Snakk om det, mann!

SĂžknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Om lag 2 av 3 som tar selvmord i Norge er menn. SÊrlig unge menn er utsatt, og Ärlig tar i gjennomsnitt 110 norske menn under 35 Är livet av seg. Maskulinitetsnormer kan spille inn nÄr det kommer til menn som er i risikogruppen for selvmord, sÊrlig med tanke pÄ hvordan enkelte menn kan fÞle skam knyttet til fÞlelsen av Ä ikke strekke til. En mÄte Ä intervenere i de rÄdende maskulintetsnormene, og Ä bidra til en bredere offentlig samtale om menn, maskulinitet og psykisk helse, kan vÊre via film og/eller ulike typer medieuttrykk, supplert med informasjon og kompetanseheving.

MĂ„lsetting for prosjektet

Å bidra til Ă„ forebygge selvmord blant unge menn i Norge, ved Ă„ nĂ„ ut med kunnskapsbasert og kvalitetssikret informasjon om unge menn, maskulinitet og selvmordsforebygging, og Ă„ etablere et rom for en samtale om menn, maskulinitet, psykisk helse og selvmordsforebygging.

MĂ„lgruppe

PrimÊrgruppen for prosjektet er unge menn under 35 Är, med hovedvekt pÄ gutter og unge menn pÄ videregÄende skoler.

Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ

5000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomfĂžring av prosjektet

Utviklingen av 3-5 korte filmer pÄ 5-10 minutter Filmene skal utvikles av sosiologen Stine Sandnes. Sandnes vil bl.a. snakke med unge menn som har overlevd selvmordsforsÞk, unge menn som har hatt tanker om Ä ta livet sitt, og etterlatte til unge menn som har begÄtt selvmord. Historiene skal sÄ anonymiseres og bearbeides. Hver enkelt film vil bestÄ av elementer fra flere av samtalene, og vil vÊre sentrert rundt ett bestemt hovedtema. Produksjon av ressursmateriell Ressursmateriellet vil bestÄ av informasjon, kunnskap, praktiske rÄd samt konkrete oppgaver, som er relevant og aktuelt for Ä belyse tematikken menn, maskulinitet, psykisk helse og selvmord. Pilot For Ä undersÞke hvordan filmene og veilederen fungerer i mÞte med unge mennesker, vil vi gjennomfÞre en pilot pÄ 2-3 videregÄende skoler i Nordland. Hensikten med piloten er Ä fÄ et realistisk bilde av hvordan det produserte materialet fungerer, og Ä vurdere om det mÄ gjÞres noen justeringer nÄr det gjelder veilederen og film fÞr endelig lansering juni 2022. Selvmordsforebyggende kampanje I forbindelse med lanseringen av filmene vil det bli utviklet en egen nasjonal selvmordsforebyggende kampanje. Kjernen i kampanjen vil bestÄ av 2-3 20-30 sekunders utdrag fra filmene.

Fremdriftsplan for prosjektet

01/21 05/21 Fase 1: Oppstart – etablere prosjektstruktur etc. 05/21 11/21 Fase 2: Utvikling – samtaler med menn, innholdet til filmene, ressursmateriell etc. 12/21 06/22 Fase 3: Produksjon – innspilling av film, produsere ressursmateriell 07/22 10/22 Fase 4: UtprĂžving – pilot ut pĂ„ utvalgte vgs. 11/22 11/22 Fase 5: Lansering – filmer og ressursmateriell lanseres, selvmordsforebyggende 11/22 12/22 Fase 6: Evaluering og rapportering

Sluttrapport

MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet

2 av 3 som tar sitt eget liv i Norge er menn, og unge menn er spesielt utsatt. De er ogsÄ i mindre kontakt med helsevesenet og i mindre kontakt med offentlige kanaler som ung.no og andre chatterom og hjelpetelefoner. Vi Þnsket Ä lage et nytt materiell i det selvmordsforebyggende arbeidet, og rette det spesielt mot unge menn. Vi valgte Ä lage fire korte filmer sammen med et enkelt tilgjengelig ressursmateriell for dem som Þnsker Ä bruke filmene til Ä starte en samtale med ungdom om menn og maskulinitet, livsmestring og psykisk helse. En pilot er prÞvd ut i ordinÊr klasseromsundervisning pÄ videregÄende skoler, men filmene og ressursmateriellet er Äpent tilgjengelig for alle, og kan for eksempel brukes i konfirmasjonsundervisning, idrettslag, med egne tenÄringer eller i andre sammenhenger der man vil adressere disse temaene sammen med ungdom.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)

Vi har produsert fire filmer om psykisk helse, menn og maskulinitet, og i tillegg ni filmsnutter til bruk i sosiale medier. PÄ nettsiden www.kun.no/snakkomdet har vi samlet de fire hovedfilmene og en grundig veileder for den som vil vise filmene til en gruppe og lede en samtale basert pÄ dem. Et ferdig opplegg i Powerpoint-format ligger ogsÄ pÄ nettsiden. Ved utprÞving pÄ videregÄende skoler ser vi at opplegget fungerer godt. Ungdommene vÄger Ä vÊre sÄrbare og gÄ dypt inn i mange av spÞrsmÄlene. De sier selv at filmene gjÞr det mer ufarlig Ä snakke om. De kan da henvise til filmene fÞrst, og velge om de vil bli personlige i tillegg. I filmene Äpner fire menn seg til hverandre, og vi tror det modellerer samme atferd hos ungdommene. Vi har fÄtt mye oppmerksomhet om kampanjen for filmene og nettsiden, og mener vi har nÄdd mÄlene vÄre. Totalt har over 30 000 personer blitt nÄdd av kampanjen direkte, i tillegg til delinger fra RPH og andre. Nettsiden fikk over 3200 besÞk i kampanjeperioden.

Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet

5000

ProsjektgjennomfĂžring/Metode

Stine Sandnes er sosiolog, forfatter og regissÞr. Hun har laget forestillingene Mannemonologene og Flyktningmonologene, basert pÄ intervjuer med henholdsvis menn og flyktninger. Den samme metoden med Ä gjennomfÞre livsintervjuer og komprimere erfaringene i manusform har vi anvendt her. Stine rekrutterte 10 unge til middelaldrende menn med en felles erfaring med selvmordstanker i en eller flere perioder i lÞpet av livet. Et utvalg av erfaringene deres er deretter gjengitt av fire skuespillere som sitter i en sirkel og forteller. FÞrst ble filmene spilt inn og klippet som hele monologer hvor de tre andre i sirkelen lytter. Monologene ble for lange og tunge, sÄ i etterkant har filmene blitt klippet om slik at mennene i stÞrre grad henvender seg til hverandre og veksler pÄ hvem som forteller. Filmene og ressursmateriellet har blitt utviklet i tett dialog med referansegruppen av fagpersoner og frivillige og med brukergruppen av vgs-elever. Undervisningsopplegget har blitt prÞvd ut pÄ to videregÄende skoler, med stor grad av engasjement og Äpenhet fra elevene. En nettside gjÞr filmene og veilederressursen frie til bruk, og en kampanje pÄ SoMe har spredd budskapet til over 30 000.

Resultater og resultatvurdering

HovedmĂ„lsettingen var Ă„ produsere filmer og et opplegg for samtale som Ăžker refleksjon og bevissthet hos unge menn om maskulinitet, psykisk helse og livsmestring. Samtidig skaper selve opplegget ogsĂ„ en arena hvor menn fĂžrst fĂ„r se andre menn snakke sammen om disse temaene i filmene, og deretter fĂ„r de selv anledning til Ă„ snakke om disse temaene sammen i klasserommet. Effekten er at ungdommene som deltar bĂ„de fĂ„r gjort noe selvrefleksjon og brutt ned noen barrierer for samtale om personlige tema – og begge deler mĂ„ til for at menn i stĂžrre grad skal kunne snakke om egen psykiske helse. Vi har laget enkle oppfĂžlgingsspĂžrsmĂ„l til filmene, og er overveldet over hvor Ă„pne og reflekterte ungdommene er. Et viktig mĂ„l med prosjektet var Ă„ bidra til et variert selvmordsforebyggende materiell, og der ser vi helt tydelig hvordan filmformatet og et manus basert pĂ„ ekte historier berĂžrer og Ă„pner rommet for ungdommene selv.

Oppsummering og videre planer

Vi mener prosjektet vÄrt har produsert et materiell som fungerer svÊrt godt til oppgaven med Ä Äpne rommet for menn til Ä samtale om vanskelige tema, og gi mer kunnskap og bevissthet om noen problemstillinger rundt maskulinitet og tilhÞrende forventninger som kan vÊre sÊregne for menn. Vi Þnsker Ä viderefÞre prosjektet, muligvis med en stor pilot i oppfÞlgingen av yrkesfaglÊrlinger i samarbeid med Nordland Fylkeskommune. Vi har ogsÄ dialog med RÞde Kors og MHU om mulige samarbeid som tar utgangspunkt i Snakk om det, mann. RPH vil fortsette Ä spre informasjon om prosjektet i alle sine kanaler.

Prosjektleder

Mari Helenedatter Aarbakke

Detaljer
Program
Helse hĂžst (2020)
Prosjektnavn
Snakk om det, mann!
Organisasjon
RĂ„det for psykisk helse
Org.ledd
Likestillingssenteret KUN
BelĂžp Bevilget
2021: kr 540 000, 2022: kr 840 000
Startdato
15.01.2021
Sluttdato
01.06.2023
Status
Avsluttet