– Svért krevende situasjon for personer med spiseforstyrrelser

ROS vil tilby utvidet stÞtte og veiledning til selv berÞrte og pÄrÞrende i den krevende perioden vi er i nÄ.

Hos ROS kan du snakke med noen som forstÄr. PÄ bildet ser du Line Orvedal (venstre) og Rebekka Hamre (hÞyre) som sitter pÄ Senter Vestland. Foto: ROS

Grunnet koronapandemien mĂ„tte RĂ„dgivning om spiseforstyrrelser (ROS) stenge ned besĂžkslokalene sine rundt om i landet. Dette bidro til et behov for Ă„ kunne ivareta  eksisterende og nye brukere pĂ„ en annerledes mĂ„te, og via andre plattformer enn tidligere.

Oppblomstring av symptomtrykk

– Kort tid etter at krisen inntraff Norge, erfarte vi at mange av vĂ„re brukere opplevde situasjonen svĂŠrt krevende – bĂ„de som resultat av isolasjon, bortfall av trygge rammer og rutiner, ensomhet og at behandlingstilbud over natten ble sterkt redusert eller satt helt pĂ„ vent, forteller prosjektleder Line Orvedal.

Flere uttrykte en oppblomstring av symptomtrykk knyttet til spiseforstyrrelsen og en bekymring for Ä fÄ det vanskeligere i tiden som fÞlger.

Orvedal sier at pÄrÞrende ogsÄ tok kontakt og kunne bekrefte denne bekymringen. Mange opplevde ogsÄ Þkt bekymring for sine nÊrmeste, da personer med spiseforstyrrelser er definert som en risikogruppe for smitte.

– Dette har for mange gjort behovet for stĂžtte, rĂ„dgivning og hjelp til selvhjelp ekstra stort. Basert pĂ„ henvendelsene som kom, forsto vi raskt at vi mĂ„tte utvide vĂ„re samtale- og informasjonstilbud for Ă„ kunne tilby stĂžtte for vĂ„re brukere i en svĂŠrt krevende tid, sier Orvedal.

Utvidet samtaletilbud

BÄde rÄdgivning pÄ telefon og over Teams (videosamtale) er nÄ opprettet som en mulighet for alle som tar kontakt med ROS med Þnske om stÞtte, rÄd og veiledning.

– Vi Ăžnsket ogsĂ„ Ă„ utvide vĂ„rt chat-tilbud, som ordinĂŠrt har Ă„pent fire dager pĂ„ kveldstid. Vi har nĂ„ kunne utvidet Ă„pningstidene til ogsĂ„ Ă„ gjelde tre dager pĂ„ dagtid. BĂ„de ansatte og frivillige bistĂ„r i arbeidet med Ă„ besvare chatten i denne perioden, og ROS bruker mye ressurser pĂ„ Ă„ ivareta og fĂžlge opp disse, forteller prosjektleder Line Orvedal.

NÄ som de ikke lenger kan sitte sammen i lokalene nÄr de er pÄ vakt, har de satt inn ekstra ressurser for Ä sikre god ivaretakelse gjennom hyppige oppfÞlgingssamtaler.

I tillegg har ROS livesendinger hver uke pÄ Facebook, der de svarer pÄ spÞrsmÄl fra fÞlgere. De har ogsÄ produsert en ekstraordinÊr episode av podcasten Uforstyrra, knyttet til koronasituasjonen. Temaet for episoden er «Tilfriskning i unntakstilstand».

– De ulike aktivitetene Ăžnsker vi Ă„ nĂ„ ut med til alle vĂ„re brukere gjennom Ăžkt markedsfĂžring i vĂ„re kanaler, forteller Orvedal.

Prosjektet fikk stĂžtte i fĂžrste tildelingsrunde av Ekstraprogram i forbindelse med koronaepidemien.


Sluttrapportsammendrag

Prosjektet ble gjennomfÞrt som planlagt. Med det samme prosjektet ble innvilget, utvidet vi vÄre Äpningstider pÄ chat. I tillegg til ordinÊre Äpningstider pÄ kveld, kunne vi dermed ogsÄ Äpne opp mandager, onsdager og fredager fra kl 10-15. Dette var sÄrt tiltrengt, og vi har i prosjektperioden erfart en Þkning pÄ 50% i antall henvendelser, sammenlignet med samme periode Äret fÞr. I tillegg startet vi Ä tilby brukere som gikk i individuelle samtaler pÄ vÄre sentre, digital oppfÞlging via Teams.

Mange av vÄre brukere Þnsket benytte seg av dette tilbudet i perioden da vÄre fysiske sentre mÄtte holde stengt. Fra april-august gjennomfÞrte vi 5 live-sendinger pÄ Facebook. Disse ble laget av ansatte og frivillige i ROS.

Livesendingene hadde fÞlgende tematikk, som ble bestemt pÄ bakgrunn av innspill fra vÄre fÞlgere/brukere:

  • April: Min historie, med rĂ„dgiver Elin
  • April: SelvmedfĂžlelse
  • Mai: Å stĂ„ nĂŠr noen med en spiseforstyrrelse
  • Juni: Overspising
  • August: Mindful Eating: Bli venn med maten

Vi spilte ogsÄ inn en ekstraordinÊr episode av podcasten vÄr, Uforstyrra. Episoden ble produsert av BÄde Og, og ble lansert 8. april. Navnet pÄ episoden var «Tilfriskning i unntakstilstand», og handlet om hvordan det er Ä ha et anstrengt forhold til mat og kopp nÄr hverdagen og rutinene endres drastisk. Episoden har pr i dag rett i underkant av 2800 lytt. Episoden kan bl.a. hÞres her: https://open.spotify.com/episode/0UhJVucJiAteWUnBEIV7FM

Vi la ogsÄ til rette for Ä fortsette noen av vÄre fysiske Self-Compassion-kurs som var midt i forlÞpet da sentrene mÄtte stenges, pÄ Zoom.

I tillegg brukte vÄre frivillighetskoordinatorer i prosjektperioden mye ressurser pÄ ekstra oppfÞlging av vÄre frivillige. Til vanlig sitter de som bemanner vÄr chat-tjeneste pÄ kveldstid samlet i vÄre kontorer. Dette for Ä kunne stÞtte hverandre i arbeidet. Under prosjektperioden mÄtte disse, av smittevernhensyn, sitte hjemme nÄr de besvarte chat.

I tillegg har henvendelsene som har kommet siden mars vÊrt av langt mer alvorlig og komplisert karakter enn tidligere. Dette har krevd mye tettere oppfÞlging av vÄre frivillighetskoordinatorer, som hyppig har hatt oppfÞlgingssamtaler pÄ tlf med hver enkelt frivillig for Ä ivareta dem. Disse har ogsÄ vÊrt langt mer tilgjengelig for vÄre frivillige, slik at de har kunnet ta kontakt med dem dersom det skulle vÊre noe.

Alt i alt har vi gjennomfÞrt alle tiltakene vi sÞkte midler til, og bÄde organisering og gjennomfÞring har gÄtt som planlagt.


SĂžknadssammendrag

Personer med spiseforstyrrelser er i risikogruppen for smitte av Covid-19, og mange erfarer at situasjonen vi er i fĂžrer til en Ăžkning av spiseforstyrrelsessymptomer.

ROS vil tilby utvidet stÞtte og veiledning til selv berÞrte og pÄrÞrende i den krevende perioden vi er i nÄ.

Det vil vi gjÞre ved Ä utvide vÄrt samtale- og informasjonstilbud, samt flytte det over pÄ digitale flater.

Prosjektleder

Line Orvedal

Detaljer
Program
Ekstraprogram i forbindelse med koronaepidemien
Prosjektnavn
Utvidelse av samtaletilbud og informasjonstiltak
Organisasjon
RĂ„dgivning om spiseforstyrrelser
BelĂžp Bevilget
Kr 170.000
Startdato
03.04.2020