Hjelper arbeidsinnvandrere med bruk av elekroniske tjenester

Mange opplever store utfordringer med NAV og helsevesenets elektroniske tjenester. Norsk Folkehjelp kombinerer digital opplĂŠring med samhold og glede.

Norsk Folkehjelp gir veiledning til utsatte arbeidstakere via digitale medier. Foto: Norsk Folkehjelp

Mange arbeidsinnvandrere, som inntil nylig nesten utelukkende har konsentrert seg om Ä jobbe, har plutselig blitt kastet ut i en ny virkelighet der de mÄ bruke de elektroniske tjenestene til NAV og helsevesenet.

De fleste synes dette er utfordrende og opplever store vansker pÄ grunn av manglende norskkunnskaper. For flere blir ogsÄ utfordringene enda stÞrre, da mange ogsÄ mangler grunnleggende digitale ferdigheter.

Hjelper med bruk av elektroniske tjenester

Norsk Folkehjelp vil organisere en stabil telefontjeneste for Ă„ hjelpe folk som har store vansker med Ă„ bruke NAV og helsevesenets elektroniske tjenester, pĂ„ grunn av lave lese- og dataferdigheter.

– Vi forventer at folk hjelpes til Ă„ hjelpe seg selv i en pandemi, forteller prosjektleder Susana Biamon.

De vil ogsÄ organisere syv solidariske, digitale grupper, gjennom bruk av Skype eller lignende. Her skal folk fÄ ha digital sosial kontakt, som vil bekjempe isolering og gi muligheten til hjelpe hverandre. Hver gruppe skal ha inntil tolv deltakere.

Solidaritet i praksis

BÄde sprÄkbarriere og ulikt nivÄ pÄ kjennskap til digitale hjelpemidler er med pÄ Ä gjÞre det utfordrende Ä gi rÄd og veiledning over telefon.

Det er mye lettere Ä hjelpe direkte via dataskjermen nÄr man kan se hverandre. Alle deltakerne oppfordres derfor til Ä skaffe seg Skype/WhatsApp. I tillegg har de frivillige som veileder og hjelper folk personlig Ä laste eller Ä koble seg til disse digitale programmene.

– Med dette prosjektet Ăžnskes det at befolkning med innvandrerbakgrunn og arbeidsinnvandrere blir robuste til Ă„ stĂ„ i fremtidens krisetiltak i samfunnet ved hjelp av digital kommunikasjon, sier Biamon.

Susana Biamon forteller at det er viktig at de bruker den kompetansen de har og at de kan hjelpe folk nÄr de trenger det.

– Det er solidaritet i praksis, sier hun.

Dette prosjektet fikk stĂžtte gjennom Ekstraprogram i forbindelse med koronaepidemien.

Utrop skriver om prosjektet 27. april 2020: Utsatte arbeidstakere fÄr hjelp og veiledning av frivillige


Sluttrapportsammendrag

TELEFONSAMTALER: I gjennomsnitt har vi gjennomfÞrt 42 digitale samtaler per mÄned, totalt 420 digitale samtaler i 2020. PÄ digitale / telefon samtaler har prosjektet bistÄtt deltakere med praktiske orienteringer om registrering som arbeidssÞker, prosedyrer for Ä sende meldekort, sÞknader om permitteringspenger, dagpenger, sykepenger, skattekort, foreldrepenger, barnetrygd, sosialhjelp, bostÞtte, husbankens prosedyrer, konflikter pÄ arbeidsplassen, konflikter med arbeidsgiver, regler og rettigheter i norsk arbeidsliv, hvordan sÞke jobb, helsesystemet i Norge, fastlege.

DIGITALE GRUPPER: Deltakelse pÄ de solidariske gruppene ble organisert etter sprÄkbakgrunn eller regions opprinnelse, det ble organisert slik fordi det var mange som ikke kunne snakke flytende norsk, og det ble lettere for mange Ä delta i gruppene der alle deltakere kunne snakke felles sprÄk. Det var viktig at kommunikasjon ikke skulle bli en barriere for deltakelse pÄ dette solidariske tiltaket. Noen grupper hadde mÞte en gang i uke andre to ganger i mÄned. Det ble organisert seks solidariske digitale grupper, det deltok mellom 9 -14 personer, total deltakelse i de seks gruppene: 67 personer.

De seks gruppene er fĂžlgende:

  • Dominikanske gruppe, 11 deltakere
  • Øst-europeisk gruppe, 12 deltakere
  • Afrikansk gruppe, 10 deltakere
  • Arabisk gruppe, 9 deltakere
  • Spansk-latinamerikansk gruppe, 14 deltakere
  • Blandet gruppe, 11 deltakere

Det var store utfordringer i fÞrste periode. Etterhvert har prosjektet gitt personlig hjelp, deltakere er blitt mindre skeptiske/redde i forhold til Ä bruke digitale kommunikasjonskanaler, alle kunne koble seg til og det ble lettere for dem Ä kunne delta pÄ digitale mÞter. Noen grupper hadde digitale mÞter en gang per uke, andre hadde to ganger per mÄned. Noen grupper bestod kun av arbeidsinnvandrere fra EØS omrÄdet, andre grupper bestod av deltakere som har vÊrt lenge arbeidsledige. De fleste av deltakere sliter med stÞrre grad av sosial isolering, angst og stress og hadde behov for sosiale nettverk.

Gruppefungering
Prosjektet har som formĂ„l Ă„ legge tilrette for at deltakerne opparbeider seg selvtillit og mestringsfĂžlelse nĂ„r det gjelder Ă„ leve under pandemien mtp. helsemyndighetene beslutninger og anbefalinger. PĂ„ denne mĂ„ten har deltakerne fĂ„tt verktĂžy og nettverk som er nĂždvendig for Ă„ forebygge stress, bekymringer og negative pĂ„virkninger som skapes av langvarig isolering. Deltakerne i gruppene har hjulpet hverandre pĂ„ÌŠ ulike mĂ„ter. Eksempelvis; personer som ikke har egen bolig, fikk hjelp av andre til Ă„ skaffe seg ett sted Ă„ bo. Disse solidariske grupper kunne med stĂžttet av prosjektet, organisere diverse digitale sosiale aktiviteter.

Nettverkene har vÊrt veldig positive for de av deltakerne som ikke har familie, nÊrkontakter eller nettverk i Norge. Her kunne deltakerne fÄ nÞdvendig stÞtte for Ä forebygge angst, isolasjon og depresjon som ofte kan oppstÄ som ett resultat av den sosiale nedstengingen. Under digitale mÞter har vi kombinert fagorientert foredrag med mye sosiale dialoger om ulike aspekter om livet og personlig kulturelle utfordringer i Norge, utfordringer relatert til helse, integrering, jobb, utdanning, norske systemet, familie osv.

PĂ„ alle gruppene har vi planlagt og gjennomfĂžrt digitale foredragene om fĂžlgende temaer:

  • Hvordan sĂžke jobb
  • Registrering som arbeidssĂžker, prosedyrer for Ă„ sende meldekort, sĂžknader om permitteringspenger, dagpenger, sykepenger, foreldrepenger.
  • Skattekort og skattesystemet i Norge
  • Barnetrygd, sosial hjelp
  • BostĂžtte, husbankens prosedyrer
  • Konflikter pĂ„ arbeidsplassen, konflikter med arbeidsgiver
  • Sosial kontakt og sosiale relasjoner som et virkemiddel for forebygging av psykiske helseproblemer
  • Klima og kosthold, forebygging av overvekt
  • Migrasjon og psykisk helse, identitet og isolering
  • Helsesystemet i Norge, fastlege
  • Generell orientering om det norske arbeidsmarkedet – om skattesystem, skattekort – om NAVs regler og rutiner, NAVs funksjoner, dagpenger, osv.
  • Om utdanningssystem og alle utdannings muligheter som tilbys i Norge – om HELFO, fastlegeordningen osv.
  • Om arbeidsliv, arbeidskultur, arbeidskontrakter, regler, jobbkoder og feriepenger
  • Tall og statistikk om arbeidsledighet
  • Kvalifikasjonskrav etter bransje og yrke
  • SprĂ„kkrav etter bransje og yrke Arbeidsmarkedet i Oslo og omegn
  • Mer detaljert informasjon om mulighetene for arbeid og utfordringer i ulike bransjer og bedrifter i Oslo-regionen.
  • Nettverksbygging, utveksling av erfaringer med arbeid og arbeidssĂžking i Norge.
  • Praktisk hjelp med Ă„ fylle ut skjemaer, forstĂ„ systemet, fĂ„ svar pĂ„ spĂžrsmĂ„l om NAV, Helfo og andre offentlige sider.
  • Regler og rettigheter i norsk arbeidsliv
  • ArbeidsmiljĂžloven
  • Rettigheter og plikter
  • Kulturelle koder og forventninger
  • Nettverksbygging, utveksling av erfaringer med arbeid og arbeidssĂžking i Norge og hjemlandet

Samarbeidspartner pÄ fagforedragene:

  • Likestilling og diskrimineringsombudet
  • Juridisk RĂ„dgiving For Kvinner
  • Landsorganisasjonen i Norge
  • NAV
  • Lege
  • Oslo politi
  • LĂŠrer i den videregĂ„ende skolen

Dagene etter gruppemÞter har medarbeider gitt personlig digital veiledning, rÄdgivning og orientering, vi har gjennomfÞrt i gjennomsnitt 42 mÄnedlig digitale samtaler, 420 personlig digitale samtaler i 2020.

i har fokusert spesielt pÄ saker relatert til dÄrlige og ulovlige arbeidsforhold, uklare arbeidskontrakter, sosial dumping og utnyttelse. Vi har ogsÄ fokusert pÄ boligsituasjonen blant arbeidsinnvandrere. PÄ boligmarkedet er det mye utnytting og uforsvarlige forhold. Mange bor i alt for trange leiligheter, med korte kontrakter, eller til og med uten kontrakt osv. De har stort behov for informasjon og en mÄte Ä skaffe seg/ leie bolig som sikrer dem mot utnytting og diskriminering. Vi informerte deltakere om LO sin betydning i arbeidsliv. Vi anbefalte deltakere Ä fagorganisere seg, og veiledet dem om hva det innebÊrer og hvordan det gjÞres.

OPPSUMMERING RESULTATER PÅ SEKS DIGITALE GRUPPER:

  • ‱ 9-14 mĂžter per gruppe, 2 timer hvert mĂžte, totalt 70 mĂžter
  • ‱ 4 fagforedrag per gruppe, 24 fagforedrag
  • ‱ 67 deltakere

OPPSUMMERING RESULTATER VEDR. TELEFON / DIGITAL VEILEDNING:

  • 42 digitale samtaler i gjennomsnitt per mĂ„ned, 420 digitale samtaler i 2020 til omtrent 280 deltakere.

TILTAKET HAR BIDRATT TIL:

  • 12 deltakere har fĂ„tt jobb
  • 5 deltakere har fĂ„tt sprĂ„kpraksis og arbeidspraksis
  • 4 deltakere fikk deltakelse pĂ„ AMO kurs ved NAV
  • 3 deltakere har begynt Ă„ ta utdanning
  • 280 deltakere har fĂ„tt digital / telefon personlig rĂ„dgivning og veiledning

SĂžknadssammendrag

Bakgrunn
Mange arbeidsinnvandrere, som inntil nylig nesten utelukkende har konsentrert seg om Ä jobbe, har plutselig blitt kastet ut i en ny virkelighet der de mÄ bruke de elektroniske tjenestene til NAV og helsevesenet. De fleste synes dette er utfordrende, og mange har store vansker pÄ grunn av sine mangelfulle norskkunnskaper, sÊrlig leseferdigheter, og utfordringene blir enda stÞrre fordi mange av dem ogsÄ mangler grunnleggende digitale ferdigheter.

MĂ„l
Å organisere stabil telefon-digitaltjeneste for Ă„ hjelpe folk som har vansker med Ă„ bruke NAVs elektroniske tjenester pĂ„ grunn av lave lese- og dataferdigheter. Inntil 210 personer

Å organisere syv solidariske, digitale grupper, gjennom bruk av Skype, for at folk skal ha digital sosial kontakt og at de kan hjelpe hverandre. Inntil 70 personer

MĂ„lgruppe
MÄlgruppen er arbeidsinnvandrere og andre (20-66 Är) som har vanskeligheter med Ä opprette og opprettholde kontakt med NAV og helsesystemet gjennom elektroniske systemer pÄ grunn av at de mangler de nÞdvendige norskkunnskaper, spesielt leseferdigheter, og pÄ grunn av manglende datakunnskaper.

Tidsplan
April-Mai
– Organisere staben og kjþre markedsfþring gjennom Face og andre medier. Vi ringer opp tidligere arbeidsmarkedsorienterings deltakere. (Vi har siden 2008 drevet en lang rekke grupper der vi orienterer EØS arbeidsinnvandrere om det norske arbeidsmarkedet).
– RĂ„d og praktisk bistand over telefon, tre timer i uka, fra man. til fre.
– Vi organiserer de to fþrste digitale gruppene, inntil ti deltakere per gruppe.

Juni
– Organiseres to digitale grupper
– Vurdering av aktiviteter.

August-desember
-Fortsette med telefon-bistand, tre timer i uka, fra man. til fre.
-Å organisere tre digitale grupper til.

Resultater
RÄdgivning over telefon skal bistÄ inntil 210 personer fra mai til desember.

Digitale grupper skal skape solidaritet mellom deltakerne og at de hjelper hverandre med Ä finne rÄd, unngÄ stress, bekymringer og andre negative konsekvenser som kan fÞre til alvorlige helseproblemer. Bekjempe isolasjon og ensomhet. Inntil 70 personer.

Prosjektleder

Susana Biamon

Detaljer
Program
Ekstraprogram i forbindelse med koronaepidemien
Prosjektnavn
Oasen NF Oslo
Organisasjon
Norsk Folkehjelp
BelĂžp Bevilget
Kr 200.000
Startdato
22.04.2020