Z i telefonen
Norges Blindeforbund ringer nÄ alle sine medlemmer for Ä tilby praktisk hjelp i en tid der mange lever i isolasjon.
Isolasjon og ensomhet er ikke fremmed for mange som ikke ser, og slik situasjonen er nÄ, kan den ramme synshemmede ekstra hardt. Derfor ringer Blindeforbundet alle sine medlemmer for Ä hÞre hvordan de har det.
Z i telefonen er stĂžttet av Stiftelsen Dams ekstraprogram i forbindelse med koronaepidemien.
â Vi har et stort antall eldre medlemmer, og vi vet at alle ikke har det nettverket de trenger, spesielt i situasjonen vi er i nĂ„. Derfor har Blindeforbundet satt i gang «Z i telefonen», som er en nasjonal ringerunde til alle vĂ„re medlemmer, forklarer Ăystein Hvenekilde Fylling, seksjonsleder for lokalt arbeid i Norges Blindeforbund.
Denne saken er skrevet av Norges Blindeforbund.
FĂžle seg sett
Blindeforbundet har iverksatt omfattende tiltak for Ä hindre spredningen av Covid-19-viruset. Alle kurs og aktiviteter er satt pÄ vent. Fylkeskontorene er i drift, men har ikke Äpent for besÞk. Dermed forsvinner ogsÄ mÞteplassene for mange svaksynte og blinde.
â Det viktigste med disse telefonsamtalene er at folk fĂžler seg sett og opplever at vi bryr oss om dem i en periode som kan vĂŠre krevende, sier Hvenekilde.
Tilbud om ringevenn
Foruten Ä slÄ av en prat, vil fylkeslagene hÞre om medlemmene fÄr den praktiske bistanden de trenger i hverdagen, og eventuelt om det er noe Blindeforbundet kan gjÞre for Ä bidra til at de fÄr den.
â Alle medlemmene fĂ„r ogsĂ„ spĂžrsmĂ„l om de Ăžnsker en ringevenn som kan holde jevnlig kontakt med dem i denne perioden som kan vĂŠre preget av isolasjon for flere, sier Fylling
Oslo fylkeslag er godt i gang med ringerunden og har fÄtt snakket med en del medlemmer.
â SĂ„ langt har tilbakemeldingene fra medlemmene vĂ„re vĂŠrt utelukkende positive, sier Ingrid StrĂžm-Olsen, som er daglig leder i Oslo fylkeslag.
Sluttrapportsammendrag
Hensikten med prosjektet var Ä kontakte alle vÄre medlemmer for Ä sikre oss at de hadde det bra i en vanskelig tid for landet. I tillegg skulle vi finne ut om de hadde behov for praktisk bistand og/eller en «ringevenn». Med «ringevenn» mener vi en person som holder jevnlig kontakt pÄ telefonen. 209 Þnsket en ringevenn og 164 hadde behov for praktisk bistand.
Vi opplevde at prosjektet i hovedsak gikk svĂŠrt godt etter planen, men ser noen forbedringspunkter:
- Det var viktig for oss Ä respondere raskt. Det fÞrte til at ikke alle var like godt koordinerte og at rapporteringen derfor ikke var sÄ konsistent som man kunne Þnske seg. Vi tror ikke dette fikk andre praktsike konsekvenser enn at det er en viss underrapportering pÄ om vi ga praktisk bistand eller ikke og hva denne besto i.
- Vi hadde heller ikke et tilstrekkelig godt system til Ä registrere hvem vi ikke lyktes med Ä komme i kontakt med. De fleste steder ble dette lÞst lokalt og det ble gjort flere forsÞk samt sendt SMS. Det var ogsÄ et fÄtall medlemmer vi ikke lyktes med Ä finne et aktivit telefonnummer til. Vi har imidlertid ikke en sentral oversikt over hvor mange dette gjaldt.
For Ä bedÞmme responsen pÄ prosjektet har vi:
- Samlet tilbakemeldinger via vÄre ansatte.
- Alle som fungerte som ringevenn har svart pÄ en kvalitativ spÞrreundersÞkelse.
- Vi har aktivt invitert til Ä snakke om innsatsen som jo er rettet mot egne medlemmer. Temaet har blitt behandlet i forskjellig former i politiske styrer og utvalg pÄ alle plan.
Samlet sett har vi fÄtt svÊrt gode tilbakemeldinger pÄ prosjektet og opplever en Þkt entusiasme rundt medlemspleie og -kontakt i organisasjonen.
SĂžknadssammendrag
UndersÞkelser viser en vesentlig overhyppighet av psykiske lidelser blant synshemmede. Vi vet ogsÄ at flere av vÄre medlemmer lever i en tilvÊrelse preget av sosial isolasjon. Dette kan vÊre ekstra belastende nÄ. PÄ grunn av Corona er alle forbundets aktiviteter og sosiale medlemstiltak blitt avlyste.
Blindeforbundet har ca 9000 medlemmer. Z i telefonen handler om at det er viktigere Ä bli sett enn Ä se. HovedmÄlet for prosjektet er at alle medlemmer skal kontaktes via telefon av Norges Blindeforbund i denne vanskelige tiden. Vi Þnsker Ä tilby «ringevenn» og vil bidra til Ä lÞse praktiske utfordringer alle vÄre medlemmer.
Flertallet av vÄre medlemmer er i aldersgruppen 80-90 Är. Vi vet at mange i denne gruppa har lav digital kompetanse og kan ha store utfordringer med Ä fÄ tilgang til informasjon som ikke dekkes i nasjonale medier. Mange er i tillegg avhengige av tjenester fra kommunen sin og trenger hjelp til Ä fÄ oppdatert informasjon som kun finnes pÄ internett.
Alle de daglige lederne i fylkeslagene ringer derfor rundt til hvert enkelt medlem i sitt fylkeslag. I de stÞrre fylkene har fylkeskontorene flere ansatte og frivillige som ogsÄ vil bidra i prosjektet. Dersom medlemmer har komplekse behov eller Äpenbart har det krevende, vil ansatte og likepersoner med sÊrlig kompetanse fÞlge opp disse sakene. Saker som blir vurdert til Ä ikke kreve sÊrlig kompetanse fÞlges opp av den som ringer, eller daglig leder i fylkeslaget medlemmet tilhÞrer.
Vi regner med Ä vÊre i mÄl med prosjektet ved utgangen av Mai. De medlemmene som har ytret Þnske om videre oppfÞlging vil selvsagt fÄ det.