Ung Kreft, norske hemmeligheter
SĂžknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Ung Kreft vet at mange unge berÞrt av kreft gÄr og bÊrer pÄ mange vonde tanker, smÄ og store hemmeligheter som de ikke vÄger Ä si hÞyt. I et lite pilotprosjekt i forberedelse til denne sÞknaden, samlet vi inn hemmeligheter fra vÄre frivillige og tillitsvalgte pÄ Landskonferansen vÄr. Resultatet viser at dette er noe det er viktig at vi pirker borti for Ä forebygge psykisk uhelse. Det kan vÊre en lettelse for mange Ä se at andre kanskje har lignende tanker, lignende hemmeligheter.
MĂ„lsetting for prosjektet
MÄlet med prosjektet er Ä dele hemmeligheter som unge kreftrammede, pÄrÞrende og etterlatte brenner inne med. Dette skal vi gjÞre gjennom en kampanje sammen med Norske Hemmeligheter. DelmÄl blir Ä pirke borti det som er vanskelig, for Ä gjÞre det lettere Ä snakke om.
MĂ„lgruppe
Unge kreftrammede, pÄrÞrende og etterlatte mellom 15 og 35 Är. Men ogsÄ Þvrige befolkningen som vil fÄ et innblikk i hva vÄr mÄlgruppe brenner inne med.
Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ
150000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomfĂžring av prosjektet
Gjennom et samarbeid med Norske hemmeligheter Þnsker vi i Ung Kreft skape et kulturelt prosjekt som kan hjelpe til Ä fÄ frem hva unge kreftrammede og pÄrÞrende bÊrer pÄ av tabubelagte fÞlelser og tanker. Vi skal samle inn anonyme hemmeligheter og vi, velger ut 12 stk som skal illustreres og deles bredt ut i sosiale medier. Innholdet i hemmelighetene kan vÊre interessant Ä diskutere, ogsÄ viktigheten av Ä pirke borti dette. Derfor skal vi arrangere bÄde utstilling og panelsamtale pÄ kreftforeningens vitensenter. Panelet skal bestÄ av Cathrine, i Norske hemmeligheter, likepersoner, og fagpersoner som kanskje har noen rÄd Ä gi til de som kan kjenne seg igjen i noen av disse hemmelighetene. Arrangementet skal livestreames for Ä nÄ ut nasjonalt.
Fremdriftsplan for prosjektet
Prosjektplanen er godt bearbeidet, og vi ser for oss at vi kan fullfÞre prosjektet pÄ rundt 3-4 mÄneder. Dersom vi fÄr midler, kontraktfester vi tilbudet vi har fra Norske hemmeligheter og setter i gang. Planen er Ä fÄ til arrangementet pÄ Kreftforeningen vitensenter i starten av oktober 2022.
Sluttrapport
MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet
MÄl for prosjektet MÄlet med prosjektet er Ä dele hemmeligheter som unge kreftrammede, pÄrÞrende og etterlatte brenner inne med. Dette skal vi gjÞre gjennom en kampanje sammen med Norske Hemmeligheter. DelmÄl: ⹠Bryte og pirke borti tabuer, for Ä gjÞre det lettere Ä snakke om. ⹠LÞfte fram den psykiske helsen hos mÄlgruppen, hva som kan vÊre vanskelig ved det Ä vÊre berÞrt av kreft. ⹠Skape en arena med engasjement for kreft og psykisk helse. HovedmÄlgruppe Unge kreftrammede, pÄrÞrende og etterlatte mellom 15 og 35 Är. Mange tusen unge mennesker blir berÞrt av kreft hvert Är, enten som kreftrammet selv, eller som pÄrÞrende eller Ä miste noen. SekundÊrmÄlgruppe I tillegg til hovedmÄlgruppen Þnsker vi at den Þvrige befolkningen skal fÄ innsikt i hvordan det er Ä vÊre ung og berÞrt av kreft, hvordan det pÄvirker den psykiske helsen deres. Vi hadde en ambisjon om Ä nÄ 200 000 personer med kampanjen.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)
Vi hadde som mÄl Ä senke terskelen for viktige samtaler om kreft bÄde for privatpersoner og i samfunnet. Ut ifra tilbakemeldingene pÄ prosjektet har vi truffet veldig godt pÄ dette. Det har vÊrt god aktivitet i kommentarfeltene. Men ikke minst mener fagpersoner et dette er en god samtalestarter i mÞte med pasienter og pÄrÞrende. fagpersoner har kjempestor tro pÄ at hvis heftene leses av denne gruppen, da vil de i stÞrre grad tÞrre Ä Äpne seg om vanskelige temaer. Dette fordi det ser at tanker og fÞlelser de sitter inne med er ganske normale. De er ikke alene om Ä fÞle det sÄnn. Ut ifra tilbakemeldingene vil de som leser hemmelighetene fÞle seg mindre alene, og fÞle seg mer normale. Og det er en viktig effekt for Ung Kreft. Det er vanskelig Ä mÄle denne effekten, men muntlige og skriftlige tilbakemeldinger kan indikere at mange kjenner pÄ dette. Helsepersonell og forskere har fÄtt et unikt datamateriale om vÄr mÄlgruppe, og kan bruke dette for Ä bedre innsikten i mÄlgruppa.
Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet
100000
ProsjektgjennomfĂžring/Metode
ProsjektgjennomfÞringen var delt opp i 4 ulike faser. Straks vi fikk innvilget midler iverksatte vi et samarbeid med Norske hemmeligheter. ProsjektgjennomfÞringer gikk mer eller mindre helt etter planen. Jeg utbroderer dette i vedlegg. De stÞrste endringene hang sammen med at vi blant annet fikk en stor jobb med Ä sortere hemmelighetene, og vi valgte Ä bruke tid pÄ Ä designe et hefte med en samling av 50 hemmeligheter. à gjÞre utvalget var ogsÄ en lengre prosess. Alt i alt er vi veldig fornÞyd med prosjektgjennomfÞringen. vi ser at prosjektplanen var god, og det var bare Ä fÞlge den.
Resultater og resultatvurdering
Vi hadde en Livestram og opptak av panelsamtale og lanseringen av utstilling, og den ble sett pÄ av over 100 personer. Norske hemmeligheter fikk en enorm rekkevidde pÄ de 4 hemmelighetene Cathrine delte. Rekkevidden pÄ sosiale medier viser at Ung Kreft har nÄdd mye lenger ut med disse innleggene enn mye annet vi pleier Ä publisere. Det er et godt tegn. Norske hemmeligheter fikk en enorm rekkevidde pÄ de 4 hemmelighetene hun delte, pÄ opp til mange tusen stykker. Enkelte av hemmelighetene skapte mange kommentarer og engasjement. StÞtterklÊringer til flere hemmeligheter har strÞmmet inn, og vi har ogsÄ fÄtt tilbakemeldinger fra de som sendte inn hemmelighet, at de synes det var veldig spesielt Ä se sin hemmelighet bli illustrert. De fÞlte seg mer sett og forstÄtt. Vi antar at mennesker som befinner seg i lignende situasjon ogsÄ kjenner pÄ det samme.
Oppsummering og videre planer
Konklusjonen er at dette ble et svÊrt vellykket prosjekt, og gikk bedre enn vi hadde hÄpet pÄ. Det er ogsÄ gÞy at det gav effekter vi ikke hadde planlagt med. At hemmelighetene har blitt et datamateriale vi kan bruke og analysere. Vi har lÊrt mer om mÄlgruppen, og kan bruke den innsikten godt i Ä fremheve poenger i politisk arbeid, informasjonsarbeid etc. Hemmelighetene er noe vi aktivt kommer til Ä bruke i lang tid fremover. utstillingen skal vises pÄ radiumhospitalet, pÄ landskonferansen for kreftsykepleiere, pÄ vÄrt jubileumsarrangement. vi distribuerer heftet videre.