Info film Psykisk helse for innvandrere

SĂžknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Forskning viser at det er hÞyere forekomst av psykiske lidelser blant innvandrerbefolkningen. SprÄklige og kulturelle barrierer, manglende kunnskap og fordommer gjÞr at mange i denne gruppen ikke har innsikt i egen psykiske helse eller kjennskap til hvordan man kan fÄ behandling hvis man har psykiske helseplager. Mangel pÄ kunnskap begrenser tilgang til helsetjenester og mulighet for forebygging. Dette fÞrer til redusert livskvalitet for mange og store personlige og samfunnsmessige omkostninger. Tilpasning av informasjon om psykisk helse bidrar til at grunnleggende rettigheter blir ivaretatt.

MĂ„lsetting for prosjektet

MĂ„lsetting for prosjektet er at personer med innvandrerbakgrunn -spesielt flyktninger og asylsĂžkere- skal ha tilgjengelig og tilpasset informasjon om tema knyttet til psykisk helse slik at psykiske helseplager kan forebygges og de som har psykiske helseplager kan sĂžke hjelp.

MĂ„lgruppe

PrimÊrmÄlgruppe for prosjektet er personer med innvandrerbakgrunn med spesielt fokus pÄ flyktninger og asylsÞkere som har begrenset skolegang og forforstÄelse.

Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ

100000

Beskrivelse av gjennomfĂžring og metode for prosjektet

Metode i dette prosjektet er formidling av informasjon gjennom film som er tilpasset mÄlgruppen. Manus og film produseres i et samarbeid mellom personer som har erfaringskompetanse og fagpersoner. Det legges vekt pÄ at informasjon i filmen skal tilpasses sprÄklig og kulturelt. I tillegg til vil det bli benyttet brukerhistorier i filmen som kan skape gjenkjennelse i mÄlgruppen og bidra til Ä bryte ned fordommer. Det utarbeides 6 sprÄkversjoner og sprÄk velges ut fra de sprÄkene som benyttes av de stÞrste andelene av innvandrerbefolkningen i Norge. Det legge stor vekt pÄ promotering av filmen blant annet via sosiale medier, e-postlister til innvandrerorganisasjoner og personer med innvandrerbakgrunn, via offentlige instanser og private organisasjoner som jobber i forhold til hovedmÄlgruppen samt via ABELOs egne nettsider med informasjon for innvandrere om tema knyttet til familie og helse. Tilrettelegging av samarbeid mellom fagpersoner og erfaringsrÄdgivere stiller store krav til prosjektleders kommunikasjon og koordinasjon. Dette er ressurskrevende, men en viktig forutsetning for at prosjektet skal lykkes slik at personer med innvandrerbakgrunn fÄr Þkt livskvalitet og grunnleggende rettigheter ivaretatt i forhold til helse.

Fremdriftsplan for prosjektet

07/17-06/18 Filmproduksjon 01.07-.01.10. Forarbeid -research pĂ„ tema 02.10.-31.12. Manus -utarbeide i samarbeid med erfaringsrĂ„dgivere og fagpersoner. 01.01.-15.04. Filmopptak -planlegging og gjennomfĂžring 16.04.-30.06. Produksjon av film 07/18-06/19 SprĂ„kversjoner og promotering 01.07.-15.10. PrĂžvevisning av film og justeringer 16.10.-31.12. sprĂ„kversjoner -oversettelse og produksjon 01.01.-30.06. Promotering – planlegging og gjennomfĂžring

Sluttrapport

MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet

MÄlsetting om at personer med innvandrerbakgrunn-spesielt flyktninger og asylsÞkere skal ha tilgjengelig og tilpasset informasjon om tema knyttet til psykisk helse er oppnÄdd pÄ fÞlgende mÄte: Det er produsert fem kortfilmer pÄ 6,5-11 minutter -sju sprÄkversjoner. Ved Ä gjÞre informasjon tilgjengelig pÄ en forstÄelig mÄte og pÄ flere sprÄk kan psykiske helseplager hos flyktninger forebygges og de som har psykiske lidelser kan fÄ hjelp. Filmene er tilgjengelig pÄ YouTube-kanalen Immigrant Info og nettsiden immigrantinfo.no. Det er jobbet mye med forenkling av sprÄk og begreper samt kvalitet pÄ oversettelse. Tilgjengelig og forstÄelig informasjon kan bidra til mer likeverdige helsetjenester og det er publisert to artikler om dette temaet pÄ nettsiden. Fagtekster fra filmene (del 2) er publisert i skriftlig versjon pÄ alle sprÄk pÄ YouTube-kanalen og pÄ nettsiden. Det er i tillegg opprettet en Google Ad konto og forskjellig plattformer pÄ sosiale medier for Ä nÄ flest mulig i mÄlgruppen.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)

Det jobbes kontinuerlig med promotering av filmene. Effekten av dette – dvs. antall visninger dokumenteres gjennom statistikk pĂ„ YouTube og Google Analytics. Filmene fikk gode tilbakemeldinger da de ble prĂžvevist for personer med ulik alder og sprĂ„klig/ kulturell bakgrunn. Det er mye skam og tabu knyttet til psykisk helse og det har derfor vist seg Ă„ vĂŠre utfordrende Ă„ fĂ„ personer i mĂ„lgruppen til Ă„ dele og like filmene pĂ„ sosiale medier. Ulike organisasjoner og instanser som har kontakt med mĂ„lgruppen blir kontaktet. Promotering er tidkrevende og det jobbbes videre pĂ„ frivillig basis med sĂžkeoptimalisering, informasjon bl.a pĂ„ Google Ad, sosiale medier samt annonsering i 2020. Antall visninger pĂ„ YouTube Ăžker ukentlig. Ut fra statistikk pĂ„ Google analytics, YouTube og nettsiden kan promotering evalueres og tilpasses best mulig over tid. Det samarbeides med personer med ulik sprĂ„kkompetanse.

Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet

2700

ProsjektgjennomfĂžring/Metode

GjennomfÞring av prosjektet har stort sett gÄtt etter planen. Informasjonen om psykisk helse og hvor man kan fÄ hjelp er tilgjengelig for mÄlgruppen pÄ en forstÄelig mÄte. Samarbeid med erfaringsrÄdgivere og fagpersoner har fungert bra og har vÊrt svÊrt viktig gjennom hele filmproduksjonsprosessen for Ä tilpasse informasjonen best mulig. Ved produksjon av oversettelse viste det seg at kvaliteten pÄ oversettelsene vi fikk fra oversettelsesbyrÄ ikke var god nok. Ved hjelp av rÄdgivere med kompetanse innen de ulike sprÄkene ble dette oppdaget og oversettelsesbyrÄ mÄtte utfÞre jobben pÄ nytt slik at kvaliteten ble pÄ Þnsket nivÄ. Ut fra tilbakemeldinger virker det som at Ä fÄ informasjon pÄ morsmÄl har mer effekt enn Ä fÄ det pÄ norsk, fordi det appellerer mer til fÞlelser og dermed gjÞr mer inntrykk pÄ seeren. Det meldes tilbake at filmene fokuserer pÄ tema som er veldig viktig og relevant for personer med bakgrunn som flyktninger. Ved prÞvevisning kom det fram at filmene appellerer til personer med ulik sprÄklig og kulturell bakgrunn samt alder og kjÞnn. Det jobbes videre promotering for Ä at informasjonen skal nÄ et sÄ hÞyt antall personer som mulig.

Resultater og resultatvurdering

Prosjektets resultat i form av 5 kortfilmer publisert pÄ YouTube, produsert i samarbeid mellom erfaringsrÄdgivere og fagpersoner og oversatt til 7 sprÄk er oppnÄdd. Det er produsert trailere pÄ de ulike sprÄkene som brukes i promoteringen av filmene. MÄlet pÄ antall visninger av filmene er ikke nÄdd og det er heller ikke realistisk sÄ kort tid etter at filmene er produsert og lansert. Det er gjort et grunnleggende arbeid ved at filmene er tilgjengelige og sÞkbare for publikum pÄ forskjellige plattformer pÄ internett. Effekt av Ä se filmene er ikke sÄ mÄlbart men ut fra tilbakemeldinger sÄ langt virker det som om filmenes tema er aktuelle for mÄlgruppen og at forstÄelig og tilgjengelig informasjon er viktige for at Ä oppnÄ likeverdige helsetjenester. Via statistikk pÄ YouTube, nettside og Google ad og Google analytics kan man over tid fÄ informasjon og analysere effekt av promoteringstiltak. Dette er en prosess som mÄ foregÄ kontinuerlig og over tid -dvs ut over prosjektperioden

Oppsummering og videre planer

MÄlet med produksjon og lansering av filmer en nÄdd. Promotering er et arbeid som vil foregÄ kontinuerlig det neste Äret for Ä nÄ flest mulig i mÄlgruppen. Dette vil bli gjort via e-post, sosiale medier, nettside og Google Ads samt sÞkeoptimalisering. E-poster til aktuelle personer i mÄlgruppen, organisasjoner, fagpersoner og offentligeinstanser vil prioriteres i det videre arbeidet med promotering. Fagtekstene fra filmene i alle sprÄkersjoner er publisert pÄ nettsiden og YouTube slik at tekster/ oversettelser kan benyttes i tillegg til filmene i informasjonsarbeid om psykisk helse.

Prosjektleder

Tone Urdal

Detaljer
Program
Helse vÄr (2017)
Prosjektnavn
Info film Psykisk helse for innvandrere
Organisasjon
RĂ„det for psykisk helse
Org.ledd
ABELO
BelĂžp Bevilget
2017: kr 504 000, 2018: kr 310 000
Startdato
02.07.2017
Sluttdato
01.01.2020
Status
Under gjennomfĂžring