Hopp i fag og friminutt!

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Barn tilbringer mye tid på skolen. Forskning viser at aktive og glade barn trives og lærer bedre på skolen. Det er også godt dokumentert at regelmessig fysisk aktivitet er positivt assosiert med helse. Det er derfor viktig å tilrettelegge for fysisk aktivitet i skolen. I 2017 vedtok Stortinget at det skal innføres en time daglig fysisk aktivitet for elever i grunnskolen. For å lykkes med dette trengs det gode lærerressurser som viser hvordan fysisk akitivitet kan inkluderes i skolehverdagen – i fag og friminutt. Dette ønsker Nasjonalforeningen for folkehelsen å bidra med via dette prosjektet

Målsetting for prosjektet

1) Inspirere elever til å være mer fysisk aktive i sin skolehverdag 2) Vise lærere at fysisk aktivitet enkelt kan kombineres med fag og undervisning 3) Øke deltakelsen i Hopp for hjertet fra 100 000 til 125 000 elever

Målgruppe

Målgruppen for prosjektet er lærere og elever i grunnskolen.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

200000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Nasjonalforeningen for folkehelsen vil samarbeide med filmproduksjonsselskapet Snøball Film, lærere og elever i grunnskolen, samt frivillige ildsjeler om gjennomføringen av prosjektet det er søkt midler til. Snøball Film har bred erfaring fra filmproduksjon innenfor sjangre som blant annet utdanning, og har spesialisert seg på formidling av kunnskap og informasjon gjennom film. Snøball Film sin filmkomptanse utgjør sammen med lærernes undervisningskompetanse og fagkompetanse på fysisk aktivitet blant ansatte i Nasjonalforeningen for folkehelsen et godt utgangspunkt for prosjektgjennomføringen. I tillegg vil elever i grunnskolen bidra under filmproduksjonen. Lærere og elever bidrar med frivillig innsats. Frivillige ildsjeler blant Nasjonalforeningen for folkehelsen sine medlemmer vil bidra i prosjektet ved å spre informasjon om filmene, slik at vi sikrer at flest mulig grunnskoler får kjennskap til filmene vi ønsker å produsere.

Fremdriftsplan for prosjektet

Jul-sept 18: Utvikle konkret innhold, gjøre avtale om opptak, etablere arbeidsgruppe med lærere Sept-nov 18: Oppstart med film, klipp og kommunikasjonsstrategi Nov-jan 19: Produksjonsperiode og etterarbeid Jan-feb 19: Filmene lanseres og sendes ut til skolene Feb-mai 19: Filmene sendes ut til skoler og Nasjonalforeningen for folkehelsen sine lokallag Mai-jun 19: Evaluering og sluttrapport

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Nasjonalforeningen for folkehelsen ønsket med prosjektet å produsere filmer som skal inspirere elever til å være mer aktive i sine skolehverdager, vise lærere hvordan fysisk aktivitet kan kombineres med fag og undervisning, samt motivere elever og lærere til deltakelse i hoppetaukonkurransen Hopp for hjertet. Filmene skulle formidle at det er enkelt og morsomt å integrere fysisk aktivitet i skolehverdagen, samt illustrere læringspotensialet som ligger i å benytte fysisk aktivitet som en del av undervisningsopplegget. Målgruppen for prosjektet er i hovedsak lærere og elever i grunnskolen. I desember 2017 vedtok Stortinget at det skal innføres en times daglig fysisk aktivitet i grunnskolen. For å klare dette uttrykker flere lærere et behov for læreressurser som viser hvordan fysisk aktivitet kan inkluderes i skolehvedagen. Dette ønsket Nasjonalforeningen for folkehelsen å bidra med gjennom prosjektet “Hopp i fag og friminutt!”.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Vi har i stor grad nådd mål 1 og 2 i prosjektet. Resultater fra en undersøkelse til lærerne som deltok i Hopp for hjertet 2019 viser at filmene inspirerte og formidlet på en vellykket måte hvordan fysisk aktivitet kan inkluderes i skolehverdagen, både i fag og friminutt, slik vi ønsket. Ved hjelp av Google Analytics og Facebook, har vi analysert antall filmvisninger i perioden februar til august 2019. Oppsummert har filmene hatt 7 041 visninger på vimeo og facebook. Dette viser at filmene har blitt brukt ganske mye i en relativt kort periode på 6 måneder. Vi har ikke oppnådd målet om å øke deltakelsen i Hopp for hjertet fra 100 000 til 125 000 elever. Over 92 000 barn deltok i Hopp for hjertet 2019. Det var en liten nedgang i deltakelse i årets Hopp for hjertet, og vi tror dette er på grunn av tilfeldig svingning i deltakere.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

7041

Prosjektgjennomføring/Metode

Nasjonalforeningen for folkehelsen har samarbeidet med filmproduksjonsselskapet Snøball AS om gjennomføringen av prosjektet. I tillegg har lærere og elever i grunnskolen vært deltaktige både i planlegging, gjennomføring og evaluering av prosjektet, for å sikre at innholdet i filmene er pedagogisk forankret og tilpasset målgruppen. Flere av Nasjonalforeningen for folkehelsen sine lokallag har også vært deltaktige i prosjektgjennomføringen ved å bidra med spredning av filmene slik at flest mulig skoler har fått kjenskap til filmene. Gjennomføringen av prosjektet har foregått i henhold til fremdriftsplan. I prosjektsøknaden ble det søkt om midler til å produsere totalt 9 korte filmer, herunder 7 fagfilmer, en informasjonsfilm og en kampanjefilm. I løpet av perioden med produksjon av filmene valgte vi å redusere antall fagfilmer til 6 fordi vi vuderte det som hensiktsmessig å sammenfatte noe av det tematiske innholdet som i utgangpsunktet var tenkt i ulike filmer. Vi er i etterkant av prosjektperioden fornøyde med denne vurderingen, og synes filmene dekker tematikken vi ønsket å belyse i/med filmene.

Resultater og resultatvurdering

Vi er fornøyd med resultater fra spørreundersøkelse til lærerne som deltok i Hopp for hjertet 2019. Vi fikk 81 svar fra lærere. Av disse hadde 43 lærere (53%) sett filmene. Spørreundersøkelsen gir oss nyttig innsikt i lærernes erfaringer med filmene. Oppsummert: • Over 70% av lærerne som svarte var enig i at filmene på en fin måte formidler at det er enkelt og morsomt å integrere fysisk aktivitet i skolehverdagen • Over 70% av lærerne syntes at filmene illustrerer læringspotensialet som ligger i å benytte fysisk aktivitet som en del av undervisningsopplegget i skolen • Over halvparten av lærerne som svarte har brukt eksempler fra filmene med sine elever • Over halvparten av lærerne ble inspirert av filmene til å bruke hoppetau eller andre former for fysisk aktivitet i undervisningen. Vi har stor tro på at filmene vil være en super ressurs for lærerne framover som ønsker inspirasjon til hvordan fysisk aktivitets kan inkluderes i skolehverdagen, både i undervisning og friminutt.

Oppsummering og videre planer

Filmene er tilgjengelig på www.hoppforhjertet.no, gratis og tilgjengelig for alle. Filmene vil også inkluderes på andre ressurssider som videreformidler ideer til hvordan man kan tilrettelegge for fysisk aktivitet i skolen. Nasjonalforeningen for folkehelsen arrangerer Hopp for hjertet årlig, og filmene vil bli benyttet aktivt i forbindelse med konkurransen både for å rekruttere deltakere og som inspirasjon til hvordan fysisk aktivitet kan inkluderes i skolehverdagen-både i fag og friminutt. Prosjektet vil derfor ha stor verdi for Nasjonalforeningen for folkehelsen sitt arbeid de neste årene.

Prosjektleder

Victoria Sande

Detaljer
Program
Helse vår (2018)
Prosjektnavn
Hopp i fag og friminutt!
Organisasjon
Nasjonalforeningen for folkehelsen
Org.ledd
Snøball Film
Beløp Bevilget
2018: kr 437 000
Startdato
02.07.2018
Sluttdato
29.06.2019
Status
Avsluttet