SĂžknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Sinne sÞrger for at vi kan stÄ opp for oss selv, sette grenser og beskytte oss mot trusler og urett. Men sinne kan ogsÄ vise seg som avvisende raseri, skriking, biting, slag og spark. Sinne og aggresjon hos barn fÞrer til enorm bekymring hos foreldrene og det er stor forespÞrsel etter kunnskap og rÄd. Hva er sinne? Hvorfor er fÞlelsen sÄ krevende? Hva trenger et barn som truer og er mÞrk i blikket? Hvordan kan selv de mest resignerte foreldrene fÄ troen tilbake pÄ at de kan mestre sinne hos barnet sitt? NÞkkelen ligger i Ä forstÄ hvordan sinne virker og at det ofte ligger sÄrbare fÞlelser bak aggressiv atferd. Et rasende barn er ofte flau eller skamfull og sinne kan vÊre et uttrykk for sorg, ensomhet eller redsel. De voksne trenger Ä bli oppmerksomme pÄ hvilke fÞlelser den voldsomme atferden vekker i dem selv, og hvordan de kan jobbe med fÞlelser som hindrer dem i det viktige arbeidet med Ä vÊre der for barnet pÄ en god mÄte uten Ä bli aggressiv tilbake. Sinne er en fÞlelse som har et dÄrlig rykte. Vi Þnsker ogsÄ Ä minne folk pÄ hvorfor sinne er en viktig fÞlelse. à ha et godt forhold til sinne kan forebygge psykiske vansker, noe som er viktig for RÄdet. Det finnes fÄ foreldreveiledningsfilmer som tematiserer sinte barn og voksne, som vi trenger mer tilgjengelig kunnskap om.
Aktivitet/tiltak/metode
Vi skal produsere en animert foreldreveiledningsfilm pÄ 3-4 minutter som tar for seg hvordan foreldre kan forstÄ og forholde seg til sinne og aggresjon hos barn i alderen 2-6 Är og seg selv. Filmen skal appellere til de voksne, og inneholde animerte mennesker og ikke dyr, som i Alfred & Skyggen-filmene, som ogsÄ er utviklet av prosjektleder og appellerer til bÄde barn og voksne. I filmen vil man fÄ presentert fakta og se en gjenkjennbar episode der et lite barn blir sint, med pÄfÞlgende gode rÄd. Det teoretiske utgangspunktet er emosjonsfokusert ferdighetstrening for foreldre (EFST) og Pangsepp, Tomkins, Nathenson og Greenbergs forstÄelse av sinne. Sentrale tema Hva er sinne? NÄr blir sinne et problem? Forskjellen pÄ sinne og aggresjon Bekrefte fÞlelsen og sette grenser for atferden Viktigheten av Ä si unnskyld Foreldrenes fÞlelser inn? MÄlgruppen er foreldre og andre omsorgspersoner, sekundÊrt ansatte i barnehage/helsestasjon. Prosjektet skal mÄles pÄ antall filmvisninger pÄ YouTube/Facebook. Filmene underveisevalueres av foreldrefokusgruppen, som evaluerer manus og filmproduksjonen og gir innspill pÄ om filmen treffer mÄlgruppen og er nyttig og forstÄelig. EtterpÄevaluering: Prosjektleder vil invitere folk til Ä gi Äpne skriftlige tilbakemeldinger pÄ filmen i en periode etter filmpremieren. Ikke relevant Ä gjÞre vurderinger av sikkerheten til deltakerne, personvernhensyn og andre etiske vurderinger. For Ä fortette informasjonen pÄ 3-4 minutter, vil vi sÞrge for at filmens animerte innhold og fortellerstemme utfyller hverandre. Da fÄr vi mye budskap pÄ kort tid. En utfordring er et lavt budsjett, men vi har god erfaring med Ä bruke en skuespiller til flere stemmer og Wemake har mye erfaring med Ä fÄ mye innhold inn pÄ kort tid. Prosjektleder har lang erfaring med Ä lage animerte filmer. En siste utfordring er Ä gjÞre filmen relevant for flest mulig foreldre ved at de kan gjenkjenne situasjonen som presenteres og det lÞser vi med god brukermedvirkning.
Antall deltakere
0
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Vi forventer at foreldre vil fÄ gode konkrete rÄd de lett kan bruke i hverdagen. HÄpet er at foreldre skal fÄ en utvidet forstÄelse av hva sinne er, hva fÞlelsen ofte skjuler av emosjonell smerte og hvilke problemer barna og de voksne prÞver Ä lÞse nÄr de blir sinte, slik at foreldrene fÄr Þkt empati med barna og seg selv. Da vil foreldrene i stÞrre grad klare Ä mÞte barna med nysgjerrighet og varme fremfor aggresjon og avvisning i retur, og de vil bli mindre selvkritiske og skamfulle. En forelder som er hÞy pÄ selvmedfÞlelse og empati vil vÊre klokere i mÞtet med barnet og det er mer sannsynlig at de klarer Ä bruke den omsorgskompetansen de allerede har. Foreldrene skal fÄ konkrete rÄd til hva de kan gjÞre i vanskelige situasjoner, slik at de har flere strategier Ä velge mellom. Det forventes at filmen ogsÄ vil vÊre nyttig for ansatte i barnehager. Den kan formidles som et verktÞy til foreldre pÄ helsestasjonen. Filmen som har en aksepterende holdning ovenfor sinne, vil vÊre et bidrag til Ä pÄvirke tidsÄnden i samfunnet enda mer i retning av at fÞlelser er viktige. Alene er kanskje ikke innvirkningen pÄ samfunnet sÄ stor (med mindre den gÄr viralt), men summen av mange smÄ bidrag fÄr en langtidseffekt pÄ hvordan vi snakker om fÞlelser og atferd. Filmen har lang levetid og kan nÄ mange og er et godt virkemiddel for Ä hjelpe foreldre og barn til Ä fÄ det litt tryggere og rikere sammen. à skape trygge, utforskende og empatiske barn sikrer et godt samfunn. Vi forventer at filmen vil fÄ ca. 40.000 visninger pÄ Youtube fÞrste Äret og nÄ ut til et par hundre tusen foreldre, da vi regner med at filmen vil bli vist i flere store fora. GÄr filmen viralt har den enda stÞrre potensiale.
Plan for gjennomfĂžring
Plan for gjennomfÞring: 21.11.22 Oppstart av prosjektet i regi av prosjektleder og RÄdet 20.12.22 Fokusgruppen er opprettet av prosjektleder 01.02.23 FÞrsteutkast til filmmanus er skrevet av prosjektleder 15.04.23 Foreldrefokusgruppen, RÄdet og faglige veiledere har lest og gitt tilbakemelding pÄ manus 01.06.23 Oppdatert manus leveres til filmselskapet 01.07.23 Filmmanuset lÄses for produksjon og filmselskapet har laget storyboard og de fÞrste skissene til karakterer. Skuespillere er rekruttert til innspilling av stemmene. 01.09.23 Filmen er grovprodusert av filmselskapet i regi av prosjektleder. Foreldrefokusgruppen har gitt tilbakemelding pÄ filmen. 15.09.23 Filmen er ferdigstilt. 20.09.23 Filmen er tekstet. 25.09.23 Filmpremiere 01.11.23 Intensiv promotering av filmen fra september til november. Se punkt 2.2.1. Prosjektleder har erfaring med Ä utvikle animerte filmer og vet hvor lang tid det tar. Det passer bra Ä ha premiere en liten stund etter barnehageoppstart, nÄr de ansatte og foreldre er ferdig med innkjÞring og er i modus for Ä ta inn ny kunnskap. Filmpremieren kan knyttes opp imot verdensdagen for psykisk helse 10. august, som markeres i ukene fÞr selve dagen.
Sluttrapport
Bakgrunn, mÄlsetting og metode
Sinne sÞrger for at vi kan stÄ opp for oss selv, sette grenser og beskytte oss mot trusler og urett. Men sinne kan ogsÄ vise seg som avvisende raseri, skriking, biting, slag og spark. Sinne og aggresjon hos barn fÞrer til enorm bekymring hos foreldrene og det er stor forespÞrsel etter kunnskap og rÄd. NÞkkelen ligger i Ä forstÄ hvordan sinne virker og at det ofte ligger sÄrbare fÞlelser bak aggressiv atferd. Et rasende barn er ofte flau eller skamfull og sinne kan vÊre et uttrykk for sorg, ensomhet eller redsel. De voksne trenger Ä bli oppmerksomme pÄ hvilke fÞlelser den voldsomme atferden vekker i dem selv, og hvordan de kan jobbe med fÞlelser som hindrer dem i det viktige arbeidet med Ä vÊre der for barnet pÄ en god mÄte uten Ä bli aggressiv tilbake. à ha et godt forhold til sinne kan forebygge psykiske vansker, noe som er viktig for RÄdet. Det finnes fÄ foreldreveiledningsfilmer som tematiserer sinte barn og voksne, som vi trenger mer tilgjengelig kunnskap om. Vi har produsert en animert foreldreveiledningsfilm pÄ 6 minutter som tar for seg hvordan en forelder kan forstÄ og forholde seg til sinne og aggresjon hos barna sine pÄ 3 og 6 Är. Filmen skal appellere til foreldre. I filmen fÄr man presentert fakta og se en gjenkjennbar episode der to lite barn blir sinte, med pÄfÞlgende gode rÄd. Det teoretiske utgangspunktet er emosjonsfokusert ferdighetstrening for foreldre (EFST) og Pangsepp, Tomkins, Nathenson og Greenbergs forstÄelse av sinne.
GjennomfĂžring
GjennomfĂžringen gikk noksĂ„ i trĂ„d med den opprinnelige planen bortsett fra at filmen ble lenger enn opprinnelig tenkt. for Ă„ hente inn kostnaden ved Ă„ lage en lengre film, ble animasjonen enklere – men jeg synes den endte opp med Ă„ bli veldig bra likevel. RĂ„det og en fokusgruppe pĂ„ 4 foreldre har lest igjennom manus og gitt tilbakemelding pĂ„ en tidlig utgave av filmen. Innspillene deres var verdifulle og hevet nivĂ„et pĂ„ det endelige resultatet. Jeg hadde opprinnelig en fokusgruppe pĂ„ 6 personer som planlagt, men to av foreldrene endte opp med ikke Ă„ gi tilbakemelding nĂ„r manus ble sendt ut, og jeg Ăžnsket ikke Ă„ purre pĂ„ dem. Jeg valgte av tidshensyn ikke Ă„ hente inn 2 nye i gruppen til tross for at det var mange som tok kontakt og Ăžnsket Ă„ vĂŠre med i fokusgruppen nĂ„r jeg la ut informasjon om den pĂ„ facebook. Seks kollegaer som er foreldre leste ogsĂ„ igjennom manuset.
Resultater og virkninger
SÄ langt har filmen 16.693 visninger pÄ Youtube. Den ble lansert 25.09.23. Jeg skal jobbe mer med markedsfÞring fremover. Jeg har fÄtt mange hyggelige tilbakemeldinger. Den fineste til nÄ var fra et foreldrepar med to sinte barn, som sÄ filmen og sa at det endret hele familiedynamikken. Det var nytt for foreldrene at de kunne ta ansvar og si unnskyld for noe som lÄ tilbake i tid, og at gamle sÄr kan gjÞre det vanskelig Ä komme i posisjon til Ä gi omsorg, som Ä validere sinne og sette gode grenser for utagerende atferd. Med denne nye kunnskapen hadde faren spesielt tatt ansvar for og sagt unnskyld for en vanskelig periode som lÄ tilbake i tid hvor han hadde vÊrt fysisk og psykisk utilgjengelig for barna. det fÞrte til en Þkt nÊrhet og mer samarbeidsvillige barn, som det var plutselig var lettere Ä validere og sette grenser for. Filmen er blant annet tatt inn i verktÞykassen hos FUS barnehager og hos Alternativ til vold. Dere kan se filmen her: https://youtu.be/w0SIBIPhJMo?si=c6ChYJMbWZwvLuNk