Inspirasjonsfilmer for unge med diabetes

SĂžknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Ungdiabetes jobber aktivt med Ä bistÄ unge personer med diabetes hver eneste dag. Diabetes er en alvorlig sykdom som skyldes mangel pÄ insulin, og for mange ogsÄ nedsatt insulinvirkning. Ungdom er en sÄrbar gruppe, bÄde generelt og som pasientgruppe med kronisk sykdom. Vi ser et behov for mer tilpasset informasjon, som vÄre unge medlemmer og annen ungdom lettere kan fÄ tilgang til. MÄlet med prosjektet er Ä kunne gi ungdom med diabetes kunnskap og motivasjon til Ä mestre sin hverdag.

MĂ„lsetting for prosjektet

Gi ungdom med diabetes kunnskap og motivasjon til Ă„ mestre sin hverdag ved Ă„: ˗ Gi ungdom konkret og tilpasset informasjon om diabetes og de medfĂžlgende utfordringer ˗ GjĂžre ungdom med diabetes oppmerksomme pĂ„ at flere er i deres situasjon, og at de ikke er alene ˗ Gi ungdom mulighet for mestring

MĂ„lgruppe

Ungdom med diabetes mellom 13 og 19 Ă„r, over hele landet.

Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ

5000

Beskrivelse av gjennomfĂžring og metode for prosjektet

For Ä nÄ mÄlene vÄre Þnsker vi Ä produsere inntil 10 filmsnutter. Filmene er tenkt Ä formidle informasjon ved hjelp av brukerrepresentanter. Disse vil vi hente blant vÄre egne medlemmer. I tillegg til vi kontakte kjente personer med diabetes som kan stille opp. Dette tror vi vil gi oss mer oppmerksomhet i media, i tillegg til at vi tror at ungdom vil tiltrekkes kjente fjes og se opp til dem som forbilder. Temaer vi Þnsker Ä berÞre er bla. generelt om diabetes, tips og rÄd, diabetes og reise, et aktivt liv med diabetes, fÞling, diabetes i puberteten, dette bÞr andre vite om din diabetes og diabetes og trening. NÄr filmsnuttene er produsert og redigert vil vi distribuere dem via vÄre kanaler pÄ Internett. NÄr filmene er lansert vil arbeidet begynne med Ä implementere dem som et arbeidsverktÞy for de tillitsvalgte i organisasjonen.

Fremdriftsplan for prosjektet

2017: Januar: InngÄ samarbeid med filmprodusent Januar-mars: Legge plan for innholdet i filmene Mars-april: Kontakte medvirkende til filmene April-juni: Produsere filmene Juni-august: Redigere filmene August-september: Brukertesting August-oktober: Justere og ferdigstille Oktober-desember: Forberede og gjennomfÞre lansering Desember: Evaluere prosjektet

Sluttrapport

MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet

MÄlsetting: Gi ungdom med diabetes kunnskap og motivasjon til Ä mestre sin hverdag. MÄlgruppe: Ungdom mellom 13 og 19 Är, med diabetes, over hele landet. Bakgrunn: Ungdiabetes jobber aktivt med Ä bistÄ unge personer med diabetes hver eneste dag. I tillegg til nettartikler og medlemsblad organiseres det nasjonale og fylkesvise arrangement for forbundets medlemmer i aldersgruppen 14-30 Är. Ungdiabetes sÄ imidlertid et behov for tilpasset informasjon, som vÄre unge medlemmer og annen ungdom lett kunne fÄ tilgang til. Derfor Þnsket vi Ä produsere filmer med relevant informasjon for ungdom og markedsfÞre dem i sosiale medier og pÄ vÄre nettsider. Disse filmsnuttene skulle ved hjelp av brukerrepresentanter formidle tips, rÄd og kunnskap om diabetes og relaterte temaer. Dette har vi holdt fast ved gjennom prosjektperioden, selv om tidsperspektivet stadig har endret seg.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)

Den publiserte filmen omhandler temaet «fĂžrerkort» og er sett 4 300 ganger bare pĂ„ Facebook. Vi tolker antall visninger som et tegn pĂ„ at vi har truffet pĂ„ tema og form. Sett i lys av at det er registrert 1465 personer i mĂ„lgruppa i Norge, har vi truffet veldig bredt. EffektmĂ„l 1: “Gi ungdom konkret og tilpasset informasjon om diabetes og de medfĂžlgende utfordringer” Vi har funnet en form og valgt temaer som har vist seg Ă„ treffe mĂ„lgruppen. EffektmĂ„l 2: “GjĂžre ungdom med diabetes oppmerksomme pĂ„ at flere er i deres situasjon, og at de ikke er alene”. Visningstallene for vĂ„r fĂžrste film er en indikator pĂ„ at mange har tilgang pĂ„ informasjon om andre som har sett den. Flere liker og deler filmen, eller tagger venner i kommentarfeltet. Dette vitner om et felleskap og en mulighet for Ă„ oppdage andre i samme situasjon. EffektmĂ„l 3: “Gi ungdom mulighet for mestring”. Kunnskapen ungdom tilegner seg er etter vĂ„r mening et viktig bidrag til deres mestring av hverdagen med diabetes.

Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet

4300

ProsjektgjennomfĂžring/Metode

Det ble opprettet en prosjektgruppe bestÄende av representanter fra Ungdiabetes nasjonale styre, filmprodusenten og fagpersoner pÄ media, i tillegg til prosjektleder. Gruppa benyttet fÞrste del av prosjektperioden til Ä kartlegge Þnsker blant mÄlgruppen, gjennom en spÞrreundersÞkelse formidlet i sosiale medier. Her ble respondentene spurt om i hvilken form de Þnsket informasjon og hvilke temaer de var interessert i og hvem de Þnsket skulle presentere informasjonen. Temaene vi til slutt planla Ä lage film om var fÞling, overta ansvar fra foreldrene, fÞrerkort, psykisk helse og trening. Produksjonen ble gjennomfÞrt av firmaet Digital produksjon med fÞringer fra prosjektgruppa. Det oppsto utfordringer underveis som gjorde at vi mÄtte utsette prosjektslutt med ett Är, og overfÞre markedsfÞringen til egen drift. NÄr sluttrapporten leveres i mars 2019 er to filmer publisert i sosiale medier, mens alle filmene ligger tilgjengelige pÄ vÄre nettsider. Evalueringen av prosjektet er gjennomfÞrt i et mÞte med prosjektgruppa, i tillegg til en representant fra Ungdiabetes nasjonalt. Referatet fra dette gir oss viktig informasjon i liknende prosjekter senere.

Resultater og resultatvurdering

Resultatet av prosjektet er seks filmer om ulike temaer, formidlet av og til ungdom. Disse er lagt opp med en introduksjon av en frontfigur hvor vedkommende forteller litt om hva filmen handler om. Deretter gjennomfÞres et intervju med en person som lever med diabetes. Et av segmentene er vÄr lege Lars Krogvold som gir faglig informasjon om temaet. Filmene avsluttes med frontfigurens tips til ungdom med diabetes. Filmene ligger tilgjengelig pÄ Diabetesforbundets nettsider (www.diabetes.no/ung). De markedsfÞres en og en i vÄre kanaler pÄ sosiale medier. Videre kan det bli aktuelt Ä benytte dem i kurssituasjoner, som et lÊringsverktÞy. En tilleggseffekt av prosjektet er at vi har resultater fra en undersÞkelse som gir oss verdifull kunnskap om mÄlgruppens Þnsker. I lÞpet av vÄren 2019 vil vi markedsfÞre en og en film i sosiale medier, i sammenheng med interne og internasjonale merkedager. Filmene vil ogsÄ relanseres ved anledning i lang tid fremover.

Oppsummering og videre planer

Ungdiabetes vil jobbe for Ä holde disse filmene varme i Ärene fremover. Men film er ferskvare, og disse bÞr suppleres med nye tilbud etter hvert. Resultatet viser etter vÄr mening at vi har gitt produsenten stor, og kanskje for stor frihet i utformingen av filmene. Dette vil vi ha mye stÞrre fokus pÄ i liknende prosjekter senere. Vi har ogsÄ lÊrt at man kan gjÞre mye selv, og vil forsÞke Ä supplere disse filmene ved Ä ta i bruk vÄre egne dyktige tillitsvalgte. Dette prosjektet har vÊrt viktig, og gitt oss en grunnstamme i et arbeid som vil utvikle seg i raskt tempo de neste Ärene.

Prosjektleder

Mari Johannessen

Detaljer
Program
Helse hĂžst (2016)
Prosjektnavn
Inspirasjonsfilmer for unge med diabetes
Organisasjon
Diabetesforbundet
BelĂžp Bevilget
2017: kr 362 000
Startdato
02.01.2017
Sluttdato
01.01.2019
Status
Under gjennomfĂžring