Gullfiskrockerne

SĂžknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Gullfiskrockerne er et band med funksjonshemmede som har spilt sammen som band i 12 Är. Vi Þnsker nÄ Ä gjennomfÞre et stÞrre prosjekt med bandet, for Ä lÞfte bandet og musikerne opp fra den normale Þvingshverdagen og tilfÞre ny giv og entusiasme hos bandmedlemmene og alle som mÞter bandet. Bandet har enda ikke gjort et profesjonelt opptak av musikken, og vi Þnsker Ä gjennomfÞre et prosjekt som inkluderer innspilling av en sang i studio, innspilling av musikkvideo til sangen, ny band-logo, og avslutningsvis en liten release-turne med tilsammen 4 konserter i kommunen og nabokommunene.

MĂ„lsetting for prosjektet

Gullfiskrockerne har ei egenkomponert lÄt som de Þnsker Ä spille inn i studio, samt lage en musikkvideo av. De Þnsker seg en ogsÄ en unik band-logo pÄ spilleantrekket. gjennomfÞre en mini-turne i kommunen og nabokommunene for Ä spre musikkglede, oppleve fellesskap og markedsfÞre bandet.

MĂ„lgruppe

HovedmĂ„lgruppa er bandet “Gullfiskrockerne” med sine 10 medlemmer. I tillegg vil prosjektet bidra til markedsfĂžring og rekruttering av flere bandmedlemmer.

Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ

10

Beskrivelse av gjennomfĂžring og metode for prosjektet

Prosjektet inneholder 4 delmÄl: 1: Spille inn en sang i studio. 2: Spille inn en musikkvideo. 3: Lage en band-logo. š 4: GjennomfÞre en mini-turne med 4 konserter. GjennomfÞringen av prosjektet blir slik: FÞrste steg blir Ä gÄ i studio. Gullfiskrockerne spiller mest coverlÄter, men har ogsÄ laget flere egne lÄter. Det er en av de egne lÄtene som skal spilles inn. Det mÄ Þves grundig pÄ forhÄnd, og vi beregner to dager i studio til opptakene. NÄr sangen er ferdig innspilt skal det en musikkvideo til sangen. Bandmedlemmene blir de sentrale aktÞrene i videoen, og de skal ogsÄ samarbeide med videokunstneren under planleggingen og innspillingen av videoen. Parallelt med innspillingene skal bandet samarbeide med en lokal kunstner for Ä lage en band-logo som skal trykkes pÄ et nytt sceneantrekk. Til slutt, nÄr bÄde sangen, musikkvideoen og logoen er ferdig, skal bandet markedsfÞre seg med en miniturne. Det blir en konsert i InderÞy, og en konsert i hver av nabokommunene Verdal, Levanger og Steinkjer.

Fremdriftsplan for prosjektet

Januar – februar 2018: Innspilling av en sang i studio. Mars – april 2018: Innspilling av film til en musikkvideo til sangen. Januar – april 2018: Samarbeide med en lokal kunstner for Ă„ lage en band-logo. Mai – juni 2018: Miniturne med 4 konserter.

Sluttrapport

MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet

Bakgrunnen for prosjektet var Ă„ lĂžfte bandet “Gullfiskrockerne” ut av Ăžvingshverdagen gjennom Ă„ tilby studioinnspilling, videoinnspilling, turnĂš og egen band-logo. En annen viktig mĂ„lsetting, i tillegg til de konkrete produktene, var medlemmenes opplevelser av fellesskap, livsglede og egenverd gjennom Ă„ vĂŠre sentrum i begivenhetene gjennom prosjektet. MĂ„lgruppa Gullfiskrockerne er et band med 10 funksjonshemmede i InderĂžy kommune. Bandet ble startet i 2005, og de fleste bandmedlemmene har vĂŠrt med fra starten. Bandet har 6 – 8 konserter Ă„rlig, bĂ„de i kommunen og rundt i nabokommunene i regionen. De samarbeider ofte med andre band med funksjonshemmede fra nabokommunene.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)

Alle de konkrete delmÄlene i prosjektet ble nÄdd: Gullfiskrockerne laget ny lÄt, spilte den inn i studio og laget musikkvideo med lÄta. De avsluttet prosjektet med en turne med 4 konserter, en i InderÞy og en i hver av de tre nÊrmeste nabokommunene. Ny logo ble ferdigstilt til sommerferien, slik at de nye T-skjortene med nytt logo-trykk ikke ble klar fÞr etter sommerferien. Gjennom turneen knyttet bandet ogsÄ helt nye relasjoner med ei musikk-gruppe fra Steinkjer, og la dermed grunnsteinen for enda et nytt musikk-samarbeid framover. Vi opplevde at prosessen fra start til slutt var preget av positiv energi, god stemning, stadige Þyeblikk med lykkerus over bÄde aktiviteten og produktene som etter hvert ble ferdige. Dermed lykkes prosjektet Ä nÄ mÄlsettingen om Ä styrke bÄde fellesskapet og den enkeltes selvbilde. Med dette som bakgrunn vurderer prosjektledelsen at effektmÄlene ble nÄdd i stor grad.

Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet

10

ProsjektgjennomfĂžring/Metode

Bandet har fast Ăžvingsdag pĂ„ mandager, og vi planla det meste av aktiviteten pĂ„ den faste tida pĂ„ mandager. Vi gjorde avtaler med et lokalt musikkstudio, en lokal film-kunstner og en lokal tegner/designer, og la en aktivitetsplan gjennom vinteren der det aller meste foregikk pĂ„ mandager. FĂžrst noen uker med komponering og Ăžving pĂ„ lĂ„ta, der alle var delaktig med ideer til tekst og tone. Da lĂ„ta var klar dro bandet til studioinnspilling. Deretter fulgte flere uker med videoinnspilling, med opptak bĂ„de pĂ„ bandrommet og flere uteomrĂ„der. Det ble ogsĂ„ filmet i studioet. I slutten av mai var bĂ„de videoen og logoen ferdig, og vi arrangerte en “release-kveld” i kinosalen. Prosjektet ble avsluttet i juni med en intensiv turne med 4 konserter pĂ„ seks dager. Konsertene var et samarbeid med de lokale bandene for funksjonshemmede pĂ„ Verdal, Levanger og Steinkjer, der de ogsĂ„ deltok med Ă„ spille sine lĂ„ter. Siste konserten var pĂ„ hovedscenen pĂ„ arrangementet “InderĂžyFest” lĂžrdag formiddag 9.juni, pĂ„ en stor festivalscene med proffe lydfolk. Dette er et populĂŠrt arrangement med hundrevis av publikummere, og det var en flott ramme rundt avslutningen av prosjektet.

Resultater og resultatvurdering

Prosjektet gav to typer resultater. PÄ den ene siden de konkrete produktene, som innspilt lÄt, video, logo og konsertene. PÄ den andre siden er alle de involverte sine opplevelser gjennom prosjektet, som vekst, glede, mestring og barrierebryting, nye bekjentskap, identitet og egenverd. LÄta er nÄ tilgjengelig pÄ Spotify, musikkvideoen ligger pÄ Youtube, og logoen er ogsÄ tilgjengelig pÄ nettet (i tillegg til pÄ bandets T-skjorter). Bandet uttrykker bÄde stolthet og eierskap til lÄta, videoen, konsertopplevelsene og sin egen logo med (ifÞlge bandet) verdens tÞffeste gullfisk. Gjennom prosjektet opplever vi at fellesskapet er styrket, og at hvert enkelt medlem har opplevd mestring og vekst. Mange har hÞrt lÄta, sett videoen og opplevd konsertene, sÄ markedsfÞringsverdien lokalt har vÊrt stor. Det mÄ ogsÄ nevnes at bÄde innspillinga og visninga av NRK-innslaget pÄ Extra-trekninga (6.februar) var en enorm energi-boost for alle involverte i prosjektet!

Oppsummering og videre planer

NÄ er hverdagen tilbake, og det innebÊrer Ä Þve inn nye lÄter pÄ Þvingskveldene og Ä spille konserter. Vi skal fÞlge opp samarbeidet med nye venner pÄ Steinkjer, og skal fortsette med samarbeid med Verdal og Levanger. NÄ som bandet har egne produkter tenker vi Ä friske opp tilgjengeligheten vÄr pÄ nett, men dette er et omrÄde vi har lite erfaring med fra fÞr. Vi har opplevd verdien av Ä lÞfte oss ut av hverdagen, og kommer nok til Ä sÞke midler til flere prosjekter framover. Gullfiskrockerne blir ogsÄ veldig glad hvis Dissimilis og Extra-stiftelsen bruker bÄde videoen og logoen vÄr.

Prosjektleder

Ole Magnus Lagestad

Detaljer
Program
Helse hĂžst (2017)
Prosjektnavn
Gullfiskrockerne
Organisasjon
Dissimilis Norge
BelĂžp Bevilget
2018: kr 50 000
Startdato
08.01.2018
Sluttdato
22.06.2018
Status
Avsluttet