Regnbuevennene

Mindre ensomhet og bedre livskvalitet for eldre skeive og mennesker som lever med hiv er målet til Regnbuevennene.

FRI Oslo og Viken fikk en rekke henvendelser fra personer som slet under pandemien. Regnbuetelefonen har v√¶rt et av de viktigste tiltakene for √• b√łte p√• dette.

‚Äď Jeg engasjerte meg for Regnbuetelefonen fordi jeg s√• veldig mange henvdendelser fra folk som slet under koronapandemien. Personer som tok direkte kontakt og sa ¬ęjeg savner milj√łet, jeg savner fellesskapet, jeg har ikke noe tilbud, jeg er ensom, jeg er isolert. Hva finnes?¬Ľ, forteller prosjektleder og styreleder i FRI Oslo og Viken, Nils-Erik Aasen Flat√ł.

Nils-Erik Aasen Flat√ł

Som svar på ensomhet, isolasjon og nedstengte tilbud, startet derfor FRI Oslo og Viken Regnbuetelefonen, sammen med Skeiv Verden, Den Norske Bamseklubben, Forbundet for Transpersoner i Norge og Hiv Norge. De fem organisasjonene kaller seg Regnbuevenn, og har som mål å forhindre ensomhet.

Gjennom Regnbuetelefonen tilbyr de en fast, frivillig telefonvenn som ringer én til to ganger i uka.

Meti Olika

‚Äď Der skiller vi oss ut fra andre telefonvenntilbud, fordi vi tilbyr en person som du kan bygge en fast relasjon med over lengre tid, sier prosjektansvarlig i FRI Oslo og Viken, Meti Olika.

Mindre ensomhet og bedre psykisk helse

Mange av dem de har nådd ut til er mennesker som forteller at de aldri har hatt et fellesskap, og at Regnbuetelefonen og de frivillige telefonvennene har bidratt til at livene deres har blitt langt bedre.

‚Äď Folk som sier at de har slitt med ensomhet f√łler seg mindre ensomme, folk som sier det har v√¶rt til det bedre for den psykiske helsen deres, folk som har f√•tt hjelp til √• akseptere seg selv som den de er fordi de har hatt en fast venn √• prate med som forst√•r dem. Noe de aldri har hatt f√łr, sier Flat√ł, og legger til:

‚Äď Verdien Regnbuetelefonen har tilf√łrt livene til folk er langt over det jeg kunne dr√łmme om, og det √• ha f√•tt lov til √• v√¶re en del av gjengen som har skapt dette tilbudet er noe av det jeg er mest stolt av √• ha f√•tt til, rett og slett.

Regnbuebes√łk

Allerede f√łr pandemien planla de fem organisasjonene som st√•r bak Regnbuevenn √• starte en egen bes√łkstjeneste. Men med strenge smitteverntiltak ble det fokusert p√• √• f√• Regnbuetelefonen opp og st√•.

I desember 2021 var det imidlertid klart for lansering av Regnbuebes√łk. Det er en egen bes√łksvenntjeneste for eldre skeive og mennesker som lever med hiv. Prosjektleder for Regnbuebes√łk, Sandra Kosberg, forteller at de vil tilby mennesker i m√•lgruppen noen √• snakke fortrolig med ‚Äď det er det mange som ikke har i dag.

‚Äď Levek√•rsunders√łkelser viser fremdeles at lhbti+ personer sk√•rer lavere p√• livstilfredshet enn resten av befolkningen. Bifile og transpersoner har i mindre grad noen √• snakke med fortrolig med, og skeive sk√•rer h√łyere p√• ensomhet enn resten av befolkningen, sier Kosberg.

Regnbuebes√łk ble lansert i desember 2021. Her ved generalsekret√¶r i Stiftelsen Dam, Hans Christian Lillehagen (f.v.), daglig leder i Skeiv Verden Oslo, Stephen Adom, byr√•d for arbeid, integrering og sosiale tjenester i Oslo, Rina Mariann Hansen, leder i Fri Oslo og Viken, Nils-Erik Aasen Flat√ł og prosjektleder for Regnbuebes√łk Sandra Kosberg. Foran leder for R√•det for kj√łnns- og seksualitetsmangfold i Oslo kommune, Marit Bjerke. Foto: Hege Bj√łrnsdatter Braaten/Stiftelsen Dam

Ikke like lett å prate med alle

Mange eldre lhbti+ personer g√•r inn i skapet igjen i m√łte med eldreomsorgen. Personer som lever med hiv opplever fremdeles stigmatisering, og den generasjonen av hivpositive som n√• er p√• vei til √• bli eldre, er den f√łrste generasjonen av personer som lever med hiv som skal inn i eldreomsorgen

‚Äď Det er behov for Regnbuebes√łk fordi seksualitet, kj√łnnsidentitet og hivstatus ofte kan v√¶re en stor del av hvem vi er, men det er ikke alle vi kan prate med dette om. Derfor er et slikt tilbud, som er likepersonsbasert, viktig, for det skaper en trygghet og tilh√łrighetsf√łlelse, sier Kosberg.

Gjennom Regnbuebes√łk f√•r man ogs√• en fast bes√łksvenn, som man m√łter med jevne mellomrom. Alt er basert p√• likepersonsarbeid.

M√•let er √• tilby en tjeneste som kan gj√łre en forskjell for folk, som kan bidra til √• redusere f√łlelser av isolasjon og ensomhet gjennom regelmessig og positiv sosial kontakt.

Stort behov

Gjennom et pilotprosjekt har Regnbuevenn-organisasjonene fått mange gode tilbakemeldinger, som styrker troen på at dette er et tilbud det er stort behov for.

‚Äď Tilbakemeldingene som har g√•tt igjen er hvor mye dette betyr for de som f√•r en bes√łksvenn, men ogs√• for de frivillige selv, og at det oppleves som veldig givende. Det finnes rett og slett et √łnske hos mange om √• kunne m√łte noen som er som en selv, noen som godtar deg og er der for √• glede og dele gode samtaler, sier Kosberg.

Nominert til Helseprisen 2021

Regnbuetelefonen var en av tre finalister til √• vinne Helseprisen 2021. Helseprisen er Stiftelsen Dams √•rlige utmerkelse, som deles ut i Oslo r√•dhus s√łndag 5. desember.

Se video om Regnbuetelefonen her:


S√łknadssammendrag

Ideen til dette prosjektet springer ut fra et mange√•rig arbeid med voksne og eldre skeive i FRI Oslo og Viken og v√•re samarbeidsorganisasjoner. Vi √łnsker n√• √• utvide v√•rt arbeid med eldre lhbt+ personer ved √• videreutvikle v√•r individbaserte telefontjeneste ‚Äď RegnbueTelefonen ‚Äď til et bes√łksvenntilbud for m√•lgruppen i 2022, basert p√• frivillighet og likepersonsprinsipper.

Prosjektets m√•lsetting er √• motarbeide sosial isolasjon og ensomhet blant voksne og eldre skeive i Norge gjennom √• videref√łre RegnbueTelefonen ‚Äď en telefontjeneste til m√•lgruppen. Prosjektets delm√•l er √• bidra til √• styrke deltakernes mentale helse ved √• tilby faste ukentlige telefonsamtalepartnere.

En ny m√•lgren ved dette prosjektet er at vi √łnsker √• etablere en infrastruktur for en bes√łksvennetjeneste for skeive voksne og eldre til 2022.

Vi kommer til √• s√łrge for dokumentasjon og etterrettelighet gjennom evalueringsskjema for frivillige og brukere. Prosjektkoordinator vil f√łlge opp frivillige og brukere, gi muligheter for tilbakemeldinger, og invitere til deltakersamlinger. Det vil si at vi kommer til √• evaluere strategier og praksis fortl√łpende, basert p√• erfaringer fra brukere og frivillige.

Resultater og erfaringer vil legges frem for styringsgruppen og referansegruppen. Kjernen i prosjektet er sosial kontakt mellom personer som opplever ensomhet og isolasjon og andre.

Vi forventer at telefonsamtalene vil bidra til √• styrke den mentale helsen til m√•lgruppen gjennom regelmessig sosial kontakt med andre skeive da dette er noe v√•re eksisterende deltakere allerede rapporterer. Frivillige vil ogs√• oppleve positive virkninger i form av kompetanseheving om m√•lgruppens erfaringer og behov. P√• lang sikt forventer vi at begge telefonvennene utvikler relasjonen fra telefon til bes√łk, og gjennom relasjonsbygging opplever sterkere tilh√łrighet til det skeive fellesskapet.

Prosjektleder/forsker

Nils-Erik Aasen Flat√ł

Detaljer
Program
Frivillighetens program for bes√łk og aktivitet for s√•rbare eldre
Prosjektnavn
Regnbuetelefonen telefonvennetjeneste for eldre lhbt+-personer
Organisasjon
FRI ‚Äď Foreningen for kj√łnns- og seksualtitetsmangfold
Bel√łp Bevilget
Kr 700.000
Startdato
19.03.2021