SKOLER PÅ VENT-En verktøykasse

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Når en ny skole tas i bruk, vil denne straks innlemmes i kommunens overordnede vedlikeholdsplan og det utarbeides egen driftsplan for det enkelte skoleanlegg. Når det gjelder skoler som skal rives, rehabiliteres eller der framtiden er uavklart, er det bare høyst nødvendig vedlikehold som blir utført, og dette er først og fremst avbøtende tiltak samt organisatoriske grep. Planlagt vedlikehold tones ned, slik at det kun gjennomføres akutte vedlikeholdstiltak når det er nødvendig. Det er ikke uvanlig at skoler som står på vent er i bruk i 10-15 år, noen kan være i bruk i nærmere 20 år.

Målsetting for prosjektet

Målet med prosjektet er å finne enkle og effektive tiltak for bedring av inneklimaet i skoler som er satt på vent fordi bygningen skal rehabiliteres eller rives og erstattes med nybygg eller det er usikkerhet om virksomheten skal videreføres eller nedlegges.

Målgruppe

Barn, ansatte og driftspersonell i skoler som er satt på vent fordi bygningen skal rehabiliteres eller rives og erstattes med nybygg.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

2000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

I dette prosjektet skal vi gjennomføre en kartlegging og metodeutvikling basert på erfaringer fra 3 skoler i Trondheim kommune i nært samarbeid med NAAF. Målet med prosjektet er å finne enkle og effektive inneklimatiltak for bedring av inneklimaet i skoler som er satt på vent. – Undersøke status på inneklima i de ulike skolene vi skal studere, gjennom inneklimamålinger, spørreundersøkelse og oppfølgingsintervjuer med lærere, ansatte, driftspersonell og ledere – Undersøke hvordan inneklima påvirker barns helse, også gjennom spørreundersøkelsen og oppfølgingsintervjuer med elever, foreldre og helsesøstre – Iverksette enkle tiltak for å forbedre inneklima – Utvikle en “verktøykasse” med anbefalinger til byggeier og skoleledere slik at de kan iverksette tiltak for å bedre inneklima å redusere problemomfanget i skoler som står foran sanering eller større rehabilitering – Utvikle prosedyrer og sjekklister i samarbeid med NAAF som kan innarbeides i skolens internkontrollsystem – Etterprøve tiltakene ved å måle effekten på inneklima. Gjenta spørreundersøkelse og oppfølgingsintervjuer – Vurdere overføring av kunnskap om rutiner og systemer til bruk i nye skoler

Fremdriftsplan for prosjektet

Prosjektet, som er i samarbeid med NAAF, har en varighet på 3 år, 01.08.2018- 01.08.2021 og består av 4 arbeidspakker: AP1 Oversikt over forhold mellom inneklima, helse og læring – høst og vinter 2018/2019 AP 2 Undersøke brukerperspektivet – 2018 AP 3 Utvikle og implementere effektive inneklimatiltak og formidlingsverktøy AP4 Analysere og formidle resultater

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Mange barn går hele barndommen på en nedslitt skole i påvente av at den skal rives, rehabiliteres og at de skal få en ny eller oppgradert skole. Prosjektet “Skoler på vent – En verktøykasse med tiltak for å ivareta inneklima og helse” skal finne ut hvordan man kan sikre et godt inneklima i ventetiden. Vi har samarbeidet tett med Trondheim kommune og tre Trondheimsskoler, og foreslått enkle tiltak og rutiner som kan igangsettes på den enkelte skole for å avhjelpe situasjonen i en venteperiode. For å etterprøve effekten av igangsatte tiltak har vi foretatt undersøkelser både før og etter tiltak, for å se hva som har best effekt. Basert på funnene har vi utviklet et sett med prosedyrer og tiltak som pløyes inn i en digital verktøykasse for praktisk anvendelse for skoler i en sårbar mellomfase. Tiltakene har overføringsverdi til andre kommuner og andre skoler med like utfordringer. Kunnskapen kan også ha overføringsverdi til neste generasjon læringsbygg.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

I dette prosjektet har vi kartlagt målt og opplevd inneklima i tre skoler på vent i Trondheim. Det er gjennomført tiltak for siden å måle effekten av disse tiltakene både kvantitativt og kvalitativt. Effektmålene er nådd gjennom gjennomføringene av undersøkelsene og testing av tiltak. Hver enkelt skole har hatt positiv effekt av å være med i undersøkelsen gjennom økt bevissthet rundt innemiljøets påvirkning på helse og læringsmiljø, og bedre inneklima. Effekten vil fullt ut kunne evalueres for skoler i andre kommuner når verktøykassa er implementert og tatt i bruk ute i kommunene.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

3000

Prosjektgjennomføring/Metode

Våren 2019 undersøkte vi status på inneklima og tekniske installasjoner, og hvordan inneklima påvirket barns og ansattes helse. Basert på funn og analyser av kvantitative studier (målinger og spørreundersøkelse) samt kvalitative studier (intervjuer), foreslo vi tiltak som Trondheim kommune og skolene iverksatte høsten og vinteren 2019. I 2020 gjorde vi på samme måte studier etter gjennomføring av tiltak for å se hvilke tiltak som hadde hatt effekt og hvilken effekt. Basert på dette utvikles det en digital “verktøykasse” med gjennomførbare inneklimatiltak til skoler på vent. 2019 og 2020 har blitt brukt til å innhente og analysere kvantitative og kvalitative data før og etter iverksetting av tiltak. En evaluering av tiltak er grunnlaget for verktøykassen. Det siste halvåret har vi benyttet til formidlingsaktiviteter og innhold i verktøykassen.

Resultater og resultatvurdering

Undersøkelsen viser at: • Målinger og analyse gjennomført av uhildet part er et fint verktøy for skoleledelse og kommune for å avdekke utfordringer og sette inn riktige tiltak. • Kombinasjonen av både målinger, intervjuer og spørreundersøkelse gir gode forutsetninger for å vurdere inneklimaet ved skolene. • De fleste tiltakene er generelle og kan implementeres også på andre skoler eller andre formålsbygg. • Informasjon og bevisstgjøring er viktig for å bygge en felles kultur og kunne gjennomføre rutiner som kan bidra til at skoler på vent kan ha et tilfredsstillende innemiljø i venteperioden. Formålet med prosjektet var også å bidra til at inneklima på den enkelte skole som deltok i undersøkelsen ble bedre. Dette er oppnådd ved to av skolene.

Oppsummering og videre planer

Basert på kunnskapen utviklet i prosjektet ‘Skoler på vent’, har vi utviklet et sett med prosedyrer og tiltak. Dette skal pløyes inn i en digital verktøykasse med 160 ulike gjennomførbare tiltak for praktisk anvendelse for skoler i en sårbar mellomfase. Tiltakene har overføringsverdi til andre kommuner og andre skoler med like utfordringer, og kunnskapen kan også ha overføringsverdi til neste generasjon læringsbygg.

Prosjektleder

Solvår Wågø

Detaljer
Program
Helse vår (2018)
Prosjektnavn
SKOLER PÅ VENT-En verktøykasse
Organisasjon
Norges Astma- og Allergiforbund
Org.ledd
SINTEF Byggforsk, NTNU (Universitet) og 3 kommunale enheter i Trondheim kommune
Beløp Bevilget
2018: kr 533 000, 2019: kr 533 000, 2020: kr 534 000
Startdato
01.10.2018
Sluttdato
01.08.2021
Status
Under gjennomføring