Hverdags-e-læring for barn med utviklingshemning

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Normalt fungerende barn lærer mye om hvordan dagliglivets aktiviteter foregår ved å se hvordan det gjøres av familiemedlemmer, andre voksne og venner. Mange barn med utviklingshemning har store lærevansker, også for slike aktiviteter. De er også ofte mindre sammen med normalt fungerende jevnaldrende enn andre. De får mye hjelp av foreldrene, ikke minst til daglig stell og fritidsaktiviteter. Ofte sliter de med hygiene, vennskap, sosial fungering og selvstendighet, ikke minst når de blir voksne. Filmer, bilder og enkle tekster med opplesning er viktig for mennesker med utviklingshemning. Nettressurser for ungdom og voksne med slike virkemidler er laget av Karde i samarbeid med NFU. De dreier seg om diverse områder i dagliglivet, se www.karde.no/produkter/e-laering. Nå har NFU etterlyst e-læringsressurser for barn i skolealder. Vi har undersøkt og ikke funnet et lignende tilbud. Med forenkling og tilpassing kan noe av det Karde har laget, brukes av barn. I tillegg trengs nytt stoff. Det søkes derfor om midler til å produsere egen e-læring for barn med utviklingshemning, for sambruk med foreldre. Det er bl.a. påpekt behov innen hygiene (som håndvask, tannpuss), kosthold/matvaner, sosial kompetanse (f.eks. vennskap), holde orden, trygghet (inkl. overgrep) og barns rettigheter.

Aktivitet/tiltak/metode

A) Fokusgruppe/workshop med foreldre hos NFU Trondheim, basert på semistrukturert temaguide om deres barns utfordringer, motivasjonsfaktorer for bruk av digitale ressurser, og hva foreldre trenger for å utnytte e-læring optimalt. B) Digital anonym spørreundersøkelse blant medlemmer i NFU om tilsvarende tematikk. C) Kravspesifikasjon for e-læringsløsningen. D) www.jegkanogvil.no produseres. Noe innhold hentes fra Kardes eksisterende e-læringsressurser, og det skal tilpasses barn. Det produseres også nytt stoff, bl.a. korte videoer med forenklet innhold, enkle tegneserier og nedlastbare ASK-plakater. Tale og digitale piktogrammer for tekster legges til. Foreldre får diverse veiledere. E) Forledre med barn i workshop hos NFU Trondheim pørvebruker www.jegkanogvil.no. innhold, layout, funksjonalitet og navigering. Etterpå bruker foreldrene løsningen hjemme med sine barn i 1 mnd, noterer evt. problemer/uklarheter og besvarer et skjema med tilbakemeldinger. F) Nødvendige forbedringer og justeringer av hele www.jegkanogvil.no. G) E-læringsløsningen lanseres bredt. Styringsgruppen med sentrale personer fra NFU og Karde (to fra hver), møtes to ganger. MÅLGRUPPE: Primært: Barn (6–16 år) med moderat/mild grad av utviklingshemning og deres foreldre. Sekundært: Lærere i grunnskolen. PERSONVERN, ETIKK: Prosjektleder dr. Hellman er Kardes personvernombud (reg. hos Datatilsynet). Hun kjenner målgruppen godt og er ansvarlig for etisk gjennomføring av prosjektet og ivaretakelsen av norske GDPR-bestemmelser. MÅLOPPNÅELSE/EVALUERING: Lansert www.jegkanogvil.no med ca. 10 temaer, sluttspørring av foreldre i avslutningsfasen av prosjektet, dokumentasjon av styringsmøter og formidling. UTFORDRINGER: Rekruttering. Imøtegås med honorering av fokusgruppedeltakelse. Ved lavt respons i spørreundersøkelsen brukes Kardes kontaktnett. Drop-outs: Imøtegås vha. god informasjon, mulighet til digital deltakelse, og rask re-rekruttering. Web-tekniske problemer unngås ved kontinuerlig testing.

Antall deltakere

150

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

En gratis og reklamefri e-læringsressurs vil være en god hjelp til barn med utviklingshemning og deres foreldre. Barna vil høyst sannsynlig bli motiverte og lære lettere av å bruke alderstilpasset e-læring, ikke minst av å se andre barn/ungdommer gjøre det de skal lære, på film. I tillegg vil nedlastbare “instruksjonsplakater” med bildeserier kunne gi ytterligere støtte der det digitale ikke alltid er ønskelig eller mulig å bruke. I vår brukermedvirkning har det også kommet fram at foreldre som “instruktører som maser og terper” kan øke konfliktnivået mellom dem og barna. Et nøytralt virkemiddel (e-læring) kan løse opp i denne floken i noen familier. Med andre ord, det kan være bedre å motta instruksjoner av andre enn egne foreldre. Videre, oppnådd læring kan være en god hjelp til at barnet utvikler gode vaner. Gode vaner opparbeidet som barn kan forebygge problemer når de blir eldre. Hjelpebehovet kan bli mindre når de en dag skal bo i egne leiligheter og få kommunale helse- og omsorgtjenester som unge voksne og voksne. Det å mestre aktiviteter selv, ikke minst innen personlig hygiene, er viktig for god selvstendighet, selvtillit og sosiale relasjoner. Det vil være godt for foreldrene å ha en slik ressurs å støtte seg til, både for å minnes om hva også barn med utviklingshemning bør lære å gjøre selv, og som en støtte og avlasting i hverdagssituasjoner. I det pågående prosjektet ‘Bruk av eksisterende e-læring i tjenestetyting’ (Dam) har utvidelsen av e-læringsressurser til å dekke barnas opplæringsbehov kommet fram som en “potent” mulighet for å få til merbruk av ressursene. Dette fordrer omarbeidelse av eksisterende e-læringsstoff fra “voksenstil og -budskap” til den nye målgruppen: barn i grunnskolealderen.

Plan for gjennomføring

Våren 2024 undersøkes brukernes behov og ønsker vha. fokusgrupper og en spørreundersøkelse (pluss noen egne undersøkelser av digitalt innhold for barn). Vi utvikler temaguider og et spørreskjema i et digitalt verktøy. NFU og Karde rekrutterer deltakere. Karde gjennomfører aktivitetene sammen med NFUs medlemmer i Trondheim. Resultatene blir systematisert til en kravspesifikasjon av temaer og pedagogisk/didaktiske virkemidler som www.jegkanogvil.no skal dekke. I mai-juni 2024 legger Karde grunnlaget for den tekniske løsningen av www.jegkanogvil.no, inkl. valg av programvare bl.a. for produksjon av enkle tegneserier og bruken av piktogrammer. Vi lager løsningen på WordPress-plattformen på en responsiv web-mal. Dette sikrer at den vises like elegant på alt sluttbrukerutstyr (nettbrett, mobil, PC/Mac). Storyboards for filmer blir utformet og “skuespillere” rekruttert (helst barn med utviklingshemning i riktig alder lokalt i NFU). Med start i august 2024 gjøres filmopptak, produksjon av “super-lettleste” tekster og div. støttemateriell som foto, tegneserier og ASK-plakater – alt om temaer som kravspesifikasjonen definerer. E-læringsfilmene plasseres på den reklamefrie tjenesten Vimeo. Senhøsten 2024 blir resultatene endelig kvalitetssikret gjennom brukermedvirkning (barn og foreldre). Det er viktig å sikre relevansen, forståeligheten og brukbarheten av www.jegkanogvil.no. Her bruker vi brukerobservasjoner og standardiserte analyseinstrumenter (‘usability evaluation metrics’). Påkrevde endringer blir implementert i feb-april 2025. Styringsgruppemøter i mai-juni 2024 og januar 2025. Fire ekspertkonsultasjoner. Formidling kommer godt i gang straks i begynnelsen av prosjektet og pågår ila. hele prosjektet. Synlig lansering av www.jegkanogvil.no i april 2025 av NFU og Karde.

Prosjektleder

Riitta Anneli Hellman

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Hverdags-e-læring for barn med utviklingshemning
Organisasjon
Norsk Forbund for Utviklingshemmede
Beløp Bevilget
2024: kr 320 000, 2025: kr 80 000
Startdato
13.05.2024
Sluttdato
12.05.2025
Status
Under gjennomføring