Tegnbøkene

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Jeg vil gi alle foreldre og barn en enklere vei til et nytt språk! For ti år siden fikk jeg en sønn med Down syndrom. Han er også døv. Vi bruker tegnspråk i dag, men veien til språk var og er lang og utfordrende. Hvor skal man begynne? Ofte byr livet på mange oppgaver på en gang og når du ufrivillig skal lære et livsviktig språk og lære å kommunisere på helt andre måter en tidligere, krever det mye av en sliten mamma og/eller pappa. Jeg vet, og har ønsket meg barnebøker med tegn, så jeg kan lære sammen med min sønn. Jeg har ønsket meg noe morsomt, noe som føles kjent og naturlig, noe jeg ikke får panikk av fordi det ser så vanskelig ut. Og jeg vil være den som lærer mitt barn sitt språk. Målsettingen min med dette prosjektet er å hjelpe alle foreldre og barn og andre som er sammen med barn som har språklige utfordringer til å lære de første tegnene på en enkel og naturlig måte sammen med det lille barnet. Og når man går videre, har man et lite grunnlag for videre språkutvikling. Og det viktigste er nemlig at uten språk blir både den fysiske og psykiske helsa dårlig. Alle trenger vi å få uttrykt oss, å fortelle. Vi trenger ord for å tenke. For å lære. Jeg vil bidra i et lite hjørne til at barn med språklige utfordringer får det bra.

Aktivitet/tiltak/metode

Jeg vil lage barnebøker for de minste så foreldre og barn kan lære sammen. Bøkene vil være klassiske pekebøker med hverdags-temaer som klær, mat, farger o.s.v. I alle bøkene tar jeg utgangspunkt i et fotografi av min sønn og hans venn Sam, vår labrador. I Tegn-bøkene er det Ferdinand og Sam som gjør forskjellige ting. Jeg vil ha et tegn på hvert oppslag samt illustrasjoner og en liten historie/ rim. F.eks. fargen rød er det en tegning av Sam som er pyntet med røde ballonger og Ferdinand viser tegnet for rød. Også med et lite rim. Illustrasjonen av tegnet skal være en del av hele illustrasjonen, en del av historien og vil dermed føles naturlig og kanskje ikke så teknisk som i mange andre opplærings-bøker. Bakerst i boka vil tegnene være oppsummert. For ekstra støtte og læring til foreldrene vil jeg lage en hjemmeside til bøkene. Der ligger film som viser hvordan tegnet gjøres. Jeg ønsker også å vise de små historiene/rimene på både tegn til tale og tegnspråk. Tegn-bøkene skal bidra til at ikke terskelen er så høy for å starte med tegn-støtte til barnet. Jeg søker i første omgang om en bok, boka om farger. Og har allerede startet på en hjemmeside for å teste ut hvordan den skal legges opp for å være mest mulig intuitiv. To grupper barnehagebarn med voksne skal få den første boka som er om farger. En hørselshemmet gruppe fra Voldsløkka barnehage og en gruppe barn med behov for ASK i Heia barnehage. Jeg vil møte gruppene og innhente deres erfaringer som grunnlag for fremtidige bøker. Tror ikke det blir de store utfordringene, med mindre det skjer store ting i verden.

Antall deltakere

25

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Jeg forventer at barn lærer tegn og at foreldre lærer de samme tegnene sammen med barnet, fordi de leser sammen og koser seg og kan kommunisere samtidig som de ser i boka. Foreldre og andre som skal lese for barn med tegnstøtte kan ikke dette fra før og drar ofte opp mobilen og googler. Det slipper de med disse bøkene. Den tilhørende hjemmesiden er for å se hvordan tegn utføres. På jobben før man drar hjem og leser:-) Min erfaring er at onkler og tanter og andre da også får mulighet til å lære tegn. Det blir ikke så skummelt. Viktigheten av å lære tegn tidlig er stor. Å ha et språk er livsviktig. Ikke bare for å uttrykke seg, men også fordi vi tenker med ord eller tegn. For at hjernen skal utvikle seg trenger vi å sette ord på ting, og jo tidligere jo bedre. Med Tegnbøkene vil jeg bidra med å gjøre det enklere å starte å lære tegn som igjen fører til bedre helse.

Plan for gjennomføring

Fra startdato 04.09.2023 setter jeg igang og tegner boka. Jeg bruker tre mnd. på å gjøre meg ferdig. Mye er allerede på plass, form og farge har jeg bestemt. Men tekst skal skrives og tegninger tegnes. 5. desember sender jeg boka til ombrekker, en som gjør boka klar til trykking. Trykkerier har mye å gjøre før jul så jeg sender boka til trykk første uka i januar. I perioden bøkene er i trykken jobber jeg med hjemmesiden. 17. januar har jeg boka i hånden og vil gi den til barnehagegruppene jeg har nevnt tidligere for utprøving. 29. januar har jeg resultatet og kan skrive sluttrapport og jobbe videre med nye bøker.

Sluttrapport

Bakgrunn, målsetting og metode

Barnebok prosjektet Tegnbøkene ble til fordi jeg så et behov. Det finnes veldig lite barnebøker med tegn fra norsk tegnspråk i. Målsetningen er å gi barn som trenger å lære tegnspråk eller de som bruker tegn til tale en bok de kan lese sammen med voksne og lære tegn samtidig som de leser. Hørende familier til døve barn har ofte vanskeligheter med å lære seg tegnspråk, målet med boka er at de også får en lettere vei inn i språket og kan inkludere barnet. Uten språk er det vanskelig å kommunisere. Boka som handler om farger, er laget som en pekebok for yngre barn. Det er ingen tekst, men en illustrert historie for hver farge. Dette for at leseren kan dikte egen historie ut fra bildene. Det er ikke tekniske tegninger i boka, men hovedkarakteren i boka beskriver tegnet med piler foran og bak i boka. Som en støtte til boka har jeg laget en egen nettside med en film for hvert tegn. Dette er viktig. Det er nemlig ikke lett å se på en tegning hvordan tegnet egentlig utføres. Nettsiden er i hovedsak til den voksne som leser sammen med barnet.

Gjennomføring

Gjennomføringen av prosjektet gikk stort sett etter planen. En liten utsettelse på en måned pga. en uforutsett hendelse. Samarbeidet med søkerorganisasjonen gikk veldig fint. Brukermedvirkning: Jeg hadde opprinnelig to barnehager med i prosjektet. Disse besøkte jeg før jeg satte i gang å lage boka. Det var bra. Fikk gode innspill og fikk observere i lesestund. Dette gjorde at boka ble litt annerledes enn opprinnelig tenkt. I løpet av prosjektet kontaktet jeg en barnehage til og en deltidsskole for tegnspråklige. Disse fire stedene fikk alle boka til gjennomlesing samt endel spørsmål om boka de skulle svare på. Tilbakemeldingene kommer godt med når jeg jobber videre med denne bokserien.

Resultater og virkninger

Resultatet er bra! Boka er blitt veldig godt mottatt! Barnehagene, biblioteker, tegnspråkmiljøer har bekreftet at barnebøker med tegn er noe det er stort behov for. Boka er lett å forstå og folk liker tegningene. Jeg jobber med å få boka kjent. Det er et langsiktig arbeid. Jeg bruker sosiale medier og kontakter jeg har/får.

Prosjektleder

Anja Storvand

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Tegnbøkene
Organisasjon
Norsk Forbund for Utviklingshemmede
Beløp Bevilget
2023: kr 124 000, 2024: kr 33 000
Startdato
04.09.2023
Sluttdato
15.03.2024
Status
Avsluttet