Usensurert

Thyra BÊkken og Mads Johan Øgaard er to av kunstnerne bak utstillingen Usensurert med Dysleksi Norge pÄ Interkulturelt Museum i Oslo. Utstillingen handler om Ä skape forstÄelse og om Ä fjerne stigma rundt lÊreforskjeller. Foto: Hege BjÞrnsdatter Braaten

Rapport

Bakgrunn

*MÅLSETTING-Invitere kreative personer med lĂŠrevansker til workshops med veiledning og tilbakemelding med det mĂ„l Ă„ arrangere kunstutstilling i 2 norske byer. Deltagernes kreative evner skal hylles! Mellom workshops og utstillinger skal deltagerne fĂžre videodagbok som skal publiseres. En viktig del av prosjektet er Ă„ spre informasjon om personer med lĂŠrevansker sine sterke sider bĂ„de for allmennheten, og andre som har lĂŠrevansker. *MÅLGRUPPE Kreative ungdommer og unge voksne med lese- og skrivevansker, matematikkvansker eller sprĂ„kvansker. *BAKGRUNN Noen tror kreativitet er noe som utvikles for Ă„ kompensere. Noen tror at fĂ„ mestringsopplevelser ”aktiverer” ukonvensjonelle tenkemĂ„ter og mestringsstrategier. Noen tror at ”teorisvake” elever ”tvinges” inn i kreative retninger rett og slett av mangel pĂ„ muligheter. Det er pĂ„vist i flere studier at dyslektikere er overrepresentert i kreative kretser.

Oppsummering

Konklusjon: tiltaket har vĂŠrt populĂŠrt og vellykket og nĂ„dd sin mĂ„lsetting. « Dette mĂ„ vi gjĂžre igjen»og andre positive tilbakemeldinger fra deltagere og besĂžkende pĂ„ utstillingen viser dette. Vi hĂ„per Ă„ forsette med prosjektet ettersom vi ser at det har nytte for mange og ikke minst at etterspĂžrselen fra besĂžkende og nye potensielle deltagere er hĂžy. Vi jobber med Ă„ sikre finansiering til en fortsettelse. *Ideer for viderefĂžring: *«USENSURERT» SOM FAST ÅRLIG ARRANGEMENT *VANDREUTSTILLING +FOREDRAG PÅ SKOLENE *VANDREUTSTILLING PÅ BIBLIOTEKENE *FRITIDSAKTIVITET- KUNSTVERKSTED PÅ BIBLIOTEKENE

ProsjektgjennomfĂžring

10 kreative personer med lese- og skrivevansker, matematikkvansker eller sprĂ„kvansker skulle bli invitert til kreativ workshop i henholdsvis Oslo og Trondheim, totalt 20 deltagere. Workshopen skulle forstĂ„s som en forberedende kreativ prosess til prosjektets endelige mĂ„l, som var at alle deltagerne skulle lage kunst(malerier, foto eller tegninger )som formidler deres opplevelser med egne lĂŠrevansker. Dette skulle vises frem pĂ„ en utstilling. Invitasjonen besto av en promo-video samt en plakattekst med oppfordring til Ă„ delta. Dette ble lagt ut pĂ„ Facebook og 305 personer fra hele landet meldte sin interesse. Men det er tĂžft for mange individer med lĂŠreforskjeller Ă„ faktisk tĂžrre Ă„ vĂŠre med pĂ„ et sĂ„dant prosjekt , selv om de sĂ„ gjerne vil. Vi fant tidlig ut at det likevel ikke lĂžnte seg Ă„ arrangere det to steder i Norge sĂ„ Ă„ si samtidig, ettersom det er et ganske stort ‘stunt’. Det tar ganske lang tid Ă„ sette opp og rigge ned en utstilling pluss tid og kostnader rundt frakt av kunsten. Resultatet ble at 12 unge ble plukket ut og mĂžtte opp til workshop. Utstillingen i Oslo foregikk fom. 7. september tom . 20. september 2018.

Antall personer i mÄlgruppen

10977

Sluttrapport/artikler (pdf)

Sluttrapportering med vedlegg- Usensurert 2018 _komp.pdf

Sammendrag

Bakgrunn

Noen tror kreativitet er noe som utvikles for Ă„ kompensere. Noen tror at fĂ„ mestringsopplevelser ”aktiverer” ukonvensjonelle tenkemĂ„ter og mestringsstrategier. Noen tror at ”teorisvake” elever ”tvinges” inn i kreative retninger rett og slett av mangel pĂ„ muligheter. Det er pĂ„vist i flere studier at dyslektikere er overrepresentert i kreative kretser. Vi vil invitere kreative personer med lĂŠrevansker til workshops med veiledning og tilbakemelding med et endelig mĂ„l Ă„ arrangere kunstutstilling i 2 norske byer. Deltagernes kreative evner skal hylles!

MĂ„lsetting

* antall personer som nÄs er da inkludert deltagere, personer som kommer pÄ utstilling, og de som nÄs gjennom sosiale medier og generell eksponering av prosjektet.

MĂ„lgruppe

Kreative ungdommer og unge voksne med lese- og skrivevansker, matematikkvansker eller sprÄkvansker.

Antall personer i mÄlgruppen

10000

Beskrivelse av gjennomfĂžring

10 kreative personer med lese- og skrivevansker, mattevansker eller sprĂ„kvansker til kreativ workshop i Oslo og Trondheim, altsĂ„ totalt 20 deltagere. Workshopen kan forstĂ„s som en forberedende kreativ prosess til prosjektets endelige mĂ„l, som er at alle deltagerne skal lage kunst som formidler deres opplevelser med egne lĂŠrevansker. Videoblogg og arbeidet ”imellom” Alle deltagerne blir bedt om Ă„ fĂžre videodagbok hvor de forteller om sin kunstneriske prosess og ikke minst den selvutviklende prosessen. Vi vil sette opp en blogg hvor deltagernes videodagbĂžker presenteres og andre interessante artikler om kreativitet, mestring, livskvalitet og hindringer som kan overkommes. Selv om vi sier at alle deltagerne skal fĂžre videodagbok, er det viktig at de selv fĂ„r avgjĂžre hvorvidt bloggene skal publiseres og/eller vises under utstillingen. Utstillingen: USENSURERT! FormĂ„let er at personer som har utfordringer med Ă„ uttrykke seg pĂ„ en tradisjonell mĂ„te gjennom skriftsprĂ„ket skal fortelle sin unike og interessante historie i en kreativ visuell uttrykksform som for eksempel malerier eller tegninger.

Fremdriftsplan

Rekruttering av deltagerne begynner hÞsten 2017. OppfÞlging av deltagere med workshops og webinarer skjer pÄ vÄren 2018 med utstilling hÞsten 2018.

SĂžknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Noen tror kreativitet er noe som utvikles for Ă„ kompensere. Noen tror at fĂ„ mestringsopplevelser ”aktiverer” ukonvensjonelle tenkemĂ„ter og mestringsstrategier. Noen tror at ”teorisvake” elever ”tvinges” inn i kreative retninger rett og slett av mangel pĂ„ muligheter. Det er pĂ„vist i flere studier at dyslektikere er overrepresentert i kreative kretser. Vi vil invitere kreative personer med lĂŠrevansker til workshops med veiledning og tilbakemelding med et endelig mĂ„l Ă„ arrangere kunstutstilling i 2 norske byer. Deltagernes kreative evner skal hylles!

MĂ„lsetting for prosjektet

* antall personer som nÄs er da inkludert deltagere, personer som kommer pÄ utstilling, og de som nÄs gjennom sosiale medier og generell eksponering av prosjektet.

MĂ„lgruppe

Kreative ungdommer og unge voksne med lese- og skrivevansker, matematikkvansker eller sprÄkvansker.

Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ

10000

Beskrivelse av gjennomfĂžring og metode for prosjektet

10 kreative personer med lese- og skrivevansker, mattevansker eller sprĂ„kvansker til kreativ workshop i Oslo og Trondheim, altsĂ„ totalt 20 deltagere. Workshopen kan forstĂ„s som en forberedende kreativ prosess til prosjektets endelige mĂ„l, som er at alle deltagerne skal lage kunst som formidler deres opplevelser med egne lĂŠrevansker. Videoblogg og arbeidet ”imellom” Alle deltagerne blir bedt om Ă„ fĂžre videodagbok hvor de forteller om sin kunstneriske prosess og ikke minst den selvutviklende prosessen. Vi vil sette opp en blogg hvor deltagernes videodagbĂžker presenteres og andre interessante artikler om kreativitet, mestring, livskvalitet og hindringer som kan overkommes. Selv om vi sier at alle deltagerne skal fĂžre videodagbok, er det viktig at de selv fĂ„r avgjĂžre hvorvidt bloggene skal publiseres og/eller vises under utstillingen. Utstillingen: USENSURERT! FormĂ„let er at personer som har utfordringer med Ă„ uttrykke seg pĂ„ en tradisjonell mĂ„te gjennom skriftsprĂ„ket skal fortelle sin unike og interessante historie i en kreativ visuell uttrykksform som for eksempel malerier eller tegninger.

Fremdriftsplan for prosjektet

Rekruttering av deltagerne begynner hÞsten 2017. OppfÞlging av deltagere med workshops og webinarer skjer pÄ vÄren 2018 med utstilling hÞsten 2018.

Sluttrapport

MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet

*MÅLSETTING-Invitere kreative personer med lĂŠrevansker til workshops med veiledning og tilbakemelding med det mĂ„l Ă„ arrangere kunstutstilling i 2 norske byer. Deltagernes kreative evner skal hylles! Mellom workshops og utstillinger skal deltagerne fĂžre videodagbok som skal publiseres. En viktig del av prosjektet er Ă„ spre informasjon om personer med lĂŠrevansker sine sterke sider bĂ„de for allmennheten, og andre som har lĂŠrevansker. *MÅLGRUPPE Kreative ungdommer og unge voksne med lese- og skrivevansker, matematikkvansker eller sprĂ„kvansker. *BAKGRUNN Noen tror kreativitet er noe som utvikles for Ă„ kompensere. Noen tror at fĂ„ mestringsopplevelser ”aktiverer” ukonvensjonelle tenkemĂ„ter og mestringsstrategier. Noen tror at ”teorisvake” elever ”tvinges” inn i kreative retninger rett og slett av mangel pĂ„ muligheter. Det er pĂ„vist i flere studier at dyslektikere er overrepresentert i kreative kretser.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)

I vurderingen av om mÄlet var innfridd, sÄ vi pÄ oppmÞte pÄ selve utstillingen, omfang av pressedekning og rekkevidde i sosiale medier. Vi gjorde ogsÄ en vurdering av oppslagene og om de har vÊrt positive og ga en god saklig fremstilling, i tillegg til reaksjoner og tilbakemeldinger som vi mottok fra medlemmer eller andre som en fÞlge av synligheten. Vi gjorde en pre- og posttest av deltagernes opplevelse av egne evner og muligheter. Utstillingen hadde hele 200 besÞkende ! Like mange besÞkende pÄ en utstilling som vi i utgangspunktet hadde som mÄlsetting pÄ to utstillinger! Deltagere har gitt egne positive tilbakemeldinger og at de fÞler seg mer sikre pÄ seg selv. Dette synes ogsÄ pÄ deres vÊremÄte, noe som er langt over det vi Þnsket og hÄpet Ä oppnÄ. Man fÄr i tillegg hÞre fra familie og venner av deltagerne at de merker en stor positiv forskjell fra tidligere pÄ hvordan personen nÄ oppfÞrer seg og gir uttrykk for hvordan man fÞler seg . De har fÄtt mer troen pÄ seg selv.

Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet

10977

ProsjektgjennomfĂžring/Metode

10 kreative personer med lese- og skrivevansker, matematikkvansker eller sprĂ„kvansker skulle bli invitert til kreativ workshop i henholdsvis Oslo og Trondheim, totalt 20 deltagere. Workshopen skulle forstĂ„s som en forberedende kreativ prosess til prosjektets endelige mĂ„l, som var at alle deltagerne skulle lage kunst(malerier, foto eller tegninger )som formidler deres opplevelser med egne lĂŠrevansker. Dette skulle vises frem pĂ„ en utstilling. Invitasjonen besto av en promo-video samt en plakattekst med oppfordring til Ă„ delta. Dette ble lagt ut pĂ„ Facebook og 305 personer fra hele landet meldte sin interesse. Men det er tĂžft for mange individer med lĂŠreforskjeller Ă„ faktisk tĂžrre Ă„ vĂŠre med pĂ„ et sĂ„dant prosjekt , selv om de sĂ„ gjerne vil. Vi fant tidlig ut at det likevel ikke lĂžnte seg Ă„ arrangere det to steder i Norge sĂ„ Ă„ si samtidig, ettersom det er et ganske stort ‘stunt’. Det tar ganske lang tid Ă„ sette opp og rigge ned en utstilling pluss tid og kostnader rundt frakt av kunsten. Resultatet ble at 12 unge ble plukket ut og mĂžtte opp til workshop. Utstillingen i Oslo foregikk fom. 7. september tom . 20. september 2018.

Resultater og resultatvurdering

Prosjektet har generelt fĂ„tt mye ros og oppmerksomhet for viktig arbeid som berĂžrer mange. Til utstillingen kom det 200 besĂžkende.Det ble lagt ut 2 poster pr. uke om prosjektet pĂ„ Facebook ila. prosjektets 16 uker. -Det var vanskelig Ă„ fĂ„ tak i («gamle») media- stasjoner slik som tv, radio, avis for Ă„ dekke det viktige vi gjĂžr. Derfor nĂ„dde vi ikke det oppsatte mĂ„let om 5 avisoppslag. Men det skal nevnes at det kun ble gjennomfĂžrt en utstilling og ikke to som planlagt. -Vi har hatt mer suksess med Ă„ snakke med nye mediastasjoner slik som Mammabanden pĂ„ Snapchat. -Vi har nĂ„ ogsĂ„ fĂ„tt et stadig Ăžkende antall fĂžlgere pĂ„ vĂ„r Facebook, Instagram og Twitter-konto. «Usensurert» har p.t. 766 fĂžlgere pĂ„ sosiale medier. Resultatet er at vi bare tenker Ă„ forsette Ă„ promotere prosjektet for Ă„ ‘dra inn folk ‘. -Prosjektet har resultert i en printet eksklusiv fotobok(vg. se vedlegg) med et opplag pĂ„ 1000 eksemplarer. Fotoboken presenterer 55 av deltagernes Foto- og billedkunstverk.

Oppsummering og videre planer

Konklusjon: tiltaket har vĂŠrt populĂŠrt og vellykket og nĂ„dd sin mĂ„lsetting. « Dette mĂ„ vi gjĂžre igjen»og andre positive tilbakemeldinger fra deltagere og besĂžkende pĂ„ utstillingen viser dette. Vi hĂ„per Ă„ forsette med prosjektet ettersom vi ser at det har nytte for mange og ikke minst at etterspĂžrselen fra besĂžkende og nye potensielle deltagere er hĂžy. Vi jobber med Ă„ sikre finansiering til en fortsettelse. *Ideer for viderefĂžring: *«USENSURERT» SOM FAST ÅRLIG ARRANGEMENT *VANDREUTSTILLING +FOREDRAG PÅ SKOLENE *VANDREUTSTILLING PÅ BIBLIOTEKENE *FRITIDSAKTIVITET- KUNSTVERKSTED PÅ BIBLIOTEKENE

Prosjektleder

Caroline Solem

Detaljer
Program
Helse vÄr (2017)
Prosjektnavn
Usensurert
Organisasjon
Dysleksi Norge
BelĂžp Bevilget
2017: kr 393 000
Startdato
01.08.2017
Sluttdato
01.01.2019
Status
Avsluttet