Musikk for alle 2018

SĂžknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Med utgangspunkt i samarbeidet som ble etablert med Fagsenteret i bydel Gamle Oslo i forbindelse med Musikk for alle i 2017, et prosjekt for barn og unge med funksjonshemninger, har det blitt uttrykt et behov fra bydelen om et lignende tilbud til de barna som faller mellom flere stoler i skolen. Barn som sliter med Ä fÞlge lÊringskravene, sprÄket og Ä tilpasse seg de sosiale rammene. Fordi de ikke har en diagnose fÄr de ikke noe musikkterapeutisk tilbud i skolen, og mange foreldre etterlyser et tilpasset fritidstilbud hvor musikken stÄr i fokus. Dette Þnsker Forandringshuset Ä tilby.

MĂ„lsetting for prosjektet

MÄlet er Ä svare pÄ det reelle behovet og samtidig utvikle en metodikk for samarbeid kommune og frivillighet om et musikktilbud til grupperinger som har fÄ eller ingen fritidstilbud, og sammen med bydel Gamle Oslo finne frem til en god modell som vi pÄ sikt ogsÄ Þnsker Ä etablere i andre kommuner.

MĂ„lgruppe

Barn og unge i Oslo som sliter med lÊringskrav, sprÄk og sosial samhandling og som liker musikk.

Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ

100

Beskrivelse av gjennomfĂžring og metode for prosjektet

GjennomfĂžring: 1. Ukentlige samlinger for deltakerne Faste grupper hver uke der barn og unge med spesielle behov fĂ„r utfolde seg i ulike musikkaktiviteter sammen med musikkterapeut og frivillige. 2. Ferietilbud (vinter-, pĂ„ske-, sommer- og hĂžstferie) I feriene har man mer tid og man Ăžnsker derfor Ă„ inkludere mĂ„ltider i tillegg til det musikkterapeutiske opplegget. Samling rundt mat er en fin arena for Ă„ oppleve trygghet og tilhĂžrighet og skape godt fellesskap blant deltakere og frivillige. Metode: “Musikk for alle” bygger pĂ„ musikkterapeutiske prinsipp. Deltakerne, sammen med musikkterapeut og frivillige deltar i ulike musikkaktiviteter (bruk av instrumenter, sanseopplevelser, sang, rytmikk og samspill). Samtidig kan arbeidet ogsĂ„ dreie mer mot det spesialpedagogiske feltet der en bruker musikken for Ă„ jobbe med mĂ„l knyttet til utvikling av sprĂ„k, sosiale evner eller fysiske ferdigheter. Musikkterapi er en ressursorientert terapiform der hovedfokuset er Ă„ bruke musikk som kommunikasjon og samhandling Fokus pĂ„ deltakelse,mestring, anerkjenning, glede, tilknytning, relasjon, kommunikasjon, identitet og kroppsbevissthet.. En viktig del av Musikk for alle er Ă„ integrere deltakerne i andre aktiviteter pĂ„ Forandringshuset

Fremdriftsplan for prosjektet

2018: Jan: Rekruttering Feb: Oppstart ukentlige samlinger + vinterferieaktivitet Mars: Oppstart av mÄnedlige samlinger for foreldre, stÞttekontakter og andre med tilknytning til barna April: PÄskeferieaktivitet Juni: HalvÄrsevaluering og plan hÞst Aug: Rekruttering Sept: Oppstart ukentlige samlinger Okt: HÞstferieaktivitet Des: Rapportering Videre: etablere lignende kommunesamarbeid og Musikk for alle pÄ alle Forandringshus i 2019.

Sluttrapport

MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet

MĂ„let med Musikk for alle er Ă„ svare pĂ„ det reelle behovet for meningsfylt fritidsaktivitet for barn og unge med spesielle behov gjennom Ă„ utvide eksisterende tilbud til ogsĂ„ Ă„ gi «barn og ungdom som faller mellom flere stoler nĂ„r de begynner pĂ„ skolen» et tilbud om Musikk for alle. Samtidig arbeide for Ă„ finne en god modell for samarbeid kommune og frivillighet om grupperinger som har fĂ„ eller ingen fritidstilbud, og pĂ„ sikt etablere Musikk for alle pĂ„ andre steder. MĂ„lgruppen er barn og ungdom fra 6–19 Ă„r med nedsatt funksjonsevne. Ikke alle har en diagnose, men kan ha sprĂ„k- og/eller adferdsvansker. Tilbudet gir tilpasset ”undervisning” i forhold til den enkeltes behov (funksjonshemning, atferdsvansker, sprĂ„k ol) Med bakgrunn i et uttrykt behov fra Fagsenteret i bydel Gamle Oslo om et tilbud til de barna som faller mellom flere stoler i skolen Ă„pnet Forandringshuset opp for Ă„ gi tilbud om Musikk for alle: Musikkverksted for barn og ungdom, ledet av musikkterapeut.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)

I tillegg til eksisterende musikkgrupper for barn og ungdom med funksjonshemninger ble det hÞsten 2018 etablert musikkaktivitet for barn og ungdom med lettere nedsatt funksjonsevne eller med spesielle behov pÄ tirsdager og onsdager i Oslo. Disse gruppene har vÊrt mindre stabile enn mandagsgruppene, men vi opplever at behovet for tilbudet er stort og at effekten er god i forhold til at mange av de som deltar henger pÄ huset fÞr og etter aktivitet. Vi har ogsÄ startet to Musikk for alle grupper i Haugesund. Det har vÊrt et stabilt oppmÞte siden oppstart, og tilbakemeldingene fra skole, foreldre og ledsagere har vÊrt gode. Igjennom musikkaktivitetene har barna vÊrt med pÄ Ä pÄvirke innholdet i timene. Barna har gitt uttrykk for spilleglede og vist utvikling samt tilhÞrighet. Tilbakemeldingen fra bÄde skole, ansatte, foreldre og barna selv er at aktiviteten har bidratt til Þkt trivsel og livsglede, og bidratt til Þkt konsentrasjon og medvirkning nÄr de deltar pÄ musikkterapi.

Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet

50

ProsjektgjennomfĂžring/Metode

September 2018 tok en ny musikkterapeut over for Anna M. Breivik og viderefÞrte musikk for alle pÄ mandager og utvidet tilbudet til to musikkgrupper pÄ tirsdager og to pÄ onsdager, med oppstart i oktober 2018. Underveis har vi endret noe pÄ tilbudet og redusert til en gruppe pÄ tirsdager og en pÄ onsdager, da det var lite oppmÞte til Ä starte med og fordi vi sÄ at det fungerte bedre nÄr gruppene var noe stÞrre. I desember 2018 var gruppene neste fulltallige. Barna har hatt fÞlge av foreldre, ledsager fra bolig eller fra frivillig ungdom ved Forandringshuset. Musikk for alle tar utgangspunkt i musikkterapeutisk metode, som bygger pÄ en ressursorientert terapiform som fremmer barnets ressurser og evner. Hovedfokuset er Ä bruke musikk som kommunikasjon og samhandling. I arbeidet med barn og unge med utviklingshemming er musikkterapi i dag blitt veldig anerkjent, men prosjektet har ogsÄ vist at musikkterapi fungerer veldig bra for barn og ungdom med spesielle behov, der det ikke nÞdvendigvis foreligger en diagnose. Musikkaktivitetene er organisert slik at det rommer for at barn kan medvirke og komme med egne innspill.

Resultater og resultatvurdering

Resultatet av prosjektet Musikk for alle er etablert som en fast fritidsaktivitet for barn og unge med en funksjonsnedsettelse samt barn og ungdom som «faller mellom flere stoler nĂ„r de begynner pĂ„ skolen». Det har vĂŠrt med pĂ„ Ă„ utvide mĂ„lgruppen til Forandringshuset, og viderefĂžrt et allerede godt samarbeid med Fagsenteret i bydel Gamle Oslo. I tillegg har vi testet og fĂ„tt etablert Musikk for alle – aktivitet ved Forandringshuset Haugesund, der i tett samarbeid med Lillesund skole som tilbyr tilpasset opplĂŠring til barn med ulike diagnoser/utfordringer.

Oppsummering og videre planer

Prosjektet har svart pÄ et behov for meningsfylt aktivitet for barn i mÄlgruppen. Utvidelse mht til mÄlgruppe og geografi har vist at det er et stort behov for et tilpasset fritidstilbud med musikk og at et tett samarbeid med skoler, kommune og foreldre bidrar til god effekt for mÄlgruppen. Tilbudet stÞttes videre av Bufdir hÞsten 2019 og vi sÞker Bufdir-midler for 2020 til fortsatt aktivitet i Haugesund og Oslo, og utforsker mulig oppstart pÄ flere Forandringshus. Mht Ä delta pÄ den Äpne fritidsarenaen jobber vi hele tiden for Ä tilrettelegge for at denne oppleves trygg og Äpen for alle.

Detaljer
Program
Helse hĂžst (2017)
Prosjektnavn
Musikk for alle 2018
Organisasjon
Norges KFUK-KFUM
BelĂžp Bevilget
2018: kr 500 000
Startdato
02.01.2018
Sluttdato
01.07.2019
Status
Avsluttet