Usensurert
Rapport
Bakgrunn
*MĂ LSETTING-Invitere kreative personer med lĂŠrevansker til workshops med veiledning og tilbakemelding med det mĂ„l Ă„ arrangere kunstutstilling i 2 norske byer. Deltagernes kreative evner skal hylles! Mellom workshops og utstillinger skal deltagerne fĂžre videodagbok som skal publiseres. En viktig del av prosjektet er Ă„ spre informasjon om personer med lĂŠrevansker sine sterke sider bĂ„de for allmennheten, og andre som har lĂŠrevansker. *MĂ LGRUPPE Kreative ungdommer og unge voksne med lese- og skrivevansker, matematikkvansker eller sprĂ„kvansker. *BAKGRUNN Noen tror kreativitet er noe som utvikles for Ă„ kompensere. Noen tror at fĂ„ mestringsopplevelser âaktivererâ ukonvensjonelle tenkemĂ„ter og mestringsstrategier. Noen tror at âteorisvakeâ elever âtvingesâ inn i kreative retninger rett og slett av mangel pĂ„ muligheter. Det er pĂ„vist i flere studier at dyslektikere er overrepresentert i kreative kretser.
Oppsummering
Konklusjon: tiltaket har vÊrt populÊrt og vellykket og nÄdd sin mÄlsetting. « Dette mÄ vi gjÞre igjen»og andre positive tilbakemeldinger fra deltagere og besÞkende pÄ utstillingen viser dette. Vi hÄper Ä forsette med prosjektet ettersom vi ser at det har nytte for mange og ikke minst at etterspÞrselen fra besÞkende og nye potensielle deltagere er hÞy. Vi jobber med Ä sikre finansiering til en fortsettelse. *Ideer for viderefÞring: *«USENSURERT» SOM FAST à RLIG ARRANGEMENT *VANDREUTSTILLING +FOREDRAG Pà SKOLENE *VANDREUTSTILLING Pà BIBLIOTEKENE *FRITIDSAKTIVITET- KUNSTVERKSTED Pà BIBLIOTEKENE
ProsjektgjennomfĂžring
10 kreative personer med lese- og skrivevansker, matematikkvansker eller sprĂ„kvansker skulle bli invitert til kreativ workshop i henholdsvis Oslo og Trondheim, totalt 20 deltagere. Workshopen skulle forstĂ„s som en forberedende kreativ prosess til prosjektets endelige mĂ„l, som var at alle deltagerne skulle lage kunst(malerier, foto eller tegninger )som formidler deres opplevelser med egne lĂŠrevansker. Dette skulle vises frem pĂ„ en utstilling. Invitasjonen besto av en promo-video samt en plakattekst med oppfordring til Ă„ delta. Dette ble lagt ut pĂ„ Facebook og 305 personer fra hele landet meldte sin interesse. Men det er tĂžft for mange individer med lĂŠreforskjeller Ă„ faktisk tĂžrre Ă„ vĂŠre med pĂ„ et sĂ„dant prosjekt , selv om de sĂ„ gjerne vil. Vi fant tidlig ut at det likevel ikke lĂžnte seg Ă„ arrangere det to steder i Norge sĂ„ Ă„ si samtidig, ettersom det er et ganske stort âstuntâ. Det tar ganske lang tid Ă„ sette opp og rigge ned en utstilling pluss tid og kostnader rundt frakt av kunsten. Resultatet ble at 12 unge ble plukket ut og mĂžtte opp til workshop. Utstillingen i Oslo foregikk fom. 7. september tom . 20. september 2018.
Antall personer i mÄlgruppen
10977
Sluttrapport/artikler (pdf)
Sluttrapportering med vedlegg- Usensurert 2018 _komp.pdf
Sammendrag
Bakgrunn
Noen tror kreativitet er noe som utvikles for Ă„ kompensere. Noen tror at fĂ„ mestringsopplevelser âaktivererâ ukonvensjonelle tenkemĂ„ter og mestringsstrategier. Noen tror at âteorisvakeâ elever âtvingesâ inn i kreative retninger rett og slett av mangel pĂ„ muligheter. Det er pĂ„vist i flere studier at dyslektikere er overrepresentert i kreative kretser. Vi vil invitere kreative personer med lĂŠrevansker til workshops med veiledning og tilbakemelding med et endelig mĂ„l Ă„ arrangere kunstutstilling i 2 norske byer. Deltagernes kreative evner skal hylles!
MĂ„lsetting
* antall personer som nÄs er da inkludert deltagere, personer som kommer pÄ utstilling, og de som nÄs gjennom sosiale medier og generell eksponering av prosjektet.
MĂ„lgruppe
Kreative ungdommer og unge voksne med lese- og skrivevansker, matematikkvansker eller sprÄkvansker.
Antall personer i mÄlgruppen
10000
Beskrivelse av gjennomfĂžring
10 kreative personer med lese- og skrivevansker, mattevansker eller sprĂ„kvansker til kreativ workshop i Oslo og Trondheim, altsĂ„ totalt 20 deltagere. Workshopen kan forstĂ„s som en forberedende kreativ prosess til prosjektets endelige mĂ„l, som er at alle deltagerne skal lage kunst som formidler deres opplevelser med egne lĂŠrevansker. Videoblogg og arbeidet âimellomâ Alle deltagerne blir bedt om Ă„ fĂžre videodagbok hvor de forteller om sin kunstneriske prosess og ikke minst den selvutviklende prosessen. Vi vil sette opp en blogg hvor deltagernes videodagbĂžker presenteres og andre interessante artikler om kreativitet, mestring, livskvalitet og hindringer som kan overkommes. Selv om vi sier at alle deltagerne skal fĂžre videodagbok, er det viktig at de selv fĂ„r avgjĂžre hvorvidt bloggene skal publiseres og/eller vises under utstillingen. Utstillingen: USENSURERT! FormĂ„let er at personer som har utfordringer med Ă„ uttrykke seg pĂ„ en tradisjonell mĂ„te gjennom skriftsprĂ„ket skal fortelle sin unike og interessante historie i en kreativ visuell uttrykksform som for eksempel malerier eller tegninger.
Fremdriftsplan
Rekruttering av deltagerne begynner hÞsten 2017. OppfÞlging av deltagere med workshops og webinarer skjer pÄ vÄren 2018 med utstilling hÞsten 2018.
SĂžknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Noen tror kreativitet er noe som utvikles for Ă„ kompensere. Noen tror at fĂ„ mestringsopplevelser âaktivererâ ukonvensjonelle tenkemĂ„ter og mestringsstrategier. Noen tror at âteorisvakeâ elever âtvingesâ inn i kreative retninger rett og slett av mangel pĂ„ muligheter. Det er pĂ„vist i flere studier at dyslektikere er overrepresentert i kreative kretser. Vi vil invitere kreative personer med lĂŠrevansker til workshops med veiledning og tilbakemelding med et endelig mĂ„l Ă„ arrangere kunstutstilling i 2 norske byer. Deltagernes kreative evner skal hylles!
MĂ„lsetting for prosjektet
* antall personer som nÄs er da inkludert deltagere, personer som kommer pÄ utstilling, og de som nÄs gjennom sosiale medier og generell eksponering av prosjektet.
MĂ„lgruppe
Kreative ungdommer og unge voksne med lese- og skrivevansker, matematikkvansker eller sprÄkvansker.
Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ
10000
Beskrivelse av gjennomfĂžring og metode for prosjektet
10 kreative personer med lese- og skrivevansker, mattevansker eller sprĂ„kvansker til kreativ workshop i Oslo og Trondheim, altsĂ„ totalt 20 deltagere. Workshopen kan forstĂ„s som en forberedende kreativ prosess til prosjektets endelige mĂ„l, som er at alle deltagerne skal lage kunst som formidler deres opplevelser med egne lĂŠrevansker. Videoblogg og arbeidet âimellomâ Alle deltagerne blir bedt om Ă„ fĂžre videodagbok hvor de forteller om sin kunstneriske prosess og ikke minst den selvutviklende prosessen. Vi vil sette opp en blogg hvor deltagernes videodagbĂžker presenteres og andre interessante artikler om kreativitet, mestring, livskvalitet og hindringer som kan overkommes. Selv om vi sier at alle deltagerne skal fĂžre videodagbok, er det viktig at de selv fĂ„r avgjĂžre hvorvidt bloggene skal publiseres og/eller vises under utstillingen. Utstillingen: USENSURERT! FormĂ„let er at personer som har utfordringer med Ă„ uttrykke seg pĂ„ en tradisjonell mĂ„te gjennom skriftsprĂ„ket skal fortelle sin unike og interessante historie i en kreativ visuell uttrykksform som for eksempel malerier eller tegninger.
Fremdriftsplan for prosjektet
Rekruttering av deltagerne begynner hÞsten 2017. OppfÞlging av deltagere med workshops og webinarer skjer pÄ vÄren 2018 med utstilling hÞsten 2018.
Sluttrapport
MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet
*MĂ LSETTING-Invitere kreative personer med lĂŠrevansker til workshops med veiledning og tilbakemelding med det mĂ„l Ă„ arrangere kunstutstilling i 2 norske byer. Deltagernes kreative evner skal hylles! Mellom workshops og utstillinger skal deltagerne fĂžre videodagbok som skal publiseres. En viktig del av prosjektet er Ă„ spre informasjon om personer med lĂŠrevansker sine sterke sider bĂ„de for allmennheten, og andre som har lĂŠrevansker. *MĂ LGRUPPE Kreative ungdommer og unge voksne med lese- og skrivevansker, matematikkvansker eller sprĂ„kvansker. *BAKGRUNN Noen tror kreativitet er noe som utvikles for Ă„ kompensere. Noen tror at fĂ„ mestringsopplevelser âaktivererâ ukonvensjonelle tenkemĂ„ter og mestringsstrategier. Noen tror at âteorisvakeâ elever âtvingesâ inn i kreative retninger rett og slett av mangel pĂ„ muligheter. Det er pĂ„vist i flere studier at dyslektikere er overrepresentert i kreative kretser.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)
I vurderingen av om mÄlet var innfridd, sÄ vi pÄ oppmÞte pÄ selve utstillingen, omfang av pressedekning og rekkevidde i sosiale medier. Vi gjorde ogsÄ en vurdering av oppslagene og om de har vÊrt positive og ga en god saklig fremstilling, i tillegg til reaksjoner og tilbakemeldinger som vi mottok fra medlemmer eller andre som en fÞlge av synligheten. Vi gjorde en pre- og posttest av deltagernes opplevelse av egne evner og muligheter. Utstillingen hadde hele 200 besÞkende ! Like mange besÞkende pÄ en utstilling som vi i utgangspunktet hadde som mÄlsetting pÄ to utstillinger! Deltagere har gitt egne positive tilbakemeldinger og at de fÞler seg mer sikre pÄ seg selv. Dette synes ogsÄ pÄ deres vÊremÄte, noe som er langt over det vi Þnsket og hÄpet Ä oppnÄ. Man fÄr i tillegg hÞre fra familie og venner av deltagerne at de merker en stor positiv forskjell fra tidligere pÄ hvordan personen nÄ oppfÞrer seg og gir uttrykk for hvordan man fÞler seg . De har fÄtt mer troen pÄ seg selv.
Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet
10977
ProsjektgjennomfĂžring/Metode
10 kreative personer med lese- og skrivevansker, matematikkvansker eller sprĂ„kvansker skulle bli invitert til kreativ workshop i henholdsvis Oslo og Trondheim, totalt 20 deltagere. Workshopen skulle forstĂ„s som en forberedende kreativ prosess til prosjektets endelige mĂ„l, som var at alle deltagerne skulle lage kunst(malerier, foto eller tegninger )som formidler deres opplevelser med egne lĂŠrevansker. Dette skulle vises frem pĂ„ en utstilling. Invitasjonen besto av en promo-video samt en plakattekst med oppfordring til Ă„ delta. Dette ble lagt ut pĂ„ Facebook og 305 personer fra hele landet meldte sin interesse. Men det er tĂžft for mange individer med lĂŠreforskjeller Ă„ faktisk tĂžrre Ă„ vĂŠre med pĂ„ et sĂ„dant prosjekt , selv om de sĂ„ gjerne vil. Vi fant tidlig ut at det likevel ikke lĂžnte seg Ă„ arrangere det to steder i Norge sĂ„ Ă„ si samtidig, ettersom det er et ganske stort âstuntâ. Det tar ganske lang tid Ă„ sette opp og rigge ned en utstilling pluss tid og kostnader rundt frakt av kunsten. Resultatet ble at 12 unge ble plukket ut og mĂžtte opp til workshop. Utstillingen i Oslo foregikk fom. 7. september tom . 20. september 2018.
Resultater og resultatvurdering
Prosjektet har generelt fĂ„tt mye ros og oppmerksomhet for viktig arbeid som berĂžrer mange. Til utstillingen kom det 200 besĂžkende.Det ble lagt ut 2 poster pr. uke om prosjektet pĂ„ Facebook ila. prosjektets 16 uker. -Det var vanskelig Ă„ fĂ„ tak i («gamle») media- stasjoner slik som tv, radio, avis for Ă„ dekke det viktige vi gjĂžr. Derfor nĂ„dde vi ikke det oppsatte mĂ„let om 5 avisoppslag. Men det skal nevnes at det kun ble gjennomfĂžrt en utstilling og ikke to som planlagt. -Vi har hatt mer suksess med Ă„ snakke med nye mediastasjoner slik som Mammabanden pĂ„ Snapchat. -Vi har nĂ„ ogsĂ„ fĂ„tt et stadig Ăžkende antall fĂžlgere pĂ„ vĂ„r Facebook, Instagram og Twitter-konto. «Usensurert» har p.t. 766 fĂžlgere pĂ„ sosiale medier. Resultatet er at vi bare tenker Ă„ forsette Ă„ promotere prosjektet for Ă„ âdra inn folk â. -Prosjektet har resultert i en printet eksklusiv fotobok(vg. se vedlegg) med et opplag pĂ„ 1000 eksemplarer. Fotoboken presenterer 55 av deltagernes Foto- og billedkunstverk.
Oppsummering og videre planer
Konklusjon: tiltaket har vÊrt populÊrt og vellykket og nÄdd sin mÄlsetting. « Dette mÄ vi gjÞre igjen»og andre positive tilbakemeldinger fra deltagere og besÞkende pÄ utstillingen viser dette. Vi hÄper Ä forsette med prosjektet ettersom vi ser at det har nytte for mange og ikke minst at etterspÞrselen fra besÞkende og nye potensielle deltagere er hÞy. Vi jobber med Ä sikre finansiering til en fortsettelse. *Ideer for viderefÞring: *«USENSURERT» SOM FAST à RLIG ARRANGEMENT *VANDREUTSTILLING +FOREDRAG Pà SKOLENE *VANDREUTSTILLING Pà BIBLIOTEKENE *FRITIDSAKTIVITET- KUNSTVERKSTED Pà BIBLIOTEKENE