Kortfilmer til introduksjon av Klassesamtalen på dialogmodellen.no

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Tall fra elevundersøkelsen for 2023 viser en klar økning av elever som opplever seg mobbet i grunnskolen. Beregninger viser at over 85000 elever blir mobbet, en økning på om lag 50% fra foregående år. Mobbetallene øker for andre år på rad, og på 5. trinn oppgir mer enn hver sjette elev å bli utsatt for mobbing. Forskningsprosjektet “Dialog og samarbeid i arbeidet mot mobbing i skolen” har resultert i nettressursen dialogmodellen.no. Dialogmodellen.no er støttet av Partnerskap mot mobbing, som er en sammenslutning av 16 sentrale organisasjoner i arbeidet mot mobbing, bl.a. Frivillighet Norge, KS, Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen, Regjeringen og Skolenes landsforbund. I samarbeid med forskerne bak prosjektet og KS som driver nettsiden, ønsker vi å supplere dialogmodellen.no gjennom å lage filmer som kan brukes som introduksjon til undervisningsopplegget Klassesamtalen. I guiden til Klassesamtalen er det foreslått å bruke «videosnutter på nettet» som del av introduksjonen– men det er ressurskrevende for lærerne å finne og kvalitetssikre slikt innhold. Vi vil produsere to kortfilmer som det kan linkes direkte til fra dialogmodellen.no, slik at det blir enklere og tryggere for lærere å sette dette viktige temaet på timeplanen.

Aktivitet/tiltak/metode

Vi skal lage to kortfilmer til bruk som introduksjon til undervisningsopplegget Klassesamtalen for småskolen på dialogmodellen.no. Kortfilmene skal fortelle historier elevene kan identifisere seg med og kjenne seg igjen i, fortalt fra målgruppens perspektiv. Vi samarbeider med Høvik skole i Lier kommune om utvikling av prosjektet, og vil involvere elever derfra for å hente historier fra virkeligheten som skal danne grunnlag for manus til filmene. Film er en sterk emosjonell katalysator, og ofte bedre egnet til å innlede denne typen undervisning enn for eksempel tekst eller tale. Filmene kan erstatte case / skuespill som lærere erfaringsmessig synes er krevende å gjennomføre. Primærmålgruppen er elever på 1. til 4. trinn. Den ene filmen vil handle om “tradisjonell” mobbing og utenforskap, og er rettet mot de første trinnene, mens den andre vil handle om mobbing på nett og mobil og være rettet mot 4. trinn (der de fleste har mobil). Filmene vil være katalysatorer for klassesamtalen, og åpne for mange ulike innganger til stoffet. Filmene vil ha en lengde på fem til 10 minutter. Prosjektet blir evaluert kvantitativt gjennom måling av antall visninger og kvalitativt i direkte kontakt med lærere og elever som bruker filmene. Vi vil benytte et spørreskjema til dette. Alle deltakere vil i varetas etter strenge etiske hensyn, i samråd med representant fra RPH og skolen. Elever vi involverer i utvikling av manus vil ikke identifiseres i noen sammenheng. Kortfilmene er rene fiksjonsfilmer og virkelige personer eller hendelser vil ikke kunne identifiseres. Fagfilmforlaget har lang erfaring i å bruke barn som skuespillere og tar hensyn til spesielle utfordringer knyttet til dette både i castingprosessen og under produksjonen. Vi vet at særlig castingprosessen er krevende, men vi har gode relasjoner til teatergrupper som feks Stabekk teater som bistår oss med dette. Vi involverer foreldre/foresatte tett gjennom prosjektet, og følger alltid gjeldende regler for HMS osv.

Antall deltakere

5000

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Mobbing er et økende samfunnsproblem. Å oppleve mobbing i skolen kan få alvorlige konsekvenser også senere i livet. Ikke bare mobbeofre, men også mobbere, har økt risiko for å utvikle psykiske lidelser som antisosial personlighet og depresjon (Sourander m. fl.: What is the early adulthood outcome of boys who bully or are bullied in childhood? Pediatrics, august 2007). Et av RPHs viktigste satsingsområder er forebygging av selvmord. Studier viser at mobbing er alvorlig og traumatiserende og kan være en bakenforliggende årsak til selvmord, spesielt hos unge (Sudan Prasad Neupane, NSSF. Forebyggende tiltak rettet mot forholdet mellom elevene og bygge klassen som kollektiv og «gyldig vi» mangler i skolenes arbeid med mobbing (Eriksen / Lyng: Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø. Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker, NOVA 14/2015). Dette prosjektet fører at det blir enklere og mer attraktivt for lærere å gjennomføre undervisningsopplegg om mobbing. Samtalebasert undervisning virker i seg selv forebyggende gjennom at elevene får trening i å sette ord på egne følelser og bli bevisst på sin egen rolle og egne opplevelser. Lærere etterlyser gode og lett tilgjengelige verktøy som er solid faglig forankret. Dette prosjektet gir lærere innhold de kan benytte i sin undervisning, som et supplement til Klassesamtalen for 1.-4. trinn på dialogmodellen.no. Barn i småskolen trenger katalysatorer som åpner for flere innganger til stoffet, og film er erfaringsmessig veldig godt egnet nettopp til dette. Prosjektet gir lærerne bedre muligheter for å nå ambisjonene i den nye læreplanverkets overordnede del Folkehelse og livsmestring. Forebygging av mobbing i skolen et viktig element for å bedre den psykiske helsen i befolkningen generelt.

Plan for gjennomføring

Research: Vi rekrutterer en gruppe elever og lærere fra vår samarbeidsskole for å lete etter historier som skal danne grunnlag for kortfilmmanusene. Barn på 1. 4. trinn på Høvik skole i Lier blir involvert i utvikling av historiene. Arbeidet utføres i tråd med etiske retningslinjer og forutsetter full anonymitet for alle deltakere. Manusutvikling: Manuset skrives av Tor Arne Bjerke, som har skrevet manus til en rekke kortfilmer for barn og unge, blant andre “Pysjparty”, “Hjemvei”, “Juelavslutningen” og “Mamma er bare billebæsj”. Casting: Casting for barnerollene skjer i samarbeid med Stabekk teater. Voksenroller rekrutteres gjennom eget nettverk og vanlige kanaler som Skuespillerkatalogen osv. Forarbeid: Finne innspillingssteder, lage opptaksplaner, gjennomføre leseprøver, sette sammen teknisk crew osv. Produksjon og klipp: 2 – 4 opptaksdager, 2-3 uker klipp, lydetterarbeid, fargekorrigering. Lansering og markedsføring: Lansering på Den internasjonale dagen mot vold, mobbing og nettmobbing på skolen (første torsdag i november 2025).

Prosjektleder

Tor Arne Bjerke

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Kortfilmer til introduksjon av Klassesamtalen på dialogmodellen.no
Organisasjon
Rådet for psykisk helse
Beløp Bevilget
2024: kr 100 000, 2025: kr 300 000
Startdato
12.08.2024
Sluttdato
31.12.2025
Status
Under gjennomføring