Hjelpepose

SĂžknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Omlag 1000 unge blir rammet av kreft hvert Är. I tillegg berÞres veldig mange unge nÄr noen i familien fÄr kreft. For de som ligger lenge pÄ sykehus og som opplever Ä gÄ gjennom en lang og tÞff sykdomsperiode, hadde det vÊrt hyggelig Ä gi dem litt glede og oppmuntring gjennom denne tiden. Inspirasjon til prosjektet kommer fra en jente som heter Mia, som har laget og delt ut hjelpeposer til kreftrammede ved TromsÞ sykehus. NÄ vil Ung Kreft starte et eget prosjekt, for Ä dele ut hjelpeposer til unge kreftrammede og pÄrÞrende i hele Norge.

MĂ„lsetting for prosjektet

Lage og dele ut 1600 hjelpeposer til unge kreftrammede og pÄrÞrende. Hjelpeposen skal bidra til Ä spre glede, gi stÞtte og motivasjon, samt informasjon til gruppen. Hjelpeposen bidrar til Ä skape en kontakt mellom pasienter og likepersoner.

MĂ„lgruppe

Unge kreftrammede og pÄrÞrende mellom 15 og 35 Är. Spesielt inneliggende pasienter og pÄrÞrende til inneliggende pasienter som ligger inne i lengre perioder.

Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ

1500

Beskrivelse av gjennomfĂžring og metode for prosjektet

I dette prosjektet skal vi lage og dele ut 1600 hjelpeposer til unge kreftrammede og pÄrÞrende. Hjelpeposen skal bidra til Ä spre glede, gi stÞtte og motivasjon, samt informasjon til gruppen. Hjelpeposen skal bidra til Ä skape en kontakt mellom pasienter og likepersoner. Prosjektleder/koordinator skal holde fast i prosjektet og skal ta kontakt med potensielle sponsorer som vil bidra med innhold til hjelpeposen. Ung kreft skal ha noen faste gjenstander i posen, og det er blant annet dette vi sÞker stÞtte til. Prosjektleder er ansvarlig for Ä innhente tilbud og bestille alt vi trenger til posen. NÄr hjelpeposen skal pakkes, skal dette gjÞres pÄ dugnad med frivillige. Hjelpeposen skal pakkes i tre omganger i lÞpet av Äret. Dette gjÞr vi for Ä fordele arbeidsmengden og fordi det krever god plass. Sekretariatet sender ut pakkene til alle fylkesgrupper og likepersoner som skal dele den ut pÄ alle Norges sykehus. De fÄr tydelige instrukser pÄ hvordan dette skal gjÞres, samt hvordan de rapporterer utdelingen og hvordan det har gÄtt. Prosjektleder innhenter alle rapporter og skriver til slutt en rapport pÄ mÄloppnÄelsen i prosjektet. Dersom det blir igjen noen hjelpeposer mot slutten av prosjektperioden, skal vi fortsette Ä dele ut.

Fremdriftsplan for prosjektet

I lÞpet av februer-mars skal den fÞrste runden med pakking vÊre overstÄtt og sendt ut til fylkesgruppene og likepersonene. BesÞksrunden starter med en gang de har fÄtt pakkene. Andre runde med pakking av hjelpeposer skal gjÞres i juni og sendes ut fÞr sommeren. Da har de alt klart for Ä dele ut disse posene i lÞpet av sommeren og i begynnelsen av hÞsten. I september-oktober pakkes tredje og siste runde med hjelpeposer som sendes ut og deles ut .

Sluttrapport

MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet

Ung Kreft har et Þnske Ä spre litt ekstra glede, motivasjon og nyttig informasjon til unge kreftrammede som kommer inn til behandling eller som ligger pÄ sykehus. Kreftbehandling er for mange en slitsom og lang prosess. Ungdom som er veldig syke har ikke alltid overskudd til Ä delta pÄ de lokale eller sentrale tilbudene til Ung Kreft. Gjennom dette prosjektet Þnsket vi at de frivillige besÞkerne skulle dele ut hjelpepose til inneliggende pasienter og pÄrÞrende. Posen skal inneholde nyttig informasjon og ting som fÄr tiden til Ä gÄ. Innholdet i posen er blant annet fargeleggingsbok, kortstokk, godteri og hygieneprodukter. MÄlgruppen er unge kreftrammede og pÄrÞrende mellom 15 og 35 Är. MÄlsettingen vÄr er Ä vise stÞtte og omsorg for unge kreftrammede og pÄrÞrende ved Ä dele ut 900 hjelpeposer til kreftrammet ungdom og 600 hjelpeposer til unge pÄrÞrende. Ung Kreft vil med hjelpeposen vise at vi bryr oss og vise at vi er der for dem som rammes.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)

Ut i fra vÄre tilbakemeldinger har hjelpeposene hjulpet til Ä vise oss frem og gjort oss synlige for de som trenger det. BÄde pasientene og pÄrÞrende fÞler de blir sett og kan ogsÄ finne mer informasjon om de trenger det.

Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet

800

ProsjektgjennomfĂžring/Metode

Prosjektleder i Ung kreft har organisert prosessen, via sponsorer og bestilt nÞdvendig innhold til posen; HÄndkrem uten parfyme, tannkrem uten smak, vÄtservietter, kortstokk, skrivebok, fargeleggingsbok, nÞtter, kjÊrlighet og drops, samt informasjon om Ung Kreft. Ved hjelp av frivillige har posene blitt delt ut til pasienter og pÄrÞrende.

Resultater og resultatvurdering

Prosjektet har vÊrt meget vellykket og vi kan med sikkerhet si at vi har gledet mange. Det har til nÄ blitt delt ut over 800 poser, og vi har fortsatt flere pÄ lager som blir delt ut jevnlig. Det har vÊrt en stor prosess fra start til slutt, og vi ser at om prosjektet skal bli gjennomfÞrt pÄ nytt vil vi gjÞre det i en noe mindre skala, hovedsakelig pÄ grunn av lagring bÄde sentralt og ut i distriktene.

Oppsummering og videre planer

Vi kan med hÄnden pÄ hjertet si at dette har vÊrt et utrolig givende prosjekt. Som prosjektleder har det vÊrt motiverende Ä hÞre fra vÄre besÞkere. Da prosjektet har tatt noe lengre tid enn fÞrst antatt Þnsker vi Ä bruke tiden videre pÄ Ä dele ut de resterende posene. Ung kreft er en engasjert og aktiv organisasjon, men vi har ogsÄ begrensede med ressurser bÄde nÄr det gjelder tid og penger. Derfor Þnsker vi nÄ i fÞrsteomgang Ä fokusere pÄ andre prosjektet vi har, men det er gode muligheter for at vi gjÞr det igjen ved en senere anledning. . Takk for stÞtten!

Prosjektleder

Marie Otterbeck GravrÄk

Detaljer
Program
Helse hĂžst (2016)
Prosjektnavn
Hjelpepose
Organisasjon
Ung Kreft
BelĂžp Bevilget
2017: kr 450 000
Startdato
02.01.2017
Sluttdato
31.12.2017
Status
Avsluttet