Juniorpodden
SĂžknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Ideen om Juniorpodden kom til etter at NygÄrd var radioprogramleder i Skolefri Live pÄ NRK Super, med tilhÞrende chat for lytteren under programmet. Som homofil, indiskadoptert og med et flytende kjÞnnsuttrykk valgte NygÄrd Ä vÊre Äpen med barna som lyttet om sin identitet. Hun skulle raskt oppleve at barna ikke bare brant inne med spÞrsmÄl om hennes «annerledeshet», men ogsÄ Äpnet seg om sin egen identitet og stilte spÞrsmÄl de trengte svar pÄ. Slik Äpenbarte det seg et behov: barn har mange spÞrsmÄl som de ikke tÞr Ä snakke med foreldrene sine om. Derfor vil vil lage en rÄdgivningspodkast.
MĂ„lsetting for prosjektet
At barn skal bli bedre rustet til Ä mestre sine liv gjennom lÊring og refleksjon om temaer som angÄr barna, gjennom en tilgjengelig, kvalitetssikret og trygg plattform. Vi Þnsker Ä fjerne stigma rundt tematikk som kan vÊre vanskelig for barn Ä snakke om. Vi Þnsker Ä speile mangfoldet blant barna.
MĂ„lgruppe
Alle barn mellom 12-15 Ă„r med landsomfattende geografisk spredning. Vi Ăžnsker at innholdet skal vĂŠre like relevant for Ahmed (12) i Nord og Tarjei (15) i SĂžr.
Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ
50000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomfĂžring av prosjektet
Juniorpodden skal vÊre en rÄdgivningspodkast fordelt pÄ 20 temabaserte episoder som barna selv fÄr bestemme- og stemme pÄ sosiale medier. Podkasten skal vÊre for alle barn i mÄlgruppen i hele Norge- og speile mangfoldet i samfunnet. Gjennom deltagelse og kommunikasjon med podkasten pÄ sosiale medier (Instagram) skal barna fÞle eierskap til podkasten og at de selv styrer innholdet i episodene. PÄ denne mÄten fÄr vi et unik innblikk i hva barna er opptatt av- og har behov for Ä lÊre mer om. Hver uke er det nye gjester og eksperter i podkasten som besvarer utvalgte spÞrsmÄl fra barna i henhold til ukens tematikk. Gjestene varierer fra kjendis-eksperter som eksempelvis Helsesista til psykologer og andre fageksperter ansatt i BlÄ Kors, Redd Barna eller andre fagorganisasjoner. Hver uke er det et nytt tema som eksempelvis spenner seg fra seksualitet og helse til rus og vanskelige temaer det ofte kan vÊre utfordrende for barn Ä snakke om. Podkasten har et Þnske om Ä fungere som digitale, trygge storesÞsken der ingenting er flaut og alt er lov.
Fremdriftsplan for prosjektet
Vi vil ha oppstartsmÞte for prosjektet i januar 2020 og vil produsere og publisere 4 episoder i mÄneden (en hver uke) frem til utgangen av mai 2020 med et hÄp om at podkasten dekker et behov og kan viderefÞres i fremtiden. Vi vil underveis i hele publiseringsperioden lÞpende evaluere prosjektet gjennom spÞrreundersÞkelser pÄ Instagram. IlÞpet av juni 2020 skal vi ta en endelig evaluering av prosjektet i sin helhet og mÄloppnÄelse.
Sluttrapport
MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet
MÄlsetting: skape et pilotprosjekt der vi kunne utforske hva ungdommene Þnsket seg i podkast-universet. Bakgrunn og mÄlgruppe: Mange barn i mÄlgruppen 12-15 Är har spÞrsmÄl om egen identitet, tanker, fÞlelser og liv som de ikke nÞdvendigvis tÞr spÞrre foreldrene sine om eller andre voksne. Vi ville derfor lage et rÄdgivningsprogram der de kunne stille spÞrsmÄl hvor ingenting er flaut og alt er lov.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)
VÄr mÄlsetting var Ä nÄ ut til 50000 ungdommer med podcasten. Podcasten har idag blitt lyttet til rundt 10000 ganger. Vi opplever at podcastunierset fremdeles ikke har truffet ungdom, men med pilotprosjektet har vi fÄtt gode erfaringer for hvordan vi kan nÄ ut til ungdom i stÞrre grad med utvikling av podcastepisoder videre.
Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet
7663
ProsjektgjennomfĂžring/Metode
Prosjektet har blitt gjennomfÞrt med Rubicon som produksjonsselskap med innspilling i studio. Her har vi, programledere og produsent, arbeidet tett med bÄde planlegging og gjennomfÞring. PÄ tross av Covid-19 og noen utfordrende mÄneder fikk vi gjennomfÞrt fysiske innspillinger med alle gjester, med smittevern i hÞysetet og fokus pÄ avstand. I fire episoder med tematikk om alkohol og gaming har BlÄ Kors vÊrt behjelpelige med fagkunnskap og bisto oss med Ä besvare spÞrsmÄl pÄ en stÞdig og profesjonell mÄte. I alle resterende episoder har vi hatt med oss vÄr egen ekspert, Doktor Nils, som er godt kjent blant ungdom og unge voksne i Norge, blant annet gjennom seksualprogrammet Juntafil pÄ NRK P3. Dette har gitt oss stÞdig fagkompetanse gjennom hele prosjektperioden.
Resultater og resultatvurdering
Konkrete mÄlte resultater er 7663 lyttere i mÄlgruppen. Det er ikke mulig Ä fastslÄ hundre prosent hvor stor geografisk spredning vi har oppnÄdd. Den mest nedlastede episodene er sex-episodene «Hvor gammel bÞr en vÊre nÄr en mister jomfrudommen?» og «Hva betyr det egentlig Ä ha sex?» med 10.002.
Oppsummering og videre planer
Vi har opplevd at det er vanskelig Ä nÄ ungdommer pÄ podkastplattformen pÄ grunn av at den bÄde er mindre kjent for mÄlgruppa i kombinasjon med at kun presenteres auditivt. Unge i dag er vant til flere sanseinntrykk nÄr de lytter og ser innhold derfor er dette nyttig erfaring til videre arbeid som viser oss at det kan vÊre lurt Ä tenke mer visuelt enn vi har gjort i sesong 1. SÄledes har denne sesongen fungert som en slags pilotsesong. BÄde programledere og produsent har erfaring med bÄde TV- og radioarbeid og vi har brukt den kunnskapen inn mot arbeidet med Tretten. Slik har vi oppnÄdd ny kun