Min dans
SĂžknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Birgit Skarstein er en fantastisk rollemodell i âSkal vi danseâ, og budskapet er likt som i vĂ„rt prosjekt âMin dansâ: alle har en dansekropp. Men det er ogsĂ„ et behov for rollemodeller og aktivitet som inkluderer de som fysisk ikke er âthe superhumansâ/para-atleter. Deltakelse pĂ„ egne premisser er enda mer aktuelt i korona pandemien. Mennesker med funksjonsnedsettelse kan delta mer aktivt gjennom flere digitale plattformer samtidig som de i det offentlige har blitt mindre synlige og fremstilt som mer sĂ„rbare. âMin dansâ skal bidra til aktivitet, mestring og synlighet pĂ„ egne premisser.
MĂ„lsetting for prosjektet
-Skape verdifull mestringsopplevelse av dans og bevegelse for mennesker med funksjonsnedsettelse samt brukerledet tilrettelegging pÄ kulturarenaer for utÞvere og publikum med funksjonsnedsettelse -Gi synlighet til profesjonelle dansere og frivillige med funksjonsnedsettelse innen kulturfeltet
MĂ„lgruppe
Mennesker med funksjonsnedsettelse fra 13 Ă„r og oppover, dansere, studenter og organisasjoner som jobber med funksjonsnedsettelse.
Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ
550
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomfĂžring av prosjektet
Dette prosjektet bestÄr av tre hovedaktiviteter; 1. Digitale bevegelsesklasser med tematikk fra forestillingen Thank you Very Much, digital plattform 2. Forestilling Thank You Very Much og en taktil introduksjon til denne, BÊrum Kulturhus 3. Seminar angÄende inkludering og tilrettelegging, for hvem og pÄ hvilke premisser? BÊrum Kulturhus I tillegg er det planleggingsfase og evalueringsfase. Oslo kommune: 2 planleggingsmÞter og innspills mÞter med Norges Handikapforbund sentralt og Region Oslo samt utvalgte kunstnere med funksjonsnedsettelse vil skje pÄ CODAs kontor i Oslo. BÊrum kommune: Forestillingen og seminaret vil bli arrangert pÄ BÊrum Kulturhus, samt 2 innspills mÞter med lokale deltakere og publikum. Hele Norge: Bevegelsesklasser via digitale verktÞy vil nÄ deltakere over hele landet. Internasjonalt: koreografen Claire Cunningham turnerer mye i hele verden, og hennes medvirkning i seminaret og forestillingen vil trekke internasjonal interesse for Ä strÞmme deler av seminaret internasjonalt.
Fremdriftsplan for prosjektet
Juni: planlegging med arbeidsgruppe Juli Program fastsettes (justere innhold, innhente info til markedsfĂžringsarbeid) Aug Rekruttering av frivillige og deltakere Detaljplanlegging (booke reiser, planleggingsmĂžter, markedsfĂžring) Sept: Bevegelsesklasser Siste forberedelser (forberedende mĂžter, Ăžvelsesperiode og innhold forankres) Oktober: Hovedavvikling under CODA festivalen Nov-Des 21/Jan 22: Etterarbeid, rapportering
Sluttrapport
MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet
‘Min dansâ skulle bringe sammen frivillige og profesjonelle dansere med funksjonsnedsettelse og skape dyp mestringsopplevelse gjennom forestillinger, workshops og seminar med sĂžkelys pĂ„ dans og funksjonsnedsettelse. âMin dansâ skulle ogsĂ„ bidra til praktiske forbedringer av tilrettelegging hos kulturarrangĂžrer samt lage digitalt innhold som kunne deles med flere enn de som kunne delta praktisk. MĂ„lgruppen vĂ„r var mennesker med funksjonsnedsettelse, med fokus fra 13 Ă„r og oppover samt de som ser danseforestillinger og ikke selv en funksjonsnedsettelse. Begge disse gruppene har sjeldent anledning til Ă„ se utĂžvere med funksjonsnedsettelse pĂ„ scenen i Oslo. âMin dansâ skulle bidra til aktivitet, mestring og synlighet pĂ„ egne premisser og formidle at alle kan danse. For Ă„ fĂ„ til dette ville prosjektet engasjere ledere/rollemodeller med funksjonsnedsettelser og skape diskusjon og aktivitet i det offentlige rom med stor pĂ„virkningskraft.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)
â NĂ„ ut til deltakere med funksjonsnedsettelse: GODT GJENNOMFĂRT -ledere m funksjonsnedsettelse er synlige rollemodeller – synstolking og tegnsprĂ„ktolking pĂ„ alle arrangement -god formidling av inkludering pĂ„ kulturarenaer â Leder og frivillige med funksjonsnedsettelse: GODT GJENNOMFĂRT -pedagogen og utĂžverne pĂ„ scenen har funksjonsnedsettelser -fem frivillige med funksjonsnedsettelse rekrutteres â Brukerledet tilrettelegging pĂ„ kulturarenaer: GODT GJENNOMFĂRT -Kurs for publikumsverter om tilrettelegging mĂ„ bli en varig del av opplĂŠring for publikumsverter -OpplĂŠring i âtaktil introduksjonâ til forestilling -Aktiv planlegging og evalueringsgruppe bestĂ„ende av dansere og amatĂžrer med funksjonsnedsettelse som kan vĂŠre prĂžvepublikum og avdekke praktiske behov pĂ„ kulturarenaen â SynliggjĂžring av aktiviteten i media: MEGET GODT GJENNOMFĂRT -TV 2 nyhetene og Dagsrevyen -Dokumentar 1000 views i sosiale medier -Kunstfilm pĂ„ digital plattform NOWNESS med 2 millioner fĂžlgere
Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet
1476
ProsjektgjennomfĂžring/Metode
2021 Utstillingen Tributary og âWe Run Like Riversâ Forestillingen Thank You Very Much av Claire Cunningham kompani ble til utstilling grunnet korona-restriksjoner Seminar: âDans og funksjonsnedsettelse â en verbal motsigelse som dansen trosserâ, gjennomfĂžrt med norske og utenlandske paneldeltakere med funksjonsnedsettelser. 2022 Forestilling: Koreografen Marc Brew (rullestolbruker) skapte forestillingen, âun-be-knownâ Workshops hver mĂ„ned vĂ„ren 2022 (mars til juni) Innspillsgrupper: To mĂžter med til sammen seks personer i to innspillsgrupper Kurs: CODA tok kurs og fikk Tilgjengelighetsmerket fra Norske KulturarrangĂžrer. Delte denne kunnskapen med vĂ„re samarbeidsscener. Tilrettelegging: Utstillingen i 2021: -Audiobeskrivelser for videoene i utstillingen tilgjengelige for alle via QR koder i utstillingen samt pĂ„ vĂ„r nettside – Nedlastbar transkripsjon pĂ„ norsk -Synstolking del av videoen der kunstnerne beskriver hva de gjorde. -Alle omrĂ„der i utstillingen var tilgjengelige for rullestolbrukere Tilrettelegging av forestillinger, workshops og seminarer 2022: -TegnsprĂ„ktolking pĂ„ audition, ettersnakk, i en forestilling og pĂ„ seminar -Synstolking av en forestilling
Resultater og resultatvurdering
I 2021 og 2022 gjennomfĂžrte vi 4 forestillinger med fokus pĂ„ funksjonsmangfold pĂ„ Operaen og Dansens Hus, samt 2 seminar, 4 workshops og installasjon. âą 1476 publikummere pĂ„ forestillinger, workshops og seminarer âą 28 kunstnere med funksjonsnedsettelser var involvert âą 33 publikummere registrerte at de hadde behov for tilrettelegging âą Dokumentarfilmen fra âun-be-knownâ har totalt 9976 visninger i sosiale medier LĂŠring: Vi hadde flere publikummere med funksjonsnedsettelse enn vanlig pĂ„ vĂ„re forestillinger. Alle vĂ„re samarbeidspartnere la inn ekstra rullestolplasser i salen og gjorde bookingsystemet mer tilrettelagt. Det var utfordrende Ă„ rekruttere til workshops. Selv om vi var i direkte kontakt spesifikke rullestoldans grupper (Fristil og Step Up) sĂ„ fikk vi bare to deltakere derfra. Gjennom Ă„ dele informasjon med interesseorganisasjonene nĂ„dde vi mange, men fĂ„ tenkte at de var i mĂ„lgruppen. En tilbakemelding var at de trodde at de ikke hadde nok erfaring til Ă„ vĂŠre med.
Oppsummering og videre planer
Vi vil trekke frem fĂžlgende konkrete effekter (flere eksempler i sluttrapporten): â Ăkning av publikummer- og deltakertall pĂ„ forestillinger og workshops â Ăkt antall rullestolplasser pĂ„ scenehusene vi samarbeider med â HĂžy synlighet i media for utĂžvere med funksjonsnedsettelser Videre planer: â ViderefĂžring av innspillsgrupper med mennesker med funksjonsnedsettelser â tilgjengelighetsverter pĂ„ alle forestillinger â arrangering av inkluderende workshops i forkant av festivalen â Opprettholde Tilgjengelighetsmerket-sertifiseringen for festivalen med Norske KulturarrangĂžrer