Ukens tips!

I samarbeid med

SĂžknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Det antas at mer enn 320 000 personer levde med synshemming i Norge i 2018 og at hele 9300 personer i landet er blinde/praktisk blinde (Skogli et al., 2019, s.7). Personer som er blinde eller har en synshemming mÞter flere utfordringer i sin hverdag. Det kan vÊre Ä ikke mestre dagligdagse aktiviteter som Ä skjÊre brÞd, koke egg eller handle dagligvarer uten bistand fra andre. Slike opplevelser kan lede til en fÞlelse av manglende selvstendighet og ogsÄ fÞre til personskader som begge reduserer livskvaliteten og evnen til Ä delta pÄ lik linje med andre i samfunnet.

MĂ„lsetting for prosjektet

Å formidle kunnskap om og nĂ„ ut til sĂ„ mange med synshemminger som mulig, med gode rĂ„d for Ă„ bedre deres livskvalitet, forenkle hverdagen og hindre personulykker.

MĂ„lgruppe

MÄlgruppen er personer som er blinde eller har med nedsatt syn, samt pÄrÞrende av disse.

Antall personer i mÄlgruppen som prosjektet planlegger Ä nÄ

5000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomfĂžring av prosjektet

For Ä bistÄ personer med nedsatt syn og blindhet Þnsker vi i Norges Blindeforbund Ä produsere en filmserie med korte instruksjonsvideoer med tips og rÄd som kan hjelpe svaksynte og blinde i deres hverdag. Filmene vil ha en varighet pÄ rundt 60 sekunder hver, bli filmet mot en lys, ensfarget bakgrunn sÄ gjenstandene og personen som demonstrerer kommer tydelig frem og filmene vil ha en tydelig fortellerstemme som beskriver nÞyaktig hvordan tipset skal utfÞres. Vi vil deretter publisere en ny film hver uke pÄ vÄre kanaler i en serie kalt «ukens tips». Dette vil resultere i at vi i lÞpet av Äret vil ha en kontinuerlig voksende kunnskapsbank med filmatiserte tips, som ved Ärets slutt vil inneholde alle tipsfilmene og vÊre enkelt tilgengelig for alle med internett. Tipsfilmene vil kunne brukes i fjernundervisning og inngÄ i et Äpent, digitalt kunnskapsbibliotek pÄ vÄr YouTube-kanal som vil vÊre tilgjengelig for alle og som folk kan abonnere pÄ slik at de fÄr det automatisk nÄr det legges ut en ny filmsnutt.

Fremdriftsplan for prosjektet

1. Utvelgelse av tipsene. Ferdigstilles: Juni-juli 2021 2. InngÄ avtale med filmprodusent: Ferdigstilles: Juni 2021 3. Produksjon og bearbeiding av manus. Ferdigstilles: September 2021 4. Filmproduksjon. Ferdigstilles: Oktober 2021 5. Publiserings- og markedsfÞringsplan. Ferdigstilles: Oktober 2021 5. Publisering av filmene. Ferdigstilles: LÞpende hver uke fra nov. 2021 til nov. 2022. 6. Evaluering. Ferdigstilles: FortlÞpende.

Sluttrapport

MÄlsetting, mÄlgruppe og bakgrunn for prosjektet

«Ukens tips!» er en filmserie bestÄende av korte demonstrasjonsvideoer med fortellerstemme, med hverdagstips for svaksynte og blinde. MÄlgruppen er personer som er svaksynte eller blinde, samt pÄrÞrende, og mÄlet med prosjektet er Ä formidle kunnskap og konkrete rÄd som kan bistÄ svaksynte og blinde i sin hverdag og Ä nÄ ut til flest mulig med dette.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmÄl ble nÄdd (ref sÞknadsskjemaet)

Vi ville mĂ„le mĂ„loppnĂ„else ved Ă„ se pĂ„ antall visninger av filmene, «likes» og delinger i sosiale medier, og pĂ„ tilbakemeldinger. Vi planla Ă„ nĂ„ 5000 personer i mĂ„lgruppen. Til sammen pĂ„ alle plattformer har filmene hatt 552 527 visninger (per d.d. 06.03.2024), men det er ikke mulig Ă„ vite nĂžyaktig hvor mange av disse visningene som er av personer som er svaksynte eller blinde, eller er pĂ„rĂžrende/nĂŠrkontakter av disse. Det er grunn til Ă„ tro at mesteparten av de som fĂ„r med seg innhold fra Norges Blindeforbund pĂ„ nett og i sosiale medier og er interesserte i vĂ„rt innhold, tilhĂžrer mĂ„lgruppen vi Ăžnsket Ă„ nĂ„; svaksynte og blinde, samt pĂ„rĂžrende, men nĂ„r man sponser innlegg pĂ„ Facebook nĂ„r de ut til svĂŠrt mange andre enn ens egne fĂžlgere ogsĂ„. Filmene har blitt delt, kommentert og “liket” flere hundre ganger. Tallene viser at det er tydelig at filmene har nĂ„dd ut til svĂŠrt mange og at det er mange som har hatt og har interesse av hverdagstipsene.

Antall personer i mÄlgruppen nÄdd av prosjektet

269775

ProsjektgjennomfĂžring/Metode

Tipsene som skulle bli filmatisert ble valg ut av fagpersonell pÄ Hurdal syn- og mestringssenter som er synspedagog, ADL-instruktÞr og ergoterapeut, sammen med ansatte i kommunikasjonsavdelingen. Deretter ble manuset utarbeidet av kommunikasjonsrÄdgiver og prosjektleder i kommunikasjonsavdelingen i Blindeforbundet. Manuset ble lest, bearbeidet og kvalitetssikret av fagpersonellet fra syn- og mestringssenteret, samt lest og gjennomgÄtt av «likepersoner», som er personer som lever med nedsatt syn. Vi leide inn ekstern hjelp til innspilling og produksjon av filmene. For Ä fÄ gjennomfÞrt det innen de Þkonomiske rammene til budsjettet stilte bÄde fagpersonell fra Hurdal syn- og mestringssenter og kommunikasjonsavdelingen opp som demonstranter i filmene og leste inn fortellerstemmen. En fordel med dette var at fagpersonellet vet nÞyaktig hvordan tipsene skulle gjennomfÞres og kunne vise frem helt korrekt demonstrasjon av tipsene. 33 filmer ble produsert og vi la en publiseringsplan for filmene. Vi reklamerte for filmene pÄ vÄr radio, Radio Z, og i medlemsmagasinet Synspunkt.

Resultater og resultatvurdering

Gjennom annonsering pĂ„ Meta (Facebook og Instagram) fikk filmene hele 545,892 visninger, og nĂ„dde 263,140 unike brukere. PĂ„ Facebook-siden vĂ„r ble filmene i tillegg delt videre av andre 87 ganger, fikk 624 «likes» og 113 kommentarer. Blant kommentarene/tilbakemeldingene i kommentarfeltet finner vi blant annet: «Veldig bra. Takk for brukerveiledning». «Smart for seende og». «ÅÄ sĂ„ utrolig smart! Dette tipset tar jeg med meg til sommeren». Noen har ogsĂ„ delt sine egne tips i kommentarfeltet. Filmene vi publiserte pĂ„ Instagramsiden vĂ„r ble sett 3520 ganger til sammen og fikk 331 «likes». Filmene som ligger i spillelisten vĂ„r pĂ„ YouTube har blitt sett 3115 ganger til sammen ved dags dato (06.03.2024), og dette uten noen markedsfĂžring av disse. Tallene viser at det er tydelig at filmene har nĂ„dd ut til svĂŠrt mange og at det er mange som har hatt og har interesse av hverdagstipsene.

Oppsummering og videre planer

Vi sÞkte om midler til dette prosjektet fordi vi Þnsket Ä lage en filmserie med instruksjonsvideoer/tipsfilmer med tips og rÄd som kan vÊre nyttige for svaksynte og blinde i deres hverdag. Basert pÄ de konkrete resultatene hentet fra mÄleverktÞy pÄ vÄre kanaler og kommentarer/tilbakemeldinger, mener vi at det er mange som har hatt nytte av filmene. Vi har diskutert om vi skal ta prosjektet videre med tanke pÄ Ä lage liknende type instruksjonsfilmer med fokus pÄ digitale hjelpemidler og smarttelefon/nettbrett, men dette er forelÞpig kun pÄ idé-stadiet og hverken bestemt eller avfeid.

Prosjektleder

Mia Jacobsen

Detaljer
Program
Helse vÄr (2021)
Prosjektnavn
Ukens tips!
Organisasjon
Norges Blindeforbund
BelĂžp Bevilget
2021: kr 460 000
Startdato
02.08.2021
Sluttdato
31.12.2023
Status
Avsluttet