÞrer. Dette har gitt retning til prosjektet, og vÊrt fÞrende for hvilke temaer som har blitt tatt opp. AmbassadÞrene kom med innspill knyttet til hvordan de selv Þnsket Ä bidra og hvilke temaer de mente var aktuelle. Alt dette ble tatt med i arbeidet med utforming av kampanjen.

Resultater og resultatvurdering

Prosjektet resulterte i en serie pÄ syv episoder, som har gÄtt i sosiale medier. Deltakerne har vÊrt ansikt utad for kampanjen. Hver episode dreide seg om tema som er relevante for unge med lett grad av CP. Facebook var vÄr hovedkanal, men episodene ble ogsÄ publisert pÄ YouTube og pÄ cp.no. Instagram har blitt brukt til Ä promotere kampanjen. I tillegg til disse episodene ble det ogsÄ produsert introfilmer med hver enkelt deltaker. Disse ble sendt samlet som premiere-episode 14.09. Videre bidro ambassadÞrene med egenproduserte videoklipp knyttet til de ulike temaene. Det ble ogsÄ Äpnet opp for at alle som Þnsket det, kunne bidra med videosnutter hvor de delte meninger og erfaringer fra egne liv. Det var 20 personer som bidro aktivt utenom deltakerne i episodene.

Oppsummering og videre planer

Prosjektet lever videre i vÄre digitale kanaler, og vil ha stor verdi ogsÄ fremover. Vi vil fortsette Ä promotere serien utover i det nye Äret. Vi mener at prosjektet er relevant for alle som pÄ den ene eller den andre mÄten jobber med personer med lett grad av CP, alle som har lett grad av CP eller en annen lite synlig/ usynlig funksjonsnedsettelse og mennesker i deres nÊrmiljÞ. Vi har fÄtt mange innspill fra tillitsvalgte og andre i foreningen, og ser pÄ ulike muligheter for Ä spre denne informasjonen til alle som kan ha nytte av den.

Prosjektleder

Charlotte Åsland Larsen

Detaljer
Program
Helse hĂžst (2021)
Prosjektnavn
De usynlige – CP som ingen ser
Organisasjon
Cerebral Parese-foreningen
BelĂžp Bevilget
2022: kr 895 000
Startdato
01.01.2022
Sluttdato
31.10.2022
Status
Avsluttet