Høyere utdanning for utviklingshemmede – fase to

Søknadssammendrag

Prosjektsammendrag

Norsk utdanningspolitikk bygger på en grunnide om at utdanning skal være tilgjengelig for alle personer med ulike forutsetninger og behov (Svendby, 2023, s. 13). FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatte funksjonsevner (CRPD), artikkel 24, femte ledd slår fast at “Partene skal sikre at mennesker med nedsatt funksjonsevne får tilgang til høyere utdanning, yrkesrettet opplæring, voksenopplæring og livslang læring uten diskriminering og på lik linje med andre. For dette formål skal partene sikre rimelig tilrettelegging for mennesker med nedsatt funksjonsevne.” Norge signerte konvensjonen i 2007 og ratifiserte i 2013. I den offentlige utredningen På lik linje anbefales det også å sette i gang forsøksordninger med et særlig tilrettelagt studietilbud ved universitet eller høyskole for personer med utviklingshemning (NOU, 2016-17, 20.3.5). Personer med utviklingshemming mangler per i dag tilgang til høyere utdanning etter at de er ferdige med videregående skole. VID Vitenskapelige høgskole har gjennom et pilotprosjekt, støttet av stiftelsen DAM, utviklet 30 studiepoengs tilbud for studenter med utviklingshemming som gjennomføres som et pilotprosjekt i løpet av studieåret 2022/23. Basert på erfaringer med gjennomføring av de første 30 studiepoengene ønsker vi med dette prosjektet å utvikle tilbudet videre med nye 30 studiepoeng. Det vil til sammen utgjøre et studietilbud tilsvarende 60 studiepoeng som tas over to år. I dette prosjektet ønsker vi å utvikle det faglige tilbudet ytterligere og forankre det i høyskolens strukturer. Vi ønsker å utdype emner om menneskerettigheter og praksis som vil sette fokus på mulige samarbeidsmåter med praksisfeltet og studentenes muligheter for deltakelse i arbeidslivet etter at de er ferdige med studier. Prosjektet vil ha todelt fokus: 1. Videreutvikling av faglig, pedagogisk og sosialt tilbud. Å utvikle nye emner som i større grad tilbys som et inkluderende studietilbud. Fokus på utvikling og forankring av studietilbudet ved eksisterende utdanninger ved VID Vitenskapelige Høyskole med tanke på utvikling av et bærekraftig tilbud. 2. Å utforske nærmere studentrollen og underviserrollen. Det innebærer også å se nærmere på støttestrukturene rundt og hvordan disse fremmer eller hemmer muligheter for deltakelse av studenter med utviklingshemming på høyskolearena. Metoder som brukes til å utvikle og gjennomføre aktiviteter i dette prosjektet er inspirert av metoder brukt i deltakerbaserte og inkluderende studier og samarbeid med personer i sårbare livssituasjoner (Aldridge, 2016; Nind, 2014 ) og universell utforming, individuell tilrettelegging og inkluderende undervisning i høyere utdanning (Lid, 2020; Svendby, 2023). Potensielle studenter vil være med på å utvikle innholdet i emnene som skal utvikles og gjennomføres.

Prosjektleder

Anna Chalachanova

Detaljer
Program
Utvikling 2023
Prosjektnavn
Høyere utdanning for utviklingshemmede – fase to
Organisasjon
Norsk Forbund for Utviklingshemmede
Beløp Bevilget
2023: kr 359 000, 2024: kr 784 000, 2025: kr 357 000
Startdato
04.09.2023
Sluttdato
29.08.2025
Status
Under gjennomføring