Treff en likeperson!
SĂžknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
De siste Ärene har Diabetesforbundet gitt opplÊring til ca. 100 likepersoner, 40 likefamilier og ca. 100 motivasjonsgruppeledere. En kartlegging av behov i forbindelse med ny strategi for 2019-2021 viser at tillitsvalgte, medlemmer og potensielle medlemmer Þnsker at vi skal styrke vÄrt likepersonarbeid. Kartleggingen viser at fÄ kjenner til det likepersontilbudet vi har, og at vi bÞr synliggjÞre dette mer. Fordelen med Ä snakke med en likeperson er mange. De kan gi stÞtte og veiledning knyttet til erfaringer fra hverdagen, slik som barnehage, skole, kosthold, aktivitet osv.
MĂ„lsetting for prosjektet
Ved Ă„ produsere 5 korte filmer om likepersonarbeid har vi et todelt mĂ„l: – Ă gjĂžre vĂ„re tillitsvalgte, medlemmer og potensielle medlemmer bedre kjent med vĂ„rt likepersontilbud. – Ă bevisstgjĂžre alle de som fĂ„r opplĂŠring som likeperson i hva oppgaven gĂ„r ut pĂ„.
MĂ„lgruppe
– Personer som nylig har fĂ„tt diabetes type 1. – Personer som nylig har fĂ„tt diabetes type 2. – Foresatte til barn som nylig har fĂ„tt diabetes type 1.
Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ
230000
Beskrivelse av gjennomfĂžring og metode for prosjektet
I forbindelse med gjennomfĂžringen av prosjektet vil det bli opprettet en prosjektgruppe der representanter fra vĂ„rt likepersontilbud er inkludert, samt psykolog og diabetessykepleier fra vĂ„rt medisinske nettverk. Dette for Ă„ sikre brukermedvirkning og ikke minst kvalitet pĂ„ det diabetesfaglige innholdet. Manus vil bli utarbeidet av kommunikasjonsenheten i Diabetesforbundet, og vil ta utgangspunkt i ulike former for likepersonarbeid. Dette manusarbeidet gjĂžres sammen med prosjektgruppa, og det vil bygge pĂ„ ulike helsepsykologiske argumenter som tydeliggjĂžr fordelen med Ă„ benytte tilbudet. Hovedpersonene i filmene vil vi finne blant vĂ„re egne likepersoner, Diabetes type 1 og type 2, samt pĂ„rĂžrende. Dette skaper et realistisk bilde slik at folk kjenner seg igjen. OrganisasjonsrĂ„dgiver i DF vil fungere som prosjektleder. Innholdet i filmene vil blant annet omhandle: – MĂžte med en ungdom som forteller om sine erfaringer med det det Ă„ vĂŠre ung og ha diabetes type 1. – MĂžte med en likeperson som forteller hvorfor han/hun ville vĂŠre likeperson og sine erfaringer med diabetes type 1 eller type 2. Filmene vil avsluttes med informasjon om likepersonstilbudet og muligheten for Ă„ snakke med en av vĂ„re likepersoner.
Fremdriftsplan for prosjektet
Fase 1 (januar – juni 2019.): Oppstart prosjektgruppe, arbeid med manus, brukermedvirkning, manus ferdigstilt. Fase 2 (august. – desember): Filming, filming ferdigstilt, redigering, redigering ferdigstilt, publisering, markedsfĂžring, evaluering, oppsummering/etterarbeid
Sluttrapport
MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet
Diabetes er en kronisk sykdom som mÄ fÞlges opp dÞgnet rundt. PÄ diagnosetidspunktet kan situasjonen fÞles kaotisk og overveldende. Ulike spÞrsmÄl melder seg, og man her behov for Ä snakke med noen som har erfaring. En kartlegging viser at vÄre medlemmer etterlyser et tilbud der de kan snakke med likesinnede og fÄr veiledning. Dette for Ä stÄ bedre rustet til Ä mestre sykdommen. Derfor har vi sett et behov for Ä gjÞre vÄrt likepersontilbud bedre kjent. Mà L: ⹠à gjÞre vÄre tillitsvalgte, medlemmer og potensielle medlemmer bedre kjent med vÄrt likepersontilbud. ⹠à bevisstgjÞre alle de som fÄr opplÊring som likeperson i hva oppgaven gÄr ut pÄ. Mà LGRUPPE: ⹠Personer som nylig har fÄtt diabetes type 1 og diabetes type 2 ⹠Foresatte til barn som nylig har fÄtt diabetes type 1. ⹠Deltakere pÄ vÄre samlinger for likepersoner og gruppeledere for motivasjonsgrupper.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)
Det oppleves at effektmĂ„let er pĂ„ vei til Ă„ bli nĂ„dd. Vi har fĂ„tt mange gode tilbakemeldinger fra lokal – og fylkeslag om at de vil bruke materiellet fremover. Det er ogsĂ„ registrert mange visninger pĂ„ filmene i sosiale medier og pĂ„ TVNorge i forbindelse med reklamefrie dager. Hvis vi fĂ„r plass i TV-kanalenes reklamefrie dager i pĂ„sken, vil synligheten Ăžkes ytterligere. I lĂžpet av det neste Ă„ret vil gjennomfĂžring av markedsplanen legge grunnlag for Ăžkt bruk av likepersonstilbudet vĂ„rt.
Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet
0
ProsjektgjennomfĂžring/Metode
Utfordringen med likepersonstilbudet er at mange ikke kjenner til begrepet og hva ordningen gĂ„r ut pĂ„. En viktig del av prosjektet har derfor vĂŠrt brukermedvirkning i utviklingen av budskapet om likepersonstilbudet. Prosjektets omfang ble stĂžrre enn forventet. Oppstart av prosjektgruppe, utvikling av manus og brukermedvirkning ble hovedprioritet i starten av prosessen. Fremdriftsplanen viser hvordan prosjektet ble gjennomfĂžrt. Fremdriftsplan 2019: Fase 1 â januar – juni âą Oppstart prosjektgruppe âą Arbeid med manus âą Brukermedvirkning âą Manus ferdigstilt âą Filming âą Filming ferdigstilt Fase 2 â august â desember âą Redigering âą Testing og tilbakemeldinger pĂ„ utkast âą Redigering ferdigstilt âą Utvikling av annonser i samme profil som filmene âą Testing og tilbakemeldinger pĂ„ utkast âą Publisering âą Planlegging av markedsfĂžringsplan 2019/2020 âą Evaluering âą Oppsummering/etterarbeid og veien videre
Resultater og resultatvurdering
Ved Ă„ synliggjĂžre vĂ„rt likepersontilbud gjennom disse filmene og annonsene vil flere nydiagnostiserte og andre som har behov for det, fĂ„ mulighet til Ă„ snakke med en likeperson. Det Ă„ fĂ„ stĂžtte og veiledning fra noen som har erfart det samme gjĂžr personer med diabetes bedre rustet til Ă„ stĂ„ i situasjonen og forebygge psykologiske utfordringer. «Den gode samtalen» er en kursfilm som vil bli brukt i utdanningen av nye likepersoner. Det var viktig Ă„ utvikle en kursfilm som er relevant for diabetes og setter sĂžkelyset pĂ„ de viktigste kvalitetene innenfor likepersonssamtalen. Det var i utgangspunktet sĂžkt om fem filmer og tilsvarende annonser. NĂ„r prosjektet ble satt i gang, innsĂ„ vi at vi mĂ„tte justere antallet. Vi sĂ„ viktigheten av Ă„ inkludere enda flere mĂ„lgrupper for Ă„ nĂ„ bredere ut og endte opp med Ă„tte filmer og seks annonser med fĂžlgende mĂ„lgrupper: – Diabetes type 1 – Diabetes type 2 – Foreldre med barn med diabetes – Kursdeltakere – kommende likepersoner
Oppsummering og videre planer
MÄlgruppespesifikke filmer og annonser hjelper Diabetesforbundet med Ä treffe enda bedre med markedsfÞringen. MarkedsfÞringsmaterialet er tidlÞst og kan brukes i mange Är fremover. I lÞpet av 2020 og 2021 vil vi markedsfÞre filmene og annonsene i alle vÄre kanaler, blant annet sosiale medier, medlemsbladet Diabetes, fagbladet Diabetesfag, i opplÊringsÞyemed rettet mot tillitsvalgte, medlemmer og helsepersonell og synliggjÞring i alle store konferanser i regi av Diabetesforbundet. I tillegg vil tillitsvalgte vil bruke materiellet pÄ medlemsmÞter og andre arrangement.