Animasjonsfilm sinte barn og sinte voksne

I samarbeid med

SĂžknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Sinne sĂžrger for at vi kan stĂ„ opp for oss selv, sette grenser og beskytte oss mot trusler og urett. Men sinne kan ogsĂ„ vise seg som avvisende raseri, skriking, biting, slag og spark. Sinne og aggresjon hos barn fĂžrer til enorm bekymring hos foreldrene og det er stor forespĂžrsel etter kunnskap og rĂ„d. Hva er sinne? Hvorfor er fĂžlelsen sĂ„ krevende? Hva trenger et barn som truer og er mĂžrk i blikket? Hvordan kan selv de mest resignerte foreldrene fĂ„ troen tilbake pĂ„ at de kan mestre sinne hos barnet sitt? NĂžkkelen ligger i Ă„ forstĂ„ hvordan sinne virker og at det ofte ligger sĂ„rbare fĂžlelser bak aggressiv atferd. Et rasende barn er ofte flau eller skamfull og sinne kan vĂŠre et uttrykk for sorg, ensomhet eller redsel. De voksne trenger Ă„ bli oppmerksomme pĂ„ hvilke fĂžlelser den voldsomme atferden vekker i dem selv, og hvordan de kan jobbe med fĂžlelser som hindrer dem i det viktige arbeidet med Ă„ vĂŠre der for barnet pĂ„ en god mĂ„te uten Ă„ bli aggressiv tilbake. Sinne er en fĂžlelse som har et dĂ„rlig rykte. Vi Ăžnsker ogsĂ„ Ă„ minne folk pĂ„ hvorfor sinne er en viktig fĂžlelse. Å ha et godt forhold til sinne kan forebygge psykiske vansker, noe som er viktig for RĂ„det. Det finnes fĂ„ foreldreveiledningsfilmer som tematiserer sinte barn og voksne, som vi trenger mer tilgjengelig kunnskap om.

Aktivitet/tiltak/metode

Vi skal produsere en animert foreldreveiledningsfilm pÄ 3-4 minutter som tar for seg hvordan foreldre kan forstÄ og forholde seg til sinne og aggresjon hos barn i alderen 2-6 Är og seg selv. Filmen skal appellere til de voksne, og inneholde animerte mennesker og ikke dyr, som i Alfred & Skyggen-filmene, som ogsÄ er utviklet av prosjektleder og appellerer til bÄde barn og voksne. I filmen vil man fÄ presentert fakta og se en gjenkjennbar episode der et lite barn blir sint, med pÄfÞlgende gode rÄd. Det teoretiske utgangspunktet er emosjonsfokusert ferdighetstrening for foreldre (EFST) og Pangsepp, Tomkins, Nathenson og Greenbergs forstÄelse av sinne. Sentrale tema Hva er sinne? NÄr blir sinne et problem? Forskjellen pÄ sinne og aggresjon Bekrefte fÞlelsen og sette grenser for atferden Viktigheten av Ä si unnskyld Foreldrenes fÞlelser inn? MÄlgruppen er foreldre og andre omsorgspersoner, sekundÊrt ansatte i barnehage/helsestasjon. Prosjektet skal mÄles pÄ antall filmvisninger pÄ YouTube/Facebook. Filmene underveisevalueres av foreldrefokusgruppen, som evaluerer manus og filmproduksjonen og gir innspill pÄ om filmen treffer mÄlgruppen og er nyttig og forstÄelig. EtterpÄevaluering: Prosjektleder vil invitere folk til Ä gi Äpne skriftlige tilbakemeldinger pÄ filmen i en periode etter filmpremieren. Ikke relevant Ä gjÞre vurderinger av sikkerheten til deltakerne, personvernhensyn og andre etiske vurderinger. For Ä fortette informasjonen pÄ 3-4 minutter, vil vi sÞrge for at filmens animerte innhold og fortellerstemme utfyller hverandre. Da fÄr vi mye budskap pÄ kort tid. En utfordring er et lavt budsjett, men vi har god erfaring med Ä bruke en skuespiller til flere stemmer og Wemake har mye erfaring med Ä fÄ mye innhold inn pÄ kort tid. Prosjektleder har lang erfaring med Ä lage animerte filmer. En siste utfordring er Ä gjÞre filmen relevant for flest mulig foreldre ved at de kan gjenkjenne situasjonen som presenteres og det lÞser vi med god brukermedvirkning.

Antall deltakere

0

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Vi forventer at foreldre vil fĂ„ gode konkrete rĂ„d de lett kan bruke i hverdagen. HĂ„pet er at foreldre skal fĂ„ en utvidet forstĂ„else av hva sinne er, hva fĂžlelsen ofte skjuler av emosjonell smerte og hvilke problemer barna og de voksne prĂžver Ă„ lĂžse nĂ„r de blir sinte, slik at foreldrene fĂ„r Ăžkt empati med barna og seg selv. Da vil foreldrene i stĂžrre grad klare Ă„ mĂžte barna med nysgjerrighet og varme fremfor aggresjon og avvisning i retur, og de vil bli mindre selvkritiske og skamfulle. En forelder som er hĂžy pĂ„ selvmedfĂžlelse og empati vil vĂŠre klokere i mĂžtet med barnet og det er mer sannsynlig at de klarer Ă„ bruke den omsorgskompetansen de allerede har. Foreldrene skal fĂ„ konkrete rĂ„d til hva de kan gjĂžre i vanskelige situasjoner, slik at de har flere strategier Ă„ velge mellom. Det forventes at filmen ogsĂ„ vil vĂŠre nyttig for ansatte i barnehager. Den kan formidles som et verktĂžy til foreldre pĂ„ helsestasjonen. Filmen som har en aksepterende holdning ovenfor sinne, vil vĂŠre et bidrag til Ă„ pĂ„virke tidsĂ„nden i samfunnet enda mer i retning av at fĂžlelser er viktige. Alene er kanskje ikke innvirkningen pĂ„ samfunnet sĂ„ stor (med mindre den gĂ„r viralt), men summen av mange smĂ„ bidrag fĂ„r en langtidseffekt pĂ„ hvordan vi snakker om fĂžlelser og atferd. Filmen har lang levetid og kan nĂ„ mange og er et godt virkemiddel for Ă„ hjelpe foreldre og barn til Ă„ fĂ„ det litt tryggere og rikere sammen. Å skape trygge, utforskende og empatiske barn sikrer et godt samfunn. Vi forventer at filmen vil fĂ„ ca. 40.000 visninger pĂ„ Youtube fĂžrste Ă„ret og nĂ„ ut til et par hundre tusen foreldre, da vi regner med at filmen vil bli vist i flere store fora. GĂ„r filmen viralt har den enda stĂžrre potensiale.

Plan for gjennomfĂžring

Plan for gjennomfÞring: 21.11.22 Oppstart av prosjektet i regi av prosjektleder og RÄdet 20.12.22 Fokusgruppen er opprettet av prosjektleder 01.02.23 FÞrsteutkast til filmmanus er skrevet av prosjektleder 15.04.23 Foreldrefokusgruppen, RÄdet og faglige veiledere har lest og gitt tilbakemelding pÄ manus 01.06.23 Oppdatert manus leveres til filmselskapet 01.07.23 Filmmanuset lÄses for produksjon og filmselskapet har laget storyboard og de fÞrste skissene til karakterer. Skuespillere er rekruttert til innspilling av stemmene. 01.09.23 Filmen er grovprodusert av filmselskapet i regi av prosjektleder. Foreldrefokusgruppen har gitt tilbakemelding pÄ filmen. 15.09.23 Filmen er ferdigstilt. 20.09.23 Filmen er tekstet. 25.09.23 Filmpremiere 01.11.23 Intensiv promotering av filmen fra september til november. Se punkt 2.2.1. Prosjektleder har erfaring med Ä utvikle animerte filmer og vet hvor lang tid det tar. Det passer bra Ä ha premiere en liten stund etter barnehageoppstart, nÄr de ansatte og foreldre er ferdig med innkjÞring og er i modus for Ä ta inn ny kunnskap. Filmpremieren kan knyttes opp imot verdensdagen for psykisk helse 10. august, som markeres i ukene fÞr selve dagen.

Sluttrapport

Bakgrunn, mÄlsetting og metode

Sinne sĂžrger for at vi kan stĂ„ opp for oss selv, sette grenser og beskytte oss mot trusler og urett. Men sinne kan ogsĂ„ vise seg som avvisende raseri, skriking, biting, slag og spark. Sinne og aggresjon hos barn fĂžrer til enorm bekymring hos foreldrene og det er stor forespĂžrsel etter kunnskap og rĂ„d. NĂžkkelen ligger i Ă„ forstĂ„ hvordan sinne virker og at det ofte ligger sĂ„rbare fĂžlelser bak aggressiv atferd. Et rasende barn er ofte flau eller skamfull og sinne kan vĂŠre et uttrykk for sorg, ensomhet eller redsel. De voksne trenger Ă„ bli oppmerksomme pĂ„ hvilke fĂžlelser den voldsomme atferden vekker i dem selv, og hvordan de kan jobbe med fĂžlelser som hindrer dem i det viktige arbeidet med Ă„ vĂŠre der for barnet pĂ„ en god mĂ„te uten Ă„ bli aggressiv tilbake. Å ha et godt forhold til sinne kan forebygge psykiske vansker, noe som er viktig for RĂ„det. Det finnes fĂ„ foreldreveiledningsfilmer som tematiserer sinte barn og voksne, som vi trenger mer tilgjengelig kunnskap om. Vi har produsert en animert foreldreveiledningsfilm pĂ„ 6 minutter som tar for seg hvordan en forelder kan forstĂ„ og forholde seg til sinne og aggresjon hos barna sine pĂ„ 3 og 6 Ă„r. Filmen skal appellere til foreldre. I filmen fĂ„r man presentert fakta og se en gjenkjennbar episode der to lite barn blir sinte, med pĂ„fĂžlgende gode rĂ„d. Det teoretiske utgangspunktet er emosjonsfokusert ferdighetstrening for foreldre (EFST) og Pangsepp, Tomkins, Nathenson og Greenbergs forstĂ„else av sinne.

GjennomfĂžring

GjennomfĂžringen gikk noksĂ„ i trĂ„d med den opprinnelige planen bortsett fra at filmen ble lenger enn opprinnelig tenkt. for Ă„ hente inn kostnaden ved Ă„ lage en lengre film, ble animasjonen enklere – men jeg synes den endte opp med Ă„ bli veldig bra likevel. RĂ„det og en fokusgruppe pĂ„ 4 foreldre har lest igjennom manus og gitt tilbakemelding pĂ„ en tidlig utgave av filmen. Innspillene deres var verdifulle og hevet nivĂ„et pĂ„ det endelige resultatet. Jeg hadde opprinnelig en fokusgruppe pĂ„ 6 personer som planlagt, men to av foreldrene endte opp med ikke Ă„ gi tilbakemelding nĂ„r manus ble sendt ut, og jeg Ăžnsket ikke Ă„ purre pĂ„ dem. Jeg valgte av tidshensyn ikke Ă„ hente inn 2 nye i gruppen til tross for at det var mange som tok kontakt og Ăžnsket Ă„ vĂŠre med i fokusgruppen nĂ„r jeg la ut informasjon om den pĂ„ facebook. Seks kollegaer som er foreldre leste ogsĂ„ igjennom manuset.

Resultater og virkninger

SÄ langt har filmen 16.693 visninger pÄ Youtube. Den ble lansert 25.09.23. Jeg skal jobbe mer med markedsfÞring fremover. Jeg har fÄtt mange hyggelige tilbakemeldinger. Den fineste til nÄ var fra et foreldrepar med to sinte barn, som sÄ filmen og sa at det endret hele familiedynamikken. Det var nytt for foreldrene at de kunne ta ansvar og si unnskyld for noe som lÄ tilbake i tid, og at gamle sÄr kan gjÞre det vanskelig Ä komme i posisjon til Ä gi omsorg, som Ä validere sinne og sette gode grenser for utagerende atferd. Med denne nye kunnskapen hadde faren spesielt tatt ansvar for og sagt unnskyld for en vanskelig periode som lÄ tilbake i tid hvor han hadde vÊrt fysisk og psykisk utilgjengelig for barna. det fÞrte til en Þkt nÊrhet og mer samarbeidsvillige barn, som det var plutselig var lettere Ä validere og sette grenser for. Filmen er blant annet tatt inn i verktÞykassen hos FUS barnehager og hos Alternativ til vold. Dere kan se filmen her: https://youtu.be/w0SIBIPhJMo?si=c6ChYJMbWZwvLuNk

Prosjektleder

Anne Hilde VassbĂž Hagen

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Animasjonsfilm sinte barn og sinte voksne
Organisasjon
RĂ„det for psykisk helse
Org.ledd
Psykolog Anne Hilde VassbĂž Hagen
BelĂžp Bevilget
2022: kr 20 000, 2023: kr 380 000
Startdato
21.11.2022
Sluttdato
01.11.2023
Status
Under gjennomfĂžring