Helseveileder for elever med innvandrerbakgrunn i voksenopplæringen

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Prosjektsammendrag

Det er et behov for personer med helsefaglig kompetanse i voksenopplæringen. Oslo Voksenopplæring har omtrent 7000 elever, de aller fleste har innvandrer- eller flyktningbakgrunn. Innvandrere og flyktninger har en høyere risiko for psykisk sykdom enn befolkningen ellers (Spilker et al., 2022). Samtidig mottar de mindre hjelp fra det offentlige helsevesenet enn befolkningsprosenten skulle tilsi (Spilker et al., 2022). Flere flyktninger som strever psykisk har store problemer med konsentrasjon og hukommelse i undervisningssituasjoner (Opaas, 2019). Ansatte i skolen erfarer at elever som strever psykisk ofte har mye fravær. Dette går ut over livskvaliteten og fremtidsutsiktene. Fravær kan medføre at voksne innvandrere ikke oppnår formell kompetanse, som igjen kan gjøre det vanskeligere å få en varig tilknytning til arbeidslivet. Retten til skolehelsetjeneste opphører for voksne over 20 år, og voksenopplæringen har dermed ikke tilbud om helsesykepleier. Voksne elever må be om hjelp via fastlege på lik linje med alle voksne i samfunnet. Mange av våre elever forteller oss at de synes det er vanskelig å navigere og få riktig hjelp i det norske helsevesenet. Flere studier peker på tillit og relasjoner som avgjørende for brukermedvirkning fra minoritetspersoner i helsespørsmål (Jakobsen & Spilker, 2020). Psykiske vansker kan gi somatiske plager, og vi har elever som sier at de kun har fått smertelindrende medisin fra fastlegen, samtidig som de kan ha fortalt læreren om traumatiske opplevelser og hvordan de påvirker deres liv. Lærere vil hjelpe, men mangler kompetanse. Det er en «missing link» mellom elever som strever psykisk og ansatte i skolen som ønsker å hjelpe. Tiltaket «Helseveileder i voksenopplæringen» skal være et bindeledd mellom lærere som vil hjelpe og elever som trenger hjelp. Helseveileder vil både jobbe med kompetanseheving for elever og lærere, og med veiledning av elever. Kompetansehevingen vil foregå gjennom et undervisningsopplegg om psykisk helse som bygger på Helseetatens materiell «Sunn start», for mottak. Undervisningsopplegget vil prøves ut på Rosenhof i samarbeid med skolens elevråd og erfaringskonsulenter. Veiledningen vil foregå på individ og gruppe-nivå. Målet er at helseveileder gjennom samtaler med elever kan identifisere hva slags type hjelp eleven trenger, og peke videre til riktig instans. I noen tilfeller kan det være tilstrekkelig å opplyse om Skeiv verden og vise på kart hvor deres kafé ligger, i andre tilfeller kan det være aktuelt å øve på samtale med fastlege og hvordan man kan sette ord på hva som plager en. I prosjektperioden er rollen som helseveileder tiltenkt en pedagog som er ansatt i Oslo VO Rosenhof som også har utdanning og erfaring som sykepleier. Gjennom prosjektperioden på to år vil vi jobbe for at tiltaket blir videreført. Målet er at helseveileder blir et fast tilbud og at helsefagarbeidere, gjerne med egen erfaring av å være nye i Norge, kan søke seg til rollen som helseveileder i voksenopplæringen.

Prosjektleder

Ingebjørg Lundevall

Detaljer
Program
Utvikling (2024)
Prosjektnavn
Helseveileder for elever med innvandrerbakgrunn i voksenopplæringen
Organisasjon
Rådet for psykisk helse
Beløp Bevilget
2024: kr 222 000, 2025: kr 440 000, 2026: kr 237 000
Startdato
01.08.2024
Sluttdato
01.11.2026
Status
Under gjennomføring