Hybrid redningspulk del 1

SĂžknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Norsk redningstjeneste er fundamentert pÄ frivillig arbeid. Blant mange oppgaver er pasienttransport utenfor vei overlatt til frivillige organisasjoner. Et godt komplett verktÞy for pasienttransport utenfor vei bÞr inneha egenskaper som blant annet sÞrger for mest mulig komfortabel transport, ly, varme og lys, i tillegg til Ä ivareta sikkerheten for bÄde pasient, redningsmannskaper og 3. person. PÄ markedet i dag finnes det fÄ eller ingen gode alternativer, men en rekke halvvegs- og kompromiss-lÞsninger. Gjennom prosjektet Þnsker vi Ä utvikle et ultimat verktÞy for pasienttransport utenfor vei

MĂ„lsetting for prosjektet

MĂ„let med prosjektet er Ă„ utvikle en redningspulk for pasienttransport utenfor vei, som skal fungere til alle Ă„rstider og i alle vĂŠrforhold. Pulken skal fungere som et godt arbeidsverktĂžy for redningstjenesten og samtidig Ăžke sikkerheten for pasient, redningsmannskap og 3. person.

MĂ„lgruppe

MĂ„lgruppen er frivillige redningsmannskaper i norsk redningstjeneste som tilbyr beredskap for pasienttransport utenfor vei.

Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ

1000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomfĂžring av prosjektet

Kartlegge ulike tilgjengelige bÄrer som er egnet for formÄlet. Modifisere pulken vi har i dag for ny bÄrelÞsning mtp. sikker innfesting og transport. Teste bÄren med tilleggsutstyr for egnethet pÄ barmark og i ulike vÊrforhold gjennom Þvelser og trening i organisasjonen. Teste bÄren med tilleggsutstyr for egnethet om vinteren i kaldt klima gjennom Þvelser og trening i organisasjonen. Presenter prosjektet og resultat og erfaringer i fagmiljÞet etter testing og evaluering.

Fremdriftsplan for prosjektet

1. juli 2020 – Oppstart av prosjekt og kartlegging av ulike bĂ„rer. Bestille bĂ„re. August 2020 – Modifisering og tipsing av bĂ„re til pulk. OpplĂŠring av bĂ„re September – November 2020 – Testing av bĂ„ren pĂ„ barmark gjennom Ăžvesleser og aktiviteter Desember 2020 – Mars 2021 – Testing av bĂ„re og pulk om vinteren gjennom Ăžvelser og aktiviteter April – Juni 2021 – Evaluering. Presentasjon av prosjekt pĂ„ Norsk Folkehjelps fagkonferanse og artikkel.

Sluttrapport

MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet

MÄlsettingen med prosjektets del/fase 1 har vÊrt Ä finne/utvikle en bÄrelÞsning i forbindelse med utviklingen av en hybrid redningspulk (prosjektets hovedmÄl). I prosjektplanen beskrives delmÄl/kriterier for fasen som i all hovedsak dreier seg om ulike kapasiteter og egenskaper denne bÄrelÞsningen skal tilfredsstille. Prosjektet har i utgangspunktet to mÄlgrupper i fokus. Det er frivillige redningsmannskaper i norsk redningstjeneste som tilbyr beredskap for pasienttransport utenfor vei som til slutt skal kunne fÄ denne pulken som en del av sin verktÞykasse, for Ä pÄ best mulig mÄte kunne ta vare pÄ den andre mÄlgruppen i prosjektet: pasienten(e). Bakgrunnen for prosjektet er at pÄ markedet i dag ikke finnes noe fullgode verktÞy for transport av syke og skadde utenfor vei. Kun halvvegs og kompromisslÞsninger, bÄde nÄr det gjelder sikkerhet og brukervennlighet bÄde for pasient og redningspersonell.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)

Gjennom testing og demonstrasjon av flere ulike lÞsninger har vi funnet bÄrer i markedet som tilfredsstiller noen eller alle av mÄlene for prosjektet. Av de ulike lÞsningene har vi til slutt endt pÄ den vi mener i best grad nÄr alle mÄlene. Selv om ikke Þkonomi i utgangspunktet har vÊrt noe mÄl i seg selv har vi allikevel endt pÄ en billigere lÞsning enn fÞrst antatt, uten Ä kompromisse med mÄlene som er satt for prosjektet.

Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet

35

ProsjektgjennomfĂžring/Metode

Prosjektet er blitt gjennomfÞrt med testing og demonstrasjon av flere ulike bÄrelÞsninger gjennom vinteren og sommeren 2019/2020. Av et hav av ulike muligheter har vi sett nÊrmere pÄ fire ulike lÞsninger med hver sine kvaliteter. Disse presenteres detaljert i sluttrapporten for prosjektet. Av disse fire lÞsningene har vi til slutt endt opp med en lÞsning som i tillegg til Ä tilfredsstille alle kriterier og mÄl ogsÄ er relativt rimelig og brukervennlig.

Resultater og resultatvurdering

Av bÄrene vi har testet er det Franco Garda og Ferno M71 delbar som er aktuelle for prosjektet. Franco Garda har et noe smekrere redningshjul og ivaretar pasienten i forhold til fuktighet og varme. Ferno M71 er ikke betydelig tyngere enn Franco Garda, er bedre og bÊre og vil vÊre bedre egnet i lÞssnÞ pÄ grunn av hÞyere kanter. Begge bÄrene er godkjente for lÞft i tau. FernobÄren krever stÞrre plass inne i pulken. Med pris, service og tilgjengelighet er det Ferno M71 delbar med redningshjul som scorer hÞyest i arbeidsgruppen og er den bÄren vi Þnsker Ä bruke i prosjektet. Valget av bÄre falt til slutt pÄ en rimeligere utgave enn tidligere budsjettert. Det betyr at mÄlene i fase 1 er nÄdd.

Oppsummering og videre planer

Med bÄrelÞsningen pÄ plass har prosjektets andre fase startet. Denne fasen handler om utvikling av selve redningspulken og understell. NÄ starter en relativt mÞysommelig prosess med Ä designe karosseriet til redningspulken. Denne prosessen er i gang. For Ä kunne danne et godt sÞknadsgrunnlag for fullfÞring av prosjektet mÄ vi legge mye tid i dette for at resultatet skal bli bra og mÄlene nÄs. Det fÞrste mÄlet er Ä konkludere med en kostnadsramme for resten av prosjektet slik at en kan gi et sÄ presist og realistisk sÞknadsgrunnlag sÄ mulig for videre finansiering og fullfÞring av prosjektet.

Prosjektleder

Ola Lislien

Detaljer
Program
Helse vÄr (2020)
Prosjektnavn
Hybrid redningspulk del 1
Organisasjon
Norsk Folkehjelp
BelĂžp Bevilget
2020: kr 120 000
Startdato
02.07.2020
Sluttdato
02.07.2021
Status
Avsluttet