Se det jeg opplever

SĂžknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Epilepsi er en diagnose som kjennetegnes av anfall, men for mange er de psykososiale fÞlgene av Ä leve anfall en like stor utfordring. Frykt for anfall i det offentlige rom er en vanlig bekymring for en med epilepsi, og mange med epilepsi beskriver manglende forstÄelse eller frykt fra menneskene rundt seg nÄr de fÄr et anfall i det offentlige rom. Vi Þnsker derfor Ä lage to VR-filmer som skildrer hvordan anfall kan oppleves. Ikke bare den fysiske delen, men ogsÄ opplevelsen av stigma, frykt og forutinntatte holdninger hos omgivelsene. Filmene skal spres i sosiale medier og brukes i foredrag.

MĂ„lsetting for prosjektet

Utvikle VR-filmer som skal brukes til Ä skape forstÄelse for hvordan mennesker med epilepsi selv opplever anfall og sosiale implikasjoner knyttet til anfall.

MĂ„lgruppe

VÄr primÊrmÄlgruppe vil vÊre hele befolkningen. Noe som igjen vil hjelpe alle mennesker med epilepsi i Ä bli mÞtt med forstÄelse etter et anfall.

Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ

10000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomfĂžring av prosjektet

1. Samle team Vi starter med Ă„ samle et en gruppe bestĂ„ende av prosjektleder, brukermedvirkere, relevante fagpersoner og et firma som heter Stargate Media (heretter SM). Disse er landets beste nĂ„r det kommer til VR-formatet. 2. Workshop Teamet avholder workshop og diskuterer blant annet caser til filmer. Eksempler pĂ„ dette kan vĂŠre: – Anfall i skoletime – Stort krampeanfall pĂ„ et sosialt arrangement – Anfall med pĂ„ jobb 3. Casting og booking SM har et bredt nettverk og masse erfaring nĂ„r det kommer til bĂ„de casting og booking av location til slike prosjekter. Derfor vil de fĂ„ hovedansvar for denne delen av prosjektet. 4. Opptak/Etterarbeid SM vil stĂ„ for opptak. Prosjektleder vil ogsĂ„ vĂŠre til stede som observatĂžr og for Ă„ fĂžlge opp der det er nĂždvendig. Etterarbeidet vil vĂŠre den mest krevende delen av den tekniske leveringen vi mottar fra SM. I denne prosessen vil filmene formateres til viritual reality. SM vil bidra med mange frivillige timer i denne fasen. 5. Ferdigstilling og lansering NĂ„r filmene er ferdig redigert, mĂ„ filmen programmeres inn i en applikasjon i en egen VR-brille, som sĂ„ sendes til foredragsholdere etc. Filmene vil ogsĂ„ lanseres i vĂ„rt medlemsblad EpilepsiNytt, Facebook, Snapchat og Instagram.

Fremdriftsplan for prosjektet

August 2020: Samle team og avholde workshop September 2020: Casting og booking av locations. Manusarbeid. Oktober 2020: Opptak. Grov redigering. November 2020: Opptak: Finredigering Januar 2021: Visning av filmer til referansegruppe og eventuelt andre. Februar 2021: Ferdigstilling av begge filmene og lansering.

Sluttrapport

MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet

For mange med epilepsi er ikke hovedutfordringen anfall, men det psykiske som knytter seg til Ä oppleve et anfall. Mange med epilepsi mÞter manglende forstÄelse eller frykt fra menneskene rundt seg nÄr de fÄr et anfall. Vi mener at mennesker med epilepsi vil bli mÞtt pÄ en bedre mÄte dersom vi kan Þke forstÄelsen i det sosiale nettverket rundt personen. Derfor Þnsket vi Ä skildre hvordan forskjellige anfall kan oppleves og fÞles. Ikke bare den fysiske delen, men ogsÄ opplevelsen av stigma, frykt og forutinntatte holdninger hos de som ser en person fÄ anfall. Vi sÞkte midler for Ä lage to filmer i formatet Virtual Reality (VR) som tar opp nettopp dette. VÄr primÊrmÄlgruppe er «hele» befolkningen, dette fordi vi anser VR-filmene som folkeopplysning. VÄr sekundÊrmÄlgruppe er mennesker med epilepsi. Prosjektets hovedmÄl var Ä «utvikle VR-filmer som skal brukes til Ä skape forstÄelse for hvordan mennesker med epilepsi selv opplever anfall og sosiale implikasjoner knyttet til anfall.»

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)

Vi har laget to vellykkede filmer, som bidrar til Ä Þke forstÄelse for sosiale implikasjoner mennesker med epilepsi kan mÞte pÄ ved Ä fÄ et anfall i det offentlige rom. Vi har ogsÄ vist filmene til over 70 fagpersoner pÄ Spesialsykehuset for Epilepsi (SSE). Samtlige har gitt tilbakemeldinger om at disse filmene egner seg svÊrt godt til Ä belyse hvordan epilepsianfall kan oppleves, pÄ en helt ny mÄte. I tillegg har vi vist disse filmene til mennesker som selv opplever de anfallene som skildres i filmene. Vi har fÄtt mye positiv respons pÄ at filmene er virkelighetsnÊre og faktisk klarer Ä fange sentrale deler av hvordan det kan oppleves Ä fÄ et anfall i det offentlige rom. Dette prosjektet har gitt oss muligheten til Ä fange opplevelsen av et anfall pÄ en unik mÄte som ikke har eksistert tidligere. VR-filmene har pÄ denne mÄten blitt et svÊrt godt redskap for mennesker med epilepsi som sliter med Ä forklare sin anfallssituasjon pÄ andre mÄter.

Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet

200

ProsjektgjennomfĂžring/Metode

Vi har lagt opp gjennomfĂžringen for dette prosjektet i fem faser: Samle prosjektgruppe Prosjektgruppen besto av organisasjonens engasjerte frivillige og en nevrolog. I forkant av prosjektet hadde vi ogsĂ„ avklart et samarbeid med Stargate Media og regissĂžr Halvor Nitteberg. Workshop Her var alle parter involvert. Brukerrepresentantene forklarte om sine opplevelser av anfall og, nevrologen sikret det faglige og Stargate Media samt regissĂžr kom med forslag for hvilke muligheter vi hadde rent teknisk. Vi bestemte oss for to caser: “Absenceanfall i skoletime” og “Stort krampeanfall pĂ„ et treningsstudio”. Casting og booking For booking av lokaler og casting av skuespillere var Stargate Media, regissĂžr Halvor Nitteberg og prosjektleder involvert. Opptak og etterarbeid Selve opptaket av begge filmene ble gjennomfĂžrt pĂ„ Ă©n dag og var logistikkmessig noe utfordrende, grunnet smittevern og mange involverte parter. Etterarbeidet var av sĂ„pass teknisk natur at det ble gjennomfĂžrt Stargate media og regissĂžr. Ferdigstilling og lansering: Alle punktene i fremdriftsplanen har blitt overholdt pĂ„ en god mĂ„te, men en noe mangelfull lansering grunnet pandemien. Dette kommer ila. hĂžsten.

Resultater og resultatvurdering

Som nevnt kan vÄre filmer bidra til Ä Þke forstÄelse for sosiale implikasjoner mennesker med epilepsi kan mÞte pÄ ved Ä fÄ et anfall i det offentlige rom. Funn fra mastergraden basert pÄ vÄrt prosjekt, viser ogsÄ at filmene kan Þke forstÄelse. Dette stÞttes ogsÄ av de fagpersonene vi har vist filmene til. De med epilepsi som har testet filmene beskriver ogsÄ at vÄre filmer fanger den faktiske opplevelsen av sosiale implikasjoner ved anfall. Vi har virkelig fÄtt frem aspektene ved fÞlelsen av andres reaksjoner, lav forstÄelse og mye mer. VR-filmene har pÄ denne mÄten blitt et svÊrt godt redskap for mennesker med epilepsi som sliter med Ä forklare sin anfallssituasjon pÄ andre mÄter. Disse filmene hjelper med Ä skape forstÄelse i f.eks. et klasserom og vil forhÄpentligvis lette situasjonen til personer med epilepsi.

Oppsummering og videre planer

Videre planlegger vi Ä lansere filmene pÄ en god mÄte samt gjÞre en solid innsats for Ä sikre at disse filmene brukes i opplÊring hos vÄre likepersoner/informatÞrer og blant helsepersonell. Vi har allerede fÄtt forespÞrsel fra flere institusjoner som lurer pÄ hvor man kan fÄ tak i bÄde briller og filmer. Prosjektet har i tillegg gitt Epilepsiforbundet nye verktÞy for Ä spre god og kvalitetssikret informasjon. Avslutningsvis Þnsker vi Ä takke Stiftelsen Dam for stÞtte til dette prosjektet. Det kommer til Ä hjelpe mange mennesker med epilepsi med Ä forklare hvordan anfall oppleves.

Prosjektleder

BĂ„rd Ingjald Åstvedt Dalhaug

Detaljer
Program
Helse vÄr (2020)
Prosjektnavn
Se det jeg opplever
Organisasjon
Epilepsiforbundet
Org.ledd
Stargate Media
BelĂžp Bevilget
2020: kr 480 000
Startdato
02.07.2020
Sluttdato
01.06.2021
Status
Avsluttet