Kjenn din rett til voksenopplæring

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Synshemmede over skolepliktig alder har krav på voksenopplæring, og i følge opplæringsloven § 4A-2 har de også krav på spesialundervisning. I et brev til Utdanningsdirektoratet 7. juni 2018 slo Kunnskapsdepartementet fast at Opplæringsloven og kommunenes opplæringsplikt også omfatter grunnleggende digitale ferdigheter i smartteknologi. Smarttelefonen er i dag det viktigste hjelpemiddelet for blinde og svaksynte. Med loven i hånd burde de fått denne type opplæring, men henvendelser fra synshemmede som kontakter oss og henvendelser gjort til alle landets kommuner, viser at flertallet av kommunene ikke har et slikt opplæringstilbud og at ingen av landets kommuner informerer om denne rettigheten. Sist men ikke minst mangler det synsfaglig kompetanse i store deler av landet (Fuglerud et al 2023). Erfaringer viser også at kommuner gir avslag på opplæring med begrunnelse om kommunen ikke har synsfaglig kompetanse. Dette er et klart brudd på Opplæringsloven og et slikt avslag krever oppfølging i form av en anke, noe kommunene heller ikke gir bistand til. Prosjektet har som formål å øke synshemmedes tilgang til voksenopplæring i sin hjemkommune. Herunder, spre informasjon, bistå med oppfølging av vedtak, deriblant eventuelle anker, og veilede kommunale voksenopplæringer på synsfaglighet.

Aktivitet/tiltak/metode

Hovedaktiviteten er å veilede og bistå synshemmede i søknadsprosessen. Dette innebærer å motivere synshemmede til å ta i bruk teknologi, veiledning på mulighetene teknologien gir samt hva man kan søke opplæring i. I forkant er det behov for en kartlegging av søkernes behov og ønsket læringsutbytte, søknad til og samhandling med kommuneansatte (voksenopplæringen og PPT) samt at eventuelle avslag må følges opp. For å komme i kontakt med lokale med synsnedsettelser skal organisasjonens fylkeslag involveres i arbeidet. Å finne riktig søknadsinstans og få oversikt over prosessen i hver kommune er også en av prosjektets aktiviteter. Målgruppen er synshemmede i voksen alder og ansatte i kommunal forvaltning og kommunale voksenopplæringer. Prosjektet er lett å måle med dokumentasjon av antall henvisninger sendt, og antall samhandlinger gjort (digitalt, telefonisk eller fysisk oppmøte) med både søkere og kommuneansatte. Fremdrift vil evalueres av prosjektgruppen en gang i kvartalet og prosjektet avsluttes med en rapport som skal presenteres for Kommunenes Sentralforbund (KS) Norges Blindeforbund har systemer for å ivareta personsensitive opplysninger, så både kommunikasjon med deltakere og kommunene samt lagring av data blir ivaretatt innenfor GDPR. Vi innhenter samtykke fra søkeren for å bistå med søknader. Den største utfordringen vil være tilgang til synsfaglig opplæringskompetanse. Her samarbeider vi nå med våre Syn- og mestringssentre for å frigjøre kapasiteten til flere av våre likepersoner som underviser i IKT, slik at disse kan ta oppdrag for kommunene.

Antall deltakere

500

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Det er en forutsetning at man vet at en rettighet finnes for å kunne benytte seg av den og det er en forutsetning at man vet hvordan man får tilgang til denne rettigheten. Prosjektet skal sikre at blinde og svaksynte får den opplæringen i grunnleggende digitale ferdigheter som er hjemlet i Opplæringsloven. Ved å få opp søkerantallet til de kommunale voksenopplæringene vil vi synliggjøre behovet og dermed “tvinge” kommunene til å anskaffe seg synsfaglighet. Dette igjen vil danne grunnlaget for å bygge opp kommunale kompetansemiljø for synsfaglig IKT-undervisning. Det vil bidra til at flere synshemmede får tilgang til opplæring som igjen hindrer unødvendig digitalt utenforskap i samfunnet. Det vil også føre til at personer som mister synet raskere vil få tilgang til undervisning for å hindre at de faller utenfor samfunnet slik de ofte gjør nå. Teknologien er nøkkelen til synshemmedes tilgang til deltakelse i samfunnet, de må bare få opplæring i hvordan bruke den. En annen virkning vil være at etter hvert som kommunene får behov for synsfaglig kompetanse så vil også potensielt flere synshemmede komme i jobb. Et viktig prinsipp for IKT-opplæring til synshemmede er at man selv til daglig bruker de IKT-verktøyene man underviser i. Dette fordi teknologien er i såpass hurtig utvikling at man bør bruke den såpass jevnlig at man holder tritt med alle oppdateringene. Det finnes mange faglærte synshemmede som stenges ute fra arbeidsmarkedet – i bygging av et kommunalt kompetansemiljø vil mange være en svært tiltrengt og nødvendig ressurs.

Plan for gjennomføring

Prosjektleder har det overordnede ansvaret for gjennomføring, omfang, tid og kostnader. Prosjektleder setter opp møter med prosjektgruppen en gang pr kvartal. Interessepolitisk utvalg har en rolle som styringsgruppe og vil informeres jevnlig gjennom hele prosjektperioden. Det gjennomføres en underveisevaluering halvveis ut i prosjektet. Prosjektkoordinator som skal bistå synshemmede med innsøk er allerede rekruttert med forbehold om finansiering og kan starte opp etter påske. Koordinatoren vil bruke mest av sin tid til å bistå og veilede synshemmede om innsøk samt formidle opplæringspersonell til kommunene. Koordinatoren vil holde oversikt over hvordan innsøk foregår i den enkelte kommune. På høsten skal koordinator delta i arbeidet med høringer i forbindelse med statsbudsjettet. Som en del av informasjonsarbeidet vil det gjennomføres digitale planleggingsmøter med fylkeslagene. Hvordan motivere målgruppen til å søke sin kommune om opplæring vil også være tema på møtene. Tilbudet om opplæring er lite kjent i deler av kommuner også blant innbyggertorget og eller synskontakter i fylker. Dermed blir informasjonsarbeid en viktig del av prosjektet. Prosjektperioden evalueres i desember hvor erfaringer og statistikk klargjøres for rapporten. Det gjøres innsøk i 2025 også frem mot prosjektslutt samtidig med sluttrapportering og møtet med KS.

Prosjektleder

Eva Skråmestø

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Kjenn din rett til voksenopplæring
Organisasjon
Norges Blindeforbund
Beløp Bevilget
2024: kr 320 000, 2025: kr 80 000
Startdato
01.04.2024
Sluttdato
28.02.2025
Status
Under gjennomføring